armar - hemma och effektivt?

finessen med cykelslangar med handtag på fästa i sängbenen eller ramen, blir de för lätta ta mc eller transportslangar. Det blir av.

Jag körde ett tag med elastiska rep fästa i badrumsdörren, dragövningar för axlar; man kunde också stå på dem och dra upp, det skulle visst vara bra för biceps-

Det var en del av min tidigare träning, den som efter tre månader var
totalt resultatlös och fick mig att ge upp. Det är kanske som med mina försök att träna upp balansen, att jag är ett hopplöst fall.

Någon föredrar stång. Jag föredrar hantlar. Prova tyngre med de hantlar du har - om det nu blir av så är det ju långt bättre än att vänta på att köpa eller plocka fram stången...

Jag kan tänka mig att man använder lite fler småmuskler för rörelsestabilisering med hantelcurl (etc) kontra stångcurl (etc). Antagligen pytteliten skillnad, men eventuellt något som kan sägas vara till fördel för hantlarna. Tror jag.

Om du vill få mer effekt på axlar så välj gärna en sammansatt rörelse, som chins (uppdrag, med bred fattning, men variera gärna!) för framsidan av armarna (biceps). För baksidan (triceps) funkar armhävningar, gärna med smal fattning om du vill isolera triceps mer. Ofta hittar man nån lämplig gren/stång utomhus (busskurer, regntak, cykelskjul...), annars kan man köpa på Classe Olson för 150 eller Stadium för 250.

Men som sagt, ett par hantlar med variabel vikt är bra, både för fram- och baksidan armar. Sitt ned och curla. Eller stå, men så du har ryggstöd och inte kan "kasta" upp vikten mha resten av kroppen (för vi vill ju bara ha asfeta armar, inget annat!). För baksida armar finns flera övningar, sök på "triceps dumbbells" eller så på google.

Om du vill få mer effekt på axlar så välj gärna en sammansatt rörelse, som chins (uppdrag, med bred fattning, men variera gärna!) för framsidan av armarna (biceps). För baksidan (triceps) funkar armhävningar, gärna med smal fattning om du vill isolera triceps mer. Ofta hittar man nån lämplig gren/stång utomhus (busskurer, regntak, cykelskjul...), annars kan man köpa på Classe Olson för 150 eller Stadium för 250.

Men som sagt, ett par hantlar med variabel vikt är bra, både för fram- och baksidan armar. Sitt ned och curla. Eller stå, men så du har ryggstöd och inte kan "kasta" upp vikten mha resten av kroppen (för vi vill ju bara ha asfeta armar, inget annat!). För baksida armar finns flera övningar, sök på "triceps dumbbells" eller så på google.

Hm, om jag skulle gå ut lite löst med curls, dips och stående rodd? Den lämpligaste stången för chins kanske vore den vid motionscentralen i Ryd, c:a 1 km hemifrån.
Armhävningar gör ont i bottenläget så länge jag har plattan kvar i vänster armbåge; vänster arm går därtill inte att sträcka (trafikolycka förra året).

Jag kan tänka mig att man använder lite fler småmuskler för rörelsestabilisering med hantelcurl (etc) kontra stångcurl (etc). Antagligen pytteliten skillnad, men eventuellt något som kan sägas vara till fördel för hantlarna. Tror jag.
Stämmer säkert. Jag ogillar hantelcurl för att mina armbågar är känsliga. Med stång får de stöd.

Hm, om jag skulle gå ut lite löst med curls, dips och stående rodd? Den lämpligaste stången för chins kanske vore den vid motionscentralen i Ryd, c:a 1 km hemifrån.
Armhävningar gör ont i bottenläget så länge jag har plattan kvar i vänster armbåge; vänster arm går därtill inte att sträcka (trafikolycka förra året).
Då tränar du armar, axlar, och rygg (om du tar med chinsen). Ev bröst också, beroende hur du gör dipsen.

