Anti-tvätt råd

Jag köpte en gång en gul sommarkavaj med liknande märkning - man kunde enligt märkningen knappt göra något med den annat än använda den. Jag struntade i alla dessa råd och tvättade och strök när det till slut behövdes. Det gick hur bra som helst. Snart blir det väl knivar som inte får slipas och cykeldäck som inte får pumpas ...
Liggunderlag, som man inte får ligga på, mat som inte får ätas, ryggsäck som inte får bäras på ryggen, tält som man inte får använda utomhus

"Får inte tvättas.Får inte blekas. Får inte torktumlas. Får inte strykas. Får inte kemtvättas."
Enligt KMs sajt får den i vilket fall tvättas i 30 grader. Ylleprogram och fintvättmedel är skonsamt. Brukar hängtorka mina kepsar.

Skärmarna brukar nu för tiden innehålla någon form av plastmaterial. Säkert minst 20 år sedan jag hade en keps med skärm av kartong.

Släpp den där seglivade myten om bakterier i tvättmaskinen. Vattnet och tvättmedlet tar bort smutsen (tillväxtsubstratet) för bakterierna. Finns det inget att äta så förökar sig inte bakterier.
Samma princip som att man inte blir matförgiftad om man diskar i 30 grader.
Och att man inte behöver tvätta händerna i nittiofemgradigt vatten.

Och 60 grader räcker ändå inte för den som oroar sig för bakterier. Då är det 95 grader som gäller.

Luktar tvätten bra och ser ren ut så är den ren.

Släpp den där seglivade myten om bakterier i tvättmaskinen. Vattnet och tvättmedlet tar bort smutsen (tillväxtsubstratet) för bakterierna. Finns det inget att äta så förökar sig inte bakterier.

Och 60 grader räcker ändå inte för den som oroar sig för bakterier. Då är det 95 grader som gäller.

Låter logiskt! Det är därför jag aldrig fattat hur folk kan lämna disktrasan blöt. Jag vrider ur den allt jag kan och hänger den så den torkar mellan gångerna. Den håller sig fräsch hur länge som helst, medan de blöta börjar lukta illa rätt fort.

Riktigt så enkelt är det ändå inte med tvätt av underkläder; stora gemensamma tvättstugor där det står gamla "näringsrika" vattenskvättar i gummipackningar etc kan faktiskt sprida lite otrevligheter. Svampar och vissa bakterier bildar sporer som kan överleva ett tag och börja föröka sig igen, om de hamnar i varma fuktiga slemhinnor och småsår. Gula stafylokocker och ringorm är två exempel.

Fast sådant måste man mest tänka på i sjukhustvättar och äldreboenden; i vanliga fall och för friska personer är risken troligen mikroskopisk. Vi tvättar väldigt mycket i onödan.

Håller med dig! Utöver att man tar bort bakteriernas mat så dödar väl tvål bakterier genom att typ lösa upp dem? Men om man delar tvättstuga med väldigt många andra så kanske man även tänker på ohyra som ofta klarar av lite tvättmedel och 40 grader.

Med det sagt så tvättar jag allt i 40 grader om det inte är något extremfall. Men när vi fick sms från hyresvärden om att anticimex skulle sanera en lägenhet i huset från vägglöss så tvättade jag i 60 eller 95 ett par månader, kändes ändå säkrast.

Jag tål inte sköljmedel och sånt så bra så jag bekymmrar mig betydligt mer över allt medel från grannarna som geggar fast i maskinen än grannarnas bakterier. Har en teori om att flera tvättar i högre temperatur skulle skölja bort gammalt medel ur maskinens slangar m.m. på ett bättre sätt än 40-gradigt vatten men vet inte om det är sant. Om det är sant önskar jag ju att grannarna tvättar i högre temperatur, jag själv vill inte slita på min tvätt i onödan :)

Kör alltid ett "tvätta trumma"-program innan jag börjar tvätta och sen kör jag 40 grader som sagt.

Spinner vidare på bakteriespåret.

Legionella är ett specialfall i duschar utan tillräcklig värme i varmvattenledningarna, där man kan andas in fina droppar med bakterier men det har inget med tvätt av textilier att göra egentligen.

Illaluktande träningsskor kan saneras på olika sätt. T ex ättika men tål skorna och eller innersulirna tvättmaskin så funkar tvätt i 30 eller 40° C faktiskt bra. Strumpor i ull blir luktfria i 40° C borde det inte gälla underkläder i bomull också?? Hur som tvättar jag alltid disktrasor, handdukar och underkläder i 60°C. Kanske mest är psykologi?

Thure

Spinner vidare på bakteriespåret.

Legionella är ett specialfall i duschar utan tillräcklig värme i varmvattenledningarna, där man kan andas in fina droppar med bakterier men det har inget med tvätt av textilier att göra egentligen.

Illaluktande träningsskor kan saneras på olika sätt. T ex ättika men tål skorna och eller innersulirna tvättmaskin så funkar tvätt i 30 eller 40° C faktiskt bra. Strumpor i ull blir luktfria i 40° C borde det inte gälla underkläder i bomull också?? Hur som tvättar jag alltid disktrasor, handdukar och underkläder i 60°C. Kanske mest är psykologi?

Thure
Jag har aldrig varit med om att kläder inte blir fräscha eller luktfria efter tvätt i 40 grader. Däremot så krävs högre temperatur ibland om man också vill ha dem fläckfria, men det är ju en helt annan sak.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg