bigben; sa:
Mitt sista råd som pragmatisk praktiker är ta "fan mot väggen målande" som stundom förekommer här när argumenten tryter ta det med med en god nypa salt-det förekommer i de flesta sammanhang när plötsliga förändringar uppträder-en självbevarelsedrift kanske?.
Bengt
Jag hör hur det skramlar i glashuset ännu!
Bengt, har du möjligen funderat över att du, med ganska små insatser, själv kanske skulle få fler tillfällen/mer tid att skriva och berätta om saker som folk kan ha nytta av att veta, i stället för att käbbla en massa om att reda ut de missförstånd som du själv skapar?
Jag läste en del gamla inlägg som du skrivit och fick min känsla bekräftad. Efter att länge och väl mässat quad helixantennens fördelar i en närmast helgonförklarande lovsång, och samtidigt släpat patchantennen så djupt ner i skit och dynga som du bara kunnat komma på, släpper du plötsligt iväg glada jubelskrin, med en styrka som nästan fick fåglarna att ramla ur träden, över Fortuna GPS. Som har patchantenn.
Inte en stavelse om att den innehåller en förbättrad signalbehandling!
Inte förrän jag började ifrågasätta hur det kunde komma sig att en mottagare med oduglig patchantenn plötsligt är bättre än allt annat?
Bengt, eftersom du uppenbarligen har mixtrat, och fortfarande mixtrar, mycket med GPS, är det naturligtvis intressant för många att ta del av dina erfarenheter. Följ då två goda råd i skrivandets allmänna konst, så kommer andra att ha mer glädje av dina erferenheter, och du att ha mer glädje av den feedback du får:
1. Tänk innan du skriver.
2. Läs det du skrev innan du publicerar.
Kan för övrigt upplysa om att om man använder en iQue, har den en liknande funktion som Bengt beskrev gällande Fortuna/PDA.
Om man har en iQue igång (på batteridrift, annars spelar det ingen roll), med GPS aktiverad, men inte gör något med den på en stund, då släcker den ner skärm och bakgrundsbelysning, men håller ändå GPS igång. Trycker man på "Till" eller "Karta" (Power/Q), får man då omedelbart navigering, eftersom GPS aldrig varit avstängd.
(För att detta ska fungera måste du stänga av automatisk bakgrundsbelysningskontroll via Bright-IQ, vilket i alla andra lägen däremot är en briljant applikation.)
Anders