Arméns lärobok?

Jag har hört att det finns en bok om klättring från armén. Vet någon var den finns att köpa? Och cirkapriset?
Det är som present, så jag är inte så intresserad av adresser till olika sidor på nätet där folk lagt upp boken. Utan jag skulle vilja köpa boken som sådan.

Tack på förhand!

//J

Jag vet att du skrev att du inte ville veta var den finns, men jag har gluttat i den och den säger uttryckligen att det inte är en lärobok i klättring utan bara ett reglemente. Som lärobok i klättring rekommenderar de nån "civil" bok.

Den bok som finns går att ladda ner från försvarets egna sidor, det är inte andra som lägger upp den.

http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ finns den på och där kan du själv titta i den och se att den knappast är lämplig som lärobok.

Är du intresserad av att köpa den borde den gå att beställa därifrån också.

Militären

Det är klart att militärens instruktionsböcker är bättre än alla civila, jag vill minnas att de har en instruktionsbok för sockerkaksbakning också?

Tack Peter!

Okej. Det var dunt av mig att skriva lärobok eftersom det är ett reglemenente inser jag. Killen som jag skall ge boken har ruskigt många klättringsböcker (som är civila) så det var mer som en intressant grej jag försöker få tag på FÖRSVARETS (!!!) bok.

Kurt! jag hoppas att du förstår att det är just sådan meningslösa inlägg som ditt som förstör sådana här sajter. Det blir ju en otrevlig stämning när folk skall hävda sig och vara tuffa på kostnad av vanliga frågor. Det blir ju ennu mera korkat eftersom armens kokböcker faktiskt är helt okej. För alla som lsät dom så framkomer det ju bara att du skriver okunnigt och dumt? Inget illa ment, utan bara mina ideer som ett tips på hur olika "skämt" kan tolkas.

Vänliga hälsningar från
//Janne

Har han Svenska klätterförbundets?

En annan skojig "klätterbok" (egentligen bara ett fotostatat häfte) är svenska klätterförbundets instruktioner från ... 1974, (tror jag). Där står om hur man sätter på sig bröstselen och annat modernt. Kostar ca 30:- . Adreseen hittar du i tidningen Bergsport.

Förplägnadstjänst

Jag HAR läst försvarsmaktens reglemente för förplägnadstjänst och anser inte att den är bättre än motsvarande civila. Men den förklarar ju onekligen endel.

Re: Förplägnadstjänst

KLAGER; sa:
Jag HAR läst försvarsmaktens reglemente för förplägnadstjänst och anser inte att den är bättre än motsvarande civila. Men den förklarar ju onekligen endel.

Nå men då så är vi väl i princip överrens?. Jag har inte påstått att klättringsboken eller kokböckerna skulle vara bättre än civila. Jag har över huvud taget inte skrivit, menat, antytt, hävdat eller påstått att det militära skulle vara BÄTTRE än civilt, jag tycker det blir en konstig jämförelse. Om sådant hör hit på utsidan.....?

Tycker emllertid fortfarande att inlägget om sockerkaka var liote onödigt och saknade verklig anknytning till ämnet. Det var inget svar.

Vänliga hälsn,
//JanneA

FM har precis gett ut klättrings och firnings reglementet, och känner du ingen militär som kan hämta den gratis på ett bokföråd så kan det bli väldigt svårt att få tag på eftersom jag inte tror att den säljs civilt.

SäkI G

..reglementet heter SäkI G och kan beställas på Tel: 08 - 562 819 10...bokens M nr är
M7749-713003 (min är från 1996)

Re: SäkI G

ruha; sa:
..reglementet heter SäkI G och kan beställas på Tel: 08 - 562 819 10...bokens M nr är
M7749-713003 (min är från 1996)

Nej du Pertti det är tyvärr helt fel!
Reglementet heter: "Utbildningsreglemente Firning och klättring" eller "UtbR FirKlä" i militär förkortning och är utgivet 2001.
Det du skriver om är en utgången samling bestämmelser (instruktionen gäller före reglementet alltid!!!) som skall användas vid utbildning i fred och kris. Säkerhetsinstruktionerna (det finns många delar av dom) gäller "som princip" inte i den skarpa situationen i krig motsvarande.
Men däremot måste militärerna kolla av med SäkI innan dom håller övningar, så du har lite granna rätt också! :)

Dom böckerna som heter SäkI "någonting" revideras hela tiden. Därför skall man sätta in klisterlappar när det kommer sådana (med nya regler) och militären måste kolla så att dom använder senaste boken!
Ibland lär man sig nånting nytt...

Ha en bra kväll! //Janne

Ps. Kolla Peters länk ovan om ni vill läsa ur klättrings reglementet och se m-nummer osv. Ds

[Ändrat av Tallrot 2002-05-27 kl 20:41]

Massa gnäll...

Personligen tycker jag att Kurts inlägg var skitkul! Det är precis sådana inlägg som gör att det blir lite mening att läsa på såna här forum. Inlägg av typen "vilken jacka skall jag köpa", "måste jag ha mössa på mig i skogen" etc vimlar det av & skriver man nåt sånt så är det inte mer än rätt med en liten nästäppa!!!! IMHO.

Han skrev inget personligt nedsättande eller liknande vilket sannolikt hade blivit följden på tex cascadeclimbers eller många andra forum.

/Grdman Magnus

Re: Massa gnäll...

SWE3171; sa:
Personligen tycker jag att Kurts inlägg var skitkul! Det är precis sådana inlägg som gör att det blir lite mening att läsa på såna här forum. Inlägg av typen "vilken jacka skall jag köpa", "måste jag ha mössa på mig i skogen" etc vimlar det av & skriver man nåt sånt så är det inte mer än rätt med en liten nästäppa!!!!

Ber om ursäkt om jag gnällt.
Kanhända jag reagerade för mycket, även om jag inte håller med om din humor. :) Jag hade läst om boken här på utsidan förut och ville ha ideer om hur man kunde skaffa den så jag tyckte inte riktigt att en nästäppa var på plats.
Jag brukar verkligen försöka att vara ganska saklig och uppriktig själv, med respekt för andra. Men självklart är det bra med variation på folk och olika humor. Smaken är som baken: delad. Och somligt folk är ena riktiga rövar. :cool: (Utan att mena något om att du tyckte kurts svar var skitkul.)

Vänliga hälsningar// Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg