Antimagnetisk klocka?!

låter väl inte så konstigt men...

Jag märkte att min ordinarie armbandsklocka med stålboett och stålarmband tyvärr stör min tumkompass. Bägge instrumenten har jag på vänster hand och det vill jag inte ändra på.

När man slår upp antimagnetisk klocka på t ex wikipedia så är definitionen i mitt tycke lite bakvänd. En antimagnetisk klocka är där en klocka vars funktion inte påverkas negativt av starka magnetfält.

Överhuvudtaget finns det en viss risk att kompasser påverkas negativt av andra prylar man har med sig som t ex mobiltelfon, freestyleradio/MP3spelare och liknande kanske även GPS?

Vad har orienterare för klocka?

Köptips på tålig, lätt och gärna snygg friluftsklocka?
Minimikrav är vattentät, stoppursfunktion och ingen påverkan på kompasser. Önskvärt med bra avläsbarhet i mörker och alarm. Personligen föredrar jag metallarmband.

Thure

Inte så enkelt tyvärr

varken icke magnetisk eller non magnetic gav adekvata googleträffar vid en snabb sökning.

Thure

Länk till orienteringsshop så kan du titta: https://www.letro.se/

Jag tror att du har svårt att hitta något som är helt omagnetiskt. Vi snackar både metalldetaljer och elektriska kretsar. Så jag håller ändå på att du får vänja om och ha klockan på höger.

min "friluftsklocka" är inte magnetisk. Det var inget jag tänkte på när jag skaffade den, men när jag skaffade en kompass till armbandet, blev jag orolig, och kontrollerade. Nålen rör sig inte ett dugg när om man lägger kompassen på ett bord, och flyttar runt på klockan intill kompassen. Det är ett kvartsur, och boetten är av titan. Jag tror du får undersöka olika klockor närmre för att se vad de innehåller, och sen testa. Det borde inte vara så svårt att hitta. Det är väl i princip bara järn som påverkar en kompass?

Jag har

funderat på en titanklocka. Vilken klockmodell har du?

Rostfritt fastnar på en knivmagnet men jag har fått för mig att det inte alltid är magnetiskt i sig själv. I och med att min klocka är analog quartz med visare och innehåller elektrisk motor till visarna så kan det vara magnetiskt fält från motorerna också. Finns ett enkelt alarm med summerton dessutom. (Citizen Eco-Drive vilket innebär att solcell på urtavlan laddar upp ett batteri som fulladdat räcker i flera månader)

En digital klocka med LCD-skärm kanske har mindre magnetfält? Jag vill som jag skrev tidigare ha metallarmband och metallboett då det passar bättre för långtidsbruk än plast läder och gummi IMHO.

Thure

Jag har ett analogt armbandsur (Gul) med titanboett men själv urverket är nog av stål, för en stor magnet fastnar på klockan.

En digital klocka innehåller nog mindre mängd metall (stål) än ett analog klocka
Per

Snackar vi plastiga klockor, som ändå kan ha form och funktion, finns ju Swatch?
Min hade inte mycket metall förutom locket över batteriet på baksidan av boetten, kanske visarna och nån småpryttel inuti.
Ger en batteridriven klocka något nämnvärt strömfält som stör?

Moderna Swatch kan även hittas med metallarmband och i övrigt "metalliskt" eller "vuxet" utseende, t ex Swatch Irony.
Kronografmodeller finns, däremot vet jag inte om alarm kan fås? Det kan du ju kolla om märket faller i smaken i övrigt.

Beträffande rostfria boetter så kan man säga att austenistiska rostfria stål inte är magnetiska, att ferritiska är det och att martensitiska kan vara det...
Fast vad det är för stål i en boett är kanske inte så lätt att veta.

Jag har själv en noga utvald friluftsklock när jag paddlar och klättrar.

Utöver att den motsvarar mina krav avseende tålighet osv så är den nog sannolikt nästan helt omagnetisk. Det är en vanlig herrklocka där boetten är i plast. Den tål vatten ganska bra och tål stötar ganska bra, och detta ganska i kombination med priset, 59:-, tycker jag är utmärkt. Det är nämligen så att jag inte heller behöver oroa mig ifall jag tappar bort den på nåt vis. Jag hade nog kunnat hitta en som är ännu vattentåligare och ännu stöttåligare, men eftersom denna har hållit några år så tror jag den är en bättre affär med tanke på priset! :)

Tyvärr finns inte samma klocka kvar i sortimentet vad jag kan se, men det finns en digital variant av samma märke med artikelnummer 31-3698 hos Clas Ohlson, där jag köpte min extremsportklocka...
Plast är såvitt jag vet väldigt omagnetiskt, och lite billigare än t ex titan.

Min syrra som tävlingsorienterar och har tumkompass har nog någon billig klocka (<100 kronor) från Clas Ohlson när hon orienterar.
Klockan saknar nog finesser som alarm och metallarmband men å andra sidan så behöver hon inte gråta om hon skulle råka tappa klockan i skogen. Om jag fattat syrran rätt så finns orienterare som tappat sin dyra fina klocka någonstans i skogen.

Per

jag har en sån här:

http://www.hsamuel.co.uk/webstore/detail/R/3427374/?cm_mmc=AW-_-OJC-_-product_feeds-_-null

och en sån där liten silvakompass som man sätter på armbandet. Dubbelkollade nu och man kan faktiskt märka en liten darrning på nålen när man håller flyttar klockan intill kompassen, men på 10cm håll blir det ingen påverkan. Sen har jag ingen egen erfarenhet av tumkompasser, de kanske är mycket känsligare?

Vad gäller att fästa magneter på klockan, märker jag att en kylskåpsmagnet fastnar på ett givet ställe på baksidan av klockan, gissningsvis där batteriet sitter. Det är nog svårt att komma undan den lilla järnmängden.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg