Antenn till Ipaq

Jag skulle behöva lite tips och råd.
Jag letar efter en antenn till min Ipaq 2210 men har lite funderingar om vilken jag ska köpa.
Tittade på Fortuna mottagare med dubbla chip. Vilket är att föredra CF eller Bluetooth. Jag hörde att Fortuna hade dålig kavalite på sina saker för en tid sedan, stämmer detta eller har de bättrat sig?
Finns där någon anna tillverkare som kan rekomenderas, gärna till lägre pris, 2800 för en antenn är i min mening lite högt.
När man läser specifikationerna för antenner ser man:
Känslighet -170 dbW
Ska värdet vara högt eller lågt?? Har det någon praktisk betydelse??

Magnus
 
Om du med antenn menar blåtandsGPS till din
ipaq 2210 så är mina erfarenheter hittills mycket goda
med Fortuna clip-on blåtandsGPS.
Någon antenn utöver den behövs inte- den får fixen tom inomhus i känsligaste läget.
Det finns ingen blåtand som är känsligare än den så vitt jag vet.
Läs under på frågor och svar
där finns en del omdömen och problemställningar
http://www.olzzon.com/cgi-bin/index_1042.cgi

läs review
http://www.pocketgps.co.uk/fortuna-clip-on.php

läs under systems på min sida
http://hem.passagen.se/bigben39

Om du har fakta kring problem med denna GPS berätta från var och vilka problem!
Det enda jag vet är att den inte är regnsäker men det är inget problem då man kan ha den i fickan utan att den tappar fixen (eller i ett fodral) dessutom har manualen en dålig beskrivning av hur man ställer om den till olika lägen men det är nu bättrat

http://www.soltek.se/butik/bilder/clipon_st_xt.jpg

Vad avser pris är priset jämfört internationellt bra i Sverige man kan tjäna några hundralappar på direktimport beroende på dollarkursