• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Apropå "massvaccinationen".....

Nu råkar ju till att börja med alla influenser vara en kombination mellan fågel- och svininfluenser. Tror att namnet skrämmer många i onödan.

Faktum är att man normalt bara kan få en influensa en gång sedan har man ett livslångt imunförsvar. Men eftersom influensan hela tiden byter arvsmassa så kan man ju drabbas av nya influenser. Normalt klarar man sig dock i flera år utan att drabbas på nytt eftersom influenserna påminner om varandra och imunförsvaret reagerar åndå.

Men emellanåt så blir det så stor skillnad så att ytterst få har haft en närbesläktad influensa. Det är då som vi får en pandemi vilket vi har just nu.
Eftersom rätt få har haft den här typen av influensa så kommer fler att bli sjuka vilket leder till fler döda.

När man tog beslutet om vaccinationsinköp så visste man inte hur farlig/ofarlig den var utan man bygger allt på en ekonomisk kalkyl. Vaccinek kostar 1.2 miljarder + några miljarder att sprida till befolkningen. Egentligen ganska lite pengar.

Att få en person att bli 22 år kostar samhället rätt mycket pengar. Föräldrapenning, barnomsorg, skola, universitetsstudier, studielån, barnbidrag. Det blir ett par miljoner per person. (Det är ju så här vägverket räknar kring trafiksäkerhet)

Det är främst unga vuxna som riskerar att dö i denna influensa. Det räcker med att rädda livet på 1000 ungdommar så har man tjänat in vad vaccinet kostar skattebetalarna. Annars så kan man räkna vad det kostar företagen i sjukfrånvaro och karensdagar. Får du en karensdag så sänks din inkomst med låt säga 1000 kr vilket kanske skulle generera 800 kr i skatter och moms. Det räcker alltså med några enstaka dagars sjukfrånvaro för att se att det finns en ekonomisk vinning med att vaccinera sig. 1 miljon karensdagar = 800 miljoner kronor.

Det är ju ingen skillnad på detta vaccin mot ett vanligt vaccin för säsonginfluensa. Man byter ju bara ut virusstammen mot den nu aktuella. Om man skulle testa influensavaccin noggrannt så skulle skulle det ta kanske 5-8 år och då har ju viruset bytt arvsmassa mängder med gånger. Därför är bara själva grundvaccinet testat och man byter bara virusstam till årets.

Det är ju ungefär som att baka sockerkaka. Man har ett grundrecept och sedan tillför man smak på slutet, till exempel choklad, apelsin, citron eller vanilj.
 

avslutad210712

Gäst
Personligen är jag väldigt kluven. För egen personlig del skulle jag gärna välja att avstå men pga mycket kontakt med mina föräldrar som båda har sjukdomar som klassas som risksjukdomar i samband med influensa så är jag troligen tvungen att vaccinera mig. Sen är frågan om jag kan vara smittbärare utan att vara smittad själv? Och ett problem är såklart min arbetsplats. Om man jobbar på ett Universitet så kommer det folk från alla världens hörn och jag vet sedan tidigare att vi alltid får högre sjukfrånvaro just efter sommar- respektive vinteruppehåll så det blir intressant att se hur det blir i år.