Antik vildmarksutrustning?

Nej, jag menade 0 K. Jag drog i med en EXTREM temperatur för att klargöra varför jag tyckte Ns resonemang var så dumt. Ironi. Fungerar inte det på nätet?

=D

Med tanke på att GoreTex skapades för att användas i NASAs rymddräkter så vore det inte så otroligt om någon verkligen fick för sig att GoreTex verkligen fungerar nära 0 Kelvin... exempelvis folk som "tror" på GoreTex och andra moderna material, där av min bristande ironi. =P

@Norell
Schysst länk. Känns lite som att de säger ungefär samma som en del här i tråden, dvs att klädseln ska vara anpassad till uppgiften :).

@joask
Tja, med en yttertemperatur runt 0 K torde inte ens mest omedelbara problem vara huruvida plagget andas ;D.
,

Fråga: Så då är det alltså helt värdelöst med en 3 lagers GT skaljacka som yttersta lagret när man åker skidor i backe ( utförsåkning, t ex slalom )???

Skulle vara ytterst intressant att höra experternas synpunkter på det.

Mvh Stefan

Ursäkta om det blir lite OT. Men frågan är högintressant tycker jag

Fråga: Så då är det alltså helt värdelöst med en 3 lagers GT skaljacka som yttersta lagret när man åker skidor i backe ( utförsåkning, t ex slalom )???

Mvh Stefan

3-lagers GT andas inte nämnvärt i köldgrader, men om det inte spelar någon roll kan ju bara du avgöra..? Har du en jacka med liner så hamnar fryspunkten oftare på insidan av yttertyget dvs membranet kan fortfarande ventilera lite. På tur gillar jag GT när det är risk för våt snö eller regn dvs vårvinter eller senhöst. Har sedan länge bara linervarianter...

...i slalombacken kan man ha vad som helst så länge det är vindtätt och inte hindrar åkningen...varm blir man i duschen, kläder torkar snabbt på element...

imo

//J

Nej, värdelöst är det inte. Men det behöver inte vara det bästa heller. Det torde vara väder/vind, ansträngningsgrad, personliga preferenser, egen erfarenhet mm som dikterar vad som är 'bäst'.

Jag vet vad jag tycker är bra vid olika situationer, med den erfarenhet jag har nu - men mina lösningar behöver inte vara bra för dig. Och nästa år kanske jag har hittat nått som är ännu bättre än det jag tycker är bra nu.

Jag började frilufsa ungefär när Goretex slog igenom på allvar och jag svalde marknadsföringen med hull och hår - en jacka/en byxa som klarar allt!
Så under ett antal år svettades jag sommar- som vintertid i GT och liknande tyger, i princip oavsett ansträngningsgrad och yttre förhållanden - för jag 'visste' inte vad som passade mig och mina aktiviteter 'bättre'.

Nuförtiden, med mer erfarenhet, använder jag bara "GT" som
-rent regnplagg när jag behöver tänka på vikten (typ fjällvandringar), eller av bekvämlighet.
-ytterplagg när jag cykeltränar/-pendlar vintertid. Då gör det inget att jag blir sjöblöt av svett, vindtätheten är viktigaste parametern.

I princip i alla andra situationer föredrar jag mer ventilerande kläder, eftersom jag är varm av naturen och svettas lätt.

Ja, jag körde då med min Haglöfs Spitz hela vintern i backen och tyckte det funkade riktigt bra
Då har du ju svarat på din egen fråga - vad bra att du är nöjd, med din lösning:)

Mvh Stefan

För utförsåkning kan det funka bra tycker jag. De flesta anstränger sig inte så mycket utför. Dessutom sitter man ju still en hel del i liften och då är det ju bra med något helt vindtätt. Min Gtx jacka är nästan bara förpassad till denna aktivitet numera plus cykling och promenad på vintern.

Senaste vintern köpte jag också en paramo-jacka och den var klart bättre än Gore-tex, fast för längdåkning var man tvungen att öppna upp ventilationsdragkedjorna ordentligt, så något underverk var det inte.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Jag åker väldigt mycket utför, och använder nästan uteslutande skaljackor i GTX eller liknande.
Inte direkt för att just GTX är överlägset utan eftersom marknaden ser ut sådan idag. Jag vill ha en skaljacka som är anpassad till skidåkning, vindtät, "vattentät", snölås osv. Med de krav jag har är det idag väldigt svårt att hitta något annat än just GTX-jackor.
Vid turande i minusgrader så har jag inte direkt märkt någon andasfunktion värd att tala om, så det är absolut inget mirakelmaterial men det är å andra sidan inte direkt olämpligt.

Jodå, bara kul att få lite olika synpunkter på det hela, och som vanligt så är det ju så mycket som " beror på ". Förr så var det täckjacka som gällde, -70 o framåt, och det funkade ju det med.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg