armar - hemma och effektivt?

Det var inte så jag menade :)



3*15 repetetitioner är rätt många . Många reps under låg belastning stressar muskeln att bli uthållig. Färre reps under hög belastning stressar den att bli stark. Det är olika typer muskelfibrer som tränas. Det kan vara bra att känna till samtidigt som man inte skall lägga all energi på att hitta det optimala sättet att träna på. Man blir starkare och uthålligare av båda varianterna. Tränar du så kommer resultaten.


Vilken faktor ska jag minska, 3 eller 15? Och hur ofta ska jag träna (kör nu varannan dag).
 
Senast ändrad:
Vilken faktor ska jag minska, 3 eller 15? Och hur ofta ska jag träna (kör nu varannan dag).
Det är inte säkert att du skall minska något alls. Trivs du bra med ditt program och det ger dig de resultat du vill ha så finns ju inget skäl att ändra något :)

Det är omöjligt att råda någon på detaljnivå på det här sättet. Jag ville bara göra dig lite uppmärksam på att man styr effekten, det som påverkas, genom belastningen. Vill du bli stark i en muskel så tränar du den med tunga vikter. När jag skriver att du kan testa med 10-12 reps så var det underförstått att du arbetar med hantlar som du orkar göra maximalt 10-12 curls med. Om du klarar av fler så har du för lite vikt.

15 repetitioner är ganska många om det bara är starkare du vill bli. Du får förmodligen lite bättre effekt om du ökar hantelvikten tills du inte klarar av fler än 10-12 curls. Faktorn du skall minska är alltså 15 och det gör du genom att öka vikten på hantlarna.

Samtidigt skall man ha perspektivet klart för sig. Du tränar inte för att vinna SM i styrkelyft. Och om du kör med hantelvikter som du klarar att curla 15 gånger så är det ingen katastrof. Du kommer förmodligen att uppnå dina mål ungefär lika snabbt.

Det är däremot viktigt att du verkligen kör så många repetitioner (de 15 i 3*15) att du inte klarar fler. Annars stressar du inte muskeln tillräckligt - grundförutsättningen för den fysiologiska anpassning du önskar, det som gör dig starkare. Sluta inte för att det börjar kännas i biceps, sluta för att du helt enkelt inte får upp hanteln en gång till :)

Det viktiga är att man tränar vettigt, inte att man har ett perfekt träningsprogram. Varannan dag låter vettigt, givet det du skrivit i tråden.
 
Senast ändrad:
Tack för klargörandet. Jag lägger på 1.25 kg till nästa curls, sen börjar jag få slut på vikter!. Bench dips kör jag 2*15 och där tar det stopp. Jag rentav svettas! Skulle önska att de två övningarna räckte för husbehov,
ty jag börja ägna lite väl mycket tid åt min träning.

Utgångsläget är tydligt. Dips och chins har föreslagits.
Jag kan göra 0 chins och 0 dips i ställning. Allt därutöver är ett framsteg.
Jag kan lyfta den tyngsta stocken (med fix ände)
vid Ryds motionscentral sådär 10 cm och siktar på att kunna lyfta den helt.
 

Liknande trådar