Antenn till Ipaq

En sista fråga

Jag har spenderat ett antal timmar med att läsa tester och inlägg i diverse forum på de språk jag förstår. Jag känner mig nu ganska trygg och kommer sannerligen inte ångra min beställning som jag gjorde i morse. Jag har dock en sista fråga:
Har någon upplevt att en bluetooth enhet har orsakat störningar på bilstereon, ellar att mobiltelefonen stör komunikationen, PDA <--> bluetooth enhet?

Magnus
 
Magnus
Min tidigare erfarenhet med blåtand är med en Ericsson T39 telefon mot en Ipaq3870 med blåtand för internetkontakt och mailande under resor och jag har använt den mycket i bilar av olika märken-inga som helst störningar har jag varit med om som jag märkt av.
körde så med Navman3000 några år
se installationen med "nära radiomontage" http://www.pocketgps.co.uk/saabincar.php

Ej heller blåtandsGPSen enbart använd i en SAAB visserligen nu några månader med blåtandsGPSen men tror inte du behöver befara några konstigheter

Berätta mer om Dina erfarenheter senare det vore kul att höra.Behöver Du nån hjälp så hör av Dig -det finns flera här som verkar skaffa denna Fortuna blåtandGPS och dessutom jag har ett bra nätverk med PDA-användare som kör med den i Sverige -dvs jag pratar då om praktiskaa erfarenheter från fältet under flera månader nu.

Bengt
 
Clip-On ST och XT inställningen

Hej Anders

Jag håller med dig om att den bild du refererar till inte är trovärdig med jämförelsen av ST och XT läget på Fortuna Clip-On.
Jag har därför själv tagit en bild på två Fortuna Clip-On GPS mottagare som blåtandskopplades till varsin HP 2210.
Enheterna placerades på en pall inne på kontoret och fick ligga ca 5 min för att få stabil mottagning på båda enheterna.


Antennerna hade således sina antenner riktade mot himlasfären.
Av bilden på den här sidan http://www.soltek.se/gps/bildcliponbtgps.htm
Ser man klart och tydligt XT lägets fördelar.

Bästa hälsningar
Göran
 
UNder hösten läste jag en ingående artikel om hur den ökade känsligheten uppnås, men kan tyvärr inte återfinna den nu:-( Denna artikel ur GPS world innehåller många resonemang om hur ökad förmåga till avkodning av svaga GPS-signaler kan erhållas, även om den handlar om gps integrerad i mobiltelefoni. Huvudsaken är dock användningen inomhus.

http://www.gpsworld.com/gpsworld/article/articleDetail.jsp?id=3053

För att ett ögopnblick återgå till patch/helical diskuissionen så är alla konsumentantenner av endera slaget designkompromisser så man kan inte säga att en typ är överlägsen den andra. Det beror på graden av kompromissande...

Fördelen (som också kan vara en nackdel med helical är att den kan ges ett riktningsdiagram som medger god mottagning av signaler ned till 120-130 grader från rakt upp. Det gör att antennen är mindre känslig för hur den hålls. http://www.sarantel.com har ett whitepaper om detta (se cardioid)
[Ändrat av jonasolof 2004-02-01 kl 16:18]
 
bigben; sa:
Mitt sista råd som pragmatisk praktiker är ta "fan mot väggen målande" som stundom förekommer här när argumenten tryter ta det med med en god nypa salt-det förekommer i de flesta sammanhang när plötsliga förändringar uppträder-en självbevarelsedrift kanske?. :)

Bengt
Jag hör hur det skramlar i glashuset ännu!

Bengt, har du möjligen funderat över att du, med ganska små insatser, själv kanske skulle få fler tillfällen/mer tid att skriva och berätta om saker som folk kan ha nytta av att veta, i stället för att käbbla en massa om att reda ut de missförstånd som du själv skapar?

Jag läste en del gamla inlägg som du skrivit och fick min känsla bekräftad. Efter att länge och väl mässat quad helixantennens fördelar i en närmast helgonförklarande lovsång, och samtidigt släpat patchantennen så djupt ner i skit och dynga som du bara kunnat komma på, släpper du plötsligt iväg glada jubelskrin, med en styrka som nästan fick fåglarna att ramla ur träden, över Fortuna GPS. Som har patchantenn.
Inte en stavelse om att den innehåller en förbättrad signalbehandling!
Inte förrän jag började ifrågasätta hur det kunde komma sig att en mottagare med oduglig patchantenn plötsligt är bättre än allt annat?