Vettiga övningar om det är de kroppspartier du vill träna. Träna inte för löst bara. Du måste stressa muskeln lite om den skall bli starkare.

en kanon-övning du kan göra med dom lätta hantlarna om du vill träna muskeln som sitter på utsida axel som är snudd på omöjlig att få fart på i andra former av träning är att:

ställa sig mitt emot en dörrpost, fatta med en handens fingrar längs fodret, i navelhöjd, luta dig lätt bakåt och med den andra handen höjer du ut hanteln rakt ut från kroppen, med rak arm, så att det blir 90grader mellan kropp/arm. sänk ner, sakta och kontrollerat, hela tiden med rak arm och upprepa.

anledningen till att du ska stå något lite lätt bakåtlutat, och inte bara köra upp hanteln hur som helst, är för att isolera muskeln och inte kunna hjälpa till med övriga kroppen.

en kanon övning som också brukar uppskattas av damer, när den tighta skjortan åker på och helt plötsligt inte fladdrar över rygg-axlar.. ;-)

Stämmer säkert. Jag ogillar hantelcurl för att mina armbågar är känsliga. Med stång får de stöd.

Då tränar du armar, axlar, och rygg (om du tar med chinsen). Ev bröst också, beroende hur du gör dipsen.

Vettiga övningar om det är de kroppspartier du vill träna. Träna inte för löst bara. Du måste stressa muskeln lite om den skall bli starkare.

Jag la på 1.25 kg på vardera hanteln (jag tror de väger 5.25 just nu).
Vid 3*15 curls var det tillräckligt för att kännas ! Som sagt, dettta är den enda muskelgrupp där jag tydligt ligger under det normala.

När det gäller ryggen gör jag sen länge ett McKenzie-program i flera moment. Ett av dem är knästående diagonallyft. Sen ett tag tillbaka gör jag dessa med vikter. Vet inte alls om det räcker, men om ryggen får hjälp av modifierade dips kan det väl inte skada. Jag har en poaskudde, 40 cm för armbågarna och en stol, 43 cm?, för fötterna.

Chins har jag läst om nån gång men inser nu att jag inte vet exakt hur man ska göra. Prövade google - i samtliga träffar förutsattes det redan bekant!

Bröst - då handlar det kanske om fåfänga? Min överkropp är rektangulär. Midja 78, bröst kanske 90 - inte så fotomodellmässigt!

Senast ändrad:
Bröst - då handlar det kanske om fåfänga?!
Det var inte så jag menade :)

Det är bra att veta vilken muskelgrupp man tränar i olika övningar. Jag reagerar lite på att ursprungligen ville du ha starkare biceps och har fått förslag som resulterar i ett program som täcker i stort sett hela överkroppen. Det är bra förslag och ett vettigt "program" men flera av övningarna involverar i första hand andra muskelgrupper än armarna.

Dips är en tricepsövning om du har överkroppen rakt upp under utförandet (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtTriDip.html). Det är en bröstövning om du lutar dig framåt under utförandet (http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/WtChestDip.html).

3*15 repetetitioner är rätt många . Många reps under låg belastning stressar muskeln att bli uthållig. Färre reps under hög belastning stressar den att bli stark. Det är olika typer muskelfibrer som tränas. Det kan vara bra att känna till samtidigt som man inte skall lägga all energi på att hitta det optimala sättet att träna på. Man blir starkare och uthålligare av båda varianterna. Tränar du så kommer resultaten.

Lycka till, hoppas du får upp armstyrkan :)

Senast ändrad:
Dips är en tricepsövning om du har överkroppen rakt upp under utförandet (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtTriDip.html). Det är en bröstövning om du lutar dig framåt under utförandet (http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/WtChestDip.html).

3*15 repetetitioner är rätt många . Många reps under låg belastning stressar muskeln att bli uthållig. Färre reps under hög belastning stressar den att bli stark. Det är olika typer muskelfibrer som tränas. Det kan vara bra att känna till samtidigt som man inte skall lägga all energi på att hitta det optimala sättet att träna på. Man blir starkare och uthålligare av båda varianterna. Tränar du så kommer resultaten.

Lycka till, hoppas du får upp armstyrkan :)

Det jag gjort kallas visst "Bench Dips". Men jag läste fel i anvisningarna och använde armbågarna istf. händerna. Jag gör väl et nytt försök, men jag är pessimistisk.

Både chins o dips är tunga. Jag är hyfsat stark i överkroppen ändå (paddling/yoga/gym/mtb) men jag klarar verkligen inte så många som jag vill... :)

Hantlar är bra på min nivå.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg