• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Apropå "massvaccinationen".....

Fick en obehaglig känsla när jag hörde på radion att massvaccineringen som skall ske i Sverige, inte bygger på att svinpesten är livsfarlig eller svårbehandlad, utan det var "ur Ekonomisk synvinkel nödvändigt", vad blir nästa för slags massvaccination "ur ekonomisk synvinkel nödvändigt" ?
Blir det en mot att stå ut på jobbet med sämre lön, orka mera, eller dämpa känslor o tänkande beträffande livsvillkoren nuförtiden, politik o sånt ?

Är det bara jag som kände av ett framtida tänkande beträffande vaccinationer ur ekonomisk
synvinkel nödvändig sådan, då staten etc. blir lidande annars...

Är jag paranoid som tänker så här !

Kom o tänka på "depressionen på 30 talet, tänk om staten sett det nödvändigt nu under finanskrisen att ge alla en "positivmedicindos", typ lyckopiller så folk orkar kämpa på o söka jobb som inte finns etc..."

Nåt liknande beteende har visst USA sysslat med på 60-talet, brrrrr .....:(
 
Vad är alla sprutor du får som litet barn då?

Det vor nog bättre om alla fick vaccin mot TBE än mot Svininfluensan.
 
drygt 200 personer får TBE varje år, är det då rimligt att massvaccinera hela befolkningen?
TBE är iallafall allvarligare. Jag tycker dock inte att det finns anlednling till massvaccination men om jag ska välja mellan massvaccination mot Svininfluensa resp. TBE så föredrar jag absolut det sistnämnda alternativet.
 
Om man tittar på Spanska sjukan så dog ungefär 38 000 svenskar och totalt 100-150 miljoner människor (enligt den senaste forskningen). Sjukvården skulle inte klara att ge vård till så mycket folk, och dessutom kan man inte göra så mycket för att göra folk friska förutom ge antivirala läkemedel. Det är ju himla tur att de läkemedel som finns verkar funka på A/H1N1. Man vill liksom inte ens tänka på konsekvenserna om de antivirala läkemedlen skulle sluta fungera på grund av mutationer.

Hittills så verkar A/H1N1 vara ganska harmlös, äldre personer verkar klara sig bättre och det är främst unga vuxna i 15-25 årsåldern som dör.

Vårt stora resande påverkar sjukdomsspridningen. Spanska sjukan drog över världen under 2 år, den här sprider sig blixtsnabbt över världen. En fördubbling av antalet smittade var 14 dag. Om 4-6 månader när vaccinet finns till alla svenskar så har nästan alla redan blivit smittade. Känns därför lite onödigt.

Om man väljer att vaccinera mot svinpesten som stog i ursprungs frågan så är det enbart er ekonomisk synvinkel eftersom den inte kan smitta människor.
 
Ja, vad är det som egentligen händer i världen?! :(

Läs detta:
http://www.naturalnews.com/026503_pandemic_swine_flu_bioterrorism.html
Det är alltså FBI och en journalist som stämmer WHO, UN och många fler för att de ska döda tpy hela befolkningen med denna vaccin?!!!!!!!!!!!!!!!!

och på denna sida:
http://www.infowars.com/

Det snackas om chemtrails, alltså kemikalier som sprids i luften via flygplan, New world order ?! någon grupp elite personer och frimurare som vill ha en global diktator, alias en global hitler med 1 valuta och 1 religion?! Fema camps ?? , Fema trains ??

Vad f*n är det som pågår??!
 
Mathias: Kul kommentar, att "Hittills så verkar A/H1N1 vara ganska harmlös, äldre personer verkar klara sig bättre och det är främst unga vuxna i 15-25 årsåldern som dör". Givetvis håller jag med om att den verkar rätt beskedlig (=låga dödstal), men ändå... :)

De "ekonomiska skälen" att massvaccinera mot svininfluensan kan ju ha en point. Jag är i a f av högst personliga skäl hellre vaccinerad mot en sjukdom än vad jag har den, om vaccinet innebär minimala risker.

Sen ska vi kanske gå in på de mer allvarliga skälen. Massvaccination fyller ffa syftet att uppnå sk "herd immunity", dvs att så stor andel av befolkningen blir immuniserad att den lilla andel som inte blir det (t ex de med nedsatt immunförsvar av diverse anledningar) inte ska riskera att smittas av "den stora massan" (=dig, mig och de flesta av oss).

Exempelvis rider ju antroposofer mfl på denna "herd immunity" när de inte vaccinerar sina barn av diverse dåligt underbyggda anledningar. De låter bli att vaccinera sina barn, men eftersom >95% av alla andra vaccineras så riskerar antroposofungarna inte att smittas, touché!

Att vi som är friska och starka vaccinerar oss för att de som är försvagade och sjuka ska slippa drabbas är väl en rätt enkel solidaritetshandling, för alla oss som gnäller på att det är svårt att verkligen hjälpa sina medmänniskor.

En annan anledning att vaccinera, som väl delvis flyter ihop med "ekonomiska skäl" är ju att viktiga samhällstjänster riskerar att slås ut om väldigt många blir sjuka samtidigt. När vinterkräksjukan härjar som värst på ett sjukhus kan 30% av personalen slås ut under kort tid (been there), vilket innebär att man ibland får stänga avdelningar och ställa in operationer. Tänk er det i ett större perspektiv, och om ni inkluderar polis, brandkår, räddningstjänst, värme-el-vatten-telefoni och några hundra andra samhällsnyttiga områden.
 
Så, vad ska man tro på här då? Vilka är tokstollarna?
Tror jag blivit lite skeptisk till vaccinering efter att jag läst det där... skämt åsido-om ni tar en spruta, kan inte ni skriva här hur det gick efteråt? :)
 
Så, vad ska man tro på här då? Vilka är tokstollarna?
Tror jag blivit lite skeptisk till vaccinering efter att jag läst det där... skämt åsido-om ni tar en spruta, kan inte ni skriva här hur det gick efteråt? :)
Nä, men om jag får ditt nummer så kan jag skicka ett gäng hostande mexicanas direkt hem till dig! :)