Bengt, eftersom du uppenbarligen har mixtrat, och fortfarande mixtrar, mycket med GPS, är det naturligtvis intressant för många att ta del av dina erfarenheter. Följ då två goda råd i skrivandets allmänna konst, så kommer andra att ha mer glädje av dina erferenheter, och du att ha mer glädje av den feedback du får:

1. Tänk innan du skriver.
2. Läs det du skrev innan du publicerar.

Kan för övrigt upplysa om att om man använder en iQue, har den en liknande funktion som Bengt beskrev gällande Fortuna/PDA.
Om man har en iQue igång (på batteridrift, annars spelar det ingen roll), med GPS aktiverad, men inte gör något med den på en stund, då släcker den ner skärm och bakgrundsbelysning, men håller ändå GPS igång. Trycker man på "Till" eller "Karta" (Power/Q), får man då omedelbart navigering, eftersom GPS aldrig varit avstängd.

(För att detta ska fungera måste du stänga av automatisk bakgrundsbelysningskontroll via Bright-IQ, vilket i alla andra lägen däremot är en briljant applikation.)

Anders
 
Jämförelse

Tack, Göran, för att du testade med och utan XT, under likvärdiga förhållanden.
Där syns det ju hur tydligt som helst.
Om det är så att det finns patent som skyddar tekniken som Fortuna använder, ska det bli mycket intressant att se hur andra tillverkare reagerar.
Är det någon som vet om de licensierar ut tekniken, eller väljer att behålla den i huset?

Anders
 
Re: Jämförelse

apersson850; sa:
Är det någon som vet om de licensierar ut tekniken, eller väljer att behålla den i huset?
Fortuna köper bara tekniken ifrån SiRF vilket är ett fristående teknikbolag som säljer sina produkter till många tillverkare. SiRF:s bakgrund verkar primärt vara från halvledarbranschen och investorer är bl.a. flera mobiltelefonföretag så där kan man ana lite om framtida implementeringar.
http://www.sirf.com
 
Re: Jämförelse

apersson850; sa:
Tack, Göran, för att du testade med och utan XT, under likvärdiga förhållanden.
Där syns det ju hur tydligt som helst.
Om det är så att det finns patent som skyddar tekniken som Fortuna använder, ska det bli mycket intressant att se hur andra tillverkare reagerar.
Är det någon som vet om de licensierar ut tekniken, eller väljer att behålla den i huset?

Anders

Ja du Anders, här tvingades du krypa till korset men likväl fortsätter du dina hätska utfall mot Bengt A för att hävdat Fortunas Clipons eminenta mottagning
Vad den fina mottagningen beror på får väl ändå anses ha en sekundär betydelse för användaren, patch eller quad skit samma

För mig och en del andra som läser i detta forum så får man en stark känsla att du har lite svårt att acceptera att det finns bättre grejor än vad du själv har för tillfället
/Runar
 
Re: Jämförelse

[/QUOTE]
För mig och en del andra som läser i detta forum så får man en stark känsla att du har lite svårt att acceptera att det finns bättre grejor än vad du själv har för tillfället
/Runar [/QUOTE]

TACK för det Runar den satt mitt i prick-Det är rätt många som tycker som så Du det vet jag .
Jag sällar mig nu också till en ökande skara som undviker den här navsidan - tills det blivit städat -och fortsätter att följa teknikfronten på annat håll.

De som vill är välkomna att följa upp vad som händer på Ipaq fronten som verkar ge mest möjligheter till flexibel navanvändning nu och en längre tid framöver.

http://hem.passagen.se/bigben39/log.htm

Tack för mig

Bengt
 
Ack ja

Runar, om folk med Bengts argumentationsteknik får hållas oemotsagda, kommer fler än du att luras till att tro att just det som Bengt har idag, är det enda som är värt att köpa, för alla tillämpningar och behov.

Vad som får en mottagare att fungera bra, är naturligtvis ointressant för användaren. Men om man under en tid bygger upp argumentationen på att just en viss teknik är bäst, då blir det intressant att förklara varför plötsligt den tidigare utdömda tekniken har blivit ännu bättre.

Jag bryr mig inte ett skvatt om ifall Bengt har bättre saker än vad jag har. Jag köper nämligen utrustning som passar för mina behov, när jag har lust och råd, inte saker som passar till Bengt. Det får han göra själv.
Problemet uppstår bara om folk köper saker som passar Bengt, på grund av att han argumenterar högljutt för det han har för stunden, inte på grund av att grejorna passar dem själva. Därför behövs det information om vad annat som finns att få här i världen. Sen kan man ju själv komma fram till att det som passar Bengt passar mig också, om så är fallet.

Beträffande mina "hätska utfall" vill jag bara påpeka, att jag försöker anpassa mina svar till tonläget i det inlägg jag kommenterar. Om jag ska utgå från de mail jag får privat, vid sidan av Utsidan (!), är det även åtskilliga som tycker att det är bra att det finns några som torgför andra åsikter, i stället för att bara acceptera evangelium enligt Agert.

Missförstå mig nu inte, Bengt.
Jag tycker att det är intressant med de här diskussionerna.
Jag tar inte illa upp för att bli idiotförklarad ibland, men jag tar mig friheten att returnera detsamma, när jag anser att det finns fog för det.
Så sluta inte att skriva dina inlägg, för det tänker inte jag göra.

Nu är både min mage och klockan i min iQue överens om att det är matdags.

Anders
 
Re: Re: Jämförelse


De som vill är välkomna att följa upp vad som händer på Ipaq fronten som verkar ge mest möjligheter till flexibel navanvändning nu och en längre tid framöver.

http://hem.passagen.se/bigben39/log.htm

Detta är ju ett oerhört svepande uttalande som ger intryck av en överlägsen kunskap över området. Låt mig få framhålla att Bengt Agert, liksom jag och de flesta andra här är amatörer inom elektronik och framför allt GPS-teknik och att det finns utmärkta andra vägar att inhämta information om teknikutvecklingen än att följa upp på en i och för sig trevlig hemsida med god information skriven på elementär engelska.

Vidare framstår uttalandet som fulltändigt onödigt polemiskt. Vad vet Bengt om vad som gäller en längre tid framöver? Sitter du med i ett antal företagsstyrelser och har sådan information om utvecklingen på bred front som inte gått ut publikt än? Eller grundas uttalandet bara på framskrivning av situationen idag? Vad Bengt inte förstått är att det är just den där stöddiga polemiska snärten som retar andra så mycket och är så kontraproduktiv

Jag har inte sett Bengt delta i den kvalificerade diskussion som pågår på sci.geo.satellite-nav. Där skulle dessa myndiga uttalanden bemötas med det löje de fötjänar. Många av Bengts observationer är utmärkta. Det är den övermaga stilen som sticker ut.

Med vänlig hälsning - oss amatörer emellan

Jonas Lönnroth
 
Re: Ack ja

apersson850; sa:
Runar, om folk med Bengts argumentationsteknik får hållas oemotsagda, kommer fler än du att luras till att tro att just det som Bengt har idag, är det enda som är värt att köpa, för alla tillämpningar och behov.

Anders

Du må vara duktig på GPS o dyligt, men din tro på dig själv som siare är helt kass, jag har inte blivit lurad av Bengt eller någon annan heller för den delen (iallafal när det gäller nav.utr.)
Faktum är att jag inte har någon Fortuna Clipon, dessutom vet jag, att jag var ipaqägare före Bengt, så jag förstår inte riktig hur jag har blivit lurad av att köpa något som jag inte äger

Jag känner också ett par personer som tom. kanske kan mäta sig med dig i gpskunskaper (fastän de har aldrig medverkat i detta forum) som är väldigt nöjda med sina ipaq/fortuna, så att Bengt skulle ha lurat någon med att förespråka den kombinationen, den sagan går i varje fall inte jag på
/Runar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Homann Extern antenn till GPS? Navigering 12
Siggebo Antenn till vista Navigering 1
Jonas.O Extern antenn till etrex? Navigering 2
Tony_Avesta Tester av antenn och fäste till Vistan. Navigering 9
atton Yttre antenn till GPS Garmin etrex venture Navigering 21
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
ceasar97 Garmin Astro Antenn Navigering 45
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
Sjoco Garmin Quest antenn Navigering 2
Backlund Extern antenn Navigering 17
skiman Antenn 60 CS Navigering 31
jonasolof Yttre antenn bra och billigt Navigering 10
KrilleKrokodil "Re-radiating" antenn.... Navigering 3
marcuslundmark Antenn och Batteritid? Navigering 10
jasy Extern antenn för t.ex. Etrex Navigering 5
olhe Billig och bra antenn Navigering 0
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
Peaceful Yttre antenn Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar