Anti-tvätt råd

Jag vill förtydliga att jag pratar om hushållets egen tvätt.
Inom sjukvård och militär är det såklart en annan sak rent smittskyddsmässigt, eftersom man där delar sina kläder med tusentals andra personer.
Likaså om man har nedsatt immunförsvar.
Ribban blir en annan då.

Gemensamma tvättstugor är ett intressant mellan-exempel.
Flera frågor uppstår:
Hur många fler bakterier blir man av med i 60 grader kontra 40 grader? Tror skillnaden är minimal, men jag kan ha fel. Vid 70 grader händer det nog mera.
Hur mycket kan man lita på att tvättmaskinen faktiskt håller 60 grader, samt hur länge håller den 60 grader?
Och accepterar man att tvätta sina icke-underkläder i 40 grader i den gemensamma tvättstugan?

Jag är ganska övertygad om att skillnaden i bakterieförkomst är, i praktiska mått mätt, försumbar mellan 40 och 60 grader.

Sterilt får vi det aldrig på hemmaplan, och det är nog inte eftersträvansvärt heller. Vi har en bakterieflora på huden och ett immunförsvar som skyddar oss.

Personligen kör jag sedan ett par år tillbaka alla badlakan från duschen i 95 grader minst varannan gång. Det är det enda sättet att bli av med surlukten som uppstår i dåligt upphängda fuktiga badlakan. Inbillar mig att även tvättmaskinen luktar mindre "tvättmaskin" sedan jag började med det.

Tyvärr löser inget utav detta Thures keps-dilemma. Min rekommendation är att du tvättar den när det krävs men att du kör den på fintvättsprogrammet med fintvättmedel =)

Låter logiskt! Det är därför jag aldrig fattat hur folk kan lämna disktrasan blöt. Jag vrider ur den allt jag kan och hänger den så den torkar mellan gångerna. Den håller sig fräsch hur länge som helst, medan de blöta börjar lukta illa rätt fort.
Guldstjärna till dig.
Ve den som slarvigt lägger den blöta trasan i någon slags hög. Olagligt borde det vara!

Jag har aldrig varit med om att kläder inte blir fräscha eller luktfria efter tvätt i 40 grader. Däremot så krävs högre temperatur ibland om man också vill ha dem fläckfria, men det är ju en helt annan sak.
Jag har några väl insvettade träningströjor (i något plastigt nylonaktigt) som inte blir helt luktfria i 40 graders tvätt, men de ä rnära sin tekniska livslängd ändå och kasseras snart nrä det går hål. Vet inte om de skulle tåla 60 och i så fall bli helt luktfria då.

/Patrik

De som har gemensam tvättstuga brukar väl torka det mesta i torktumlare eller torktumlare som bör döda det mesta?

Jag brukar hälla lite flytande avkalkningsmedel i vår tvättmaskin när trumman ser lite ser lite matt ut. Bör lösa kalk på värmeelement samt ta bort eventuell smuts och tvättmedel från tvättlådan.

Tycker att 40 grader fungerar tillräckligt bra för de flesta tvättar. Handdukar och smutsiga bordsdukar brukar tvättas i 60 grader för att få bort eventuella fläckar eller unken lukt.

Vi brukar köpa 10 litersdunkar med 12% ättika hos Willies. Används till tvätt och rengöring av rostfria kastruller.

Jag har några väl insvettade träningströjor (i något plastigt nylonaktigt) som inte blir helt luktfria i 40 graders tvätt, men de ä rnära sin tekniska livslängd ändå och kasseras snart nrä det går hål. Vet inte om de skulle tåla 60 och i så fall bli helt luktfria då.

/Patrik
Men detta är ju perfekt för ett experiment till trådens är ära?!

Kör en i 60 grader nästa gång du kör 60-tvätt och se om lukten påverkas :)

Guldstjärna till dig.
Ve den som slarvigt lägger den blöta trasan i någon slags hög. Olagligt borde det vara!
OT om kärlek och baciller
Det allra första grälet med mina barns fader handlade om dåligt urvridna disktrasor.
Nr 2 handlade om att blanda kött- lök- och "övrigt/råkost"- skärbrädor.

*Om någon undrar så är vi fortfarande vänner efter fyra årtionden, men vi undviker att laga mat ihop,
då vi tycker att det finns mer angelägna världsproblem att lösa vid matbordet.

/Patrik
Åtgärdas med specifikt "sport"tvättmedel, icas egna fungerar bra på träningskläder https://handla.ica.se/produkt/1462571
Dessutom parfymfritt, miljö och allergimärkt.

Håller med dig! Utöver att man tar bort bakteriernas mat så dödar väl tvål bakterier genom att typ lösa upp dem? Men om man delar tvättstuga med väldigt många andra så kanske man även tänker på ohyra som ofta klarar av lite tvättmedel och 40 grader.

Med det sagt så tvättar jag allt i 40 grader om det inte är något extremfall. Men när vi fick sms från hyresvärden om att anticimex skulle sanera en lägenhet i huset från vägglöss så tvättade jag i 60 eller 95 ett par månader, kändes ändå säkrast.

Jag tål inte sköljmedel och sånt så bra så jag bekymmrar mig betydligt mer över allt medel från grannarna som geggar fast i maskinen än grannarnas bakterier. Har en teori om att flera tvättar i högre temperatur skulle skölja bort gammalt medel ur maskinens slangar m.m. på ett bättre sätt än 40-gradigt vatten men vet inte om det är sant. Om det är sant önskar jag ju att grannarna tvättar i högre temperatur, jag själv vill inte slita på min tvätt i onödan :)

Kör alltid ett "tvätta trumma"-program innan jag börjar tvätta och sen kör jag 40 grader som sagt.
Du menar att du hellre tvättar i 40 grader för att inte slita ut kläderna, än att få rena underkläder.
Alla är vi olikao_O

Du menar att du hellre tvättar i 40 grader för att inte slita ut kläderna, än att få rena underkläder.
Alla är vi olikao_O
Jag bryr mig inte om teoretisk renhet, det räcker att de känns rena och luktar rena och inte skaver.

Vilken form av smuts får du på dina underkläder som inte försvinner med 40 gradigt vatten och tvättmedel?

Du kanske gör nått fel när du tvättar? Fel på maskinen? Inget tvättmedel?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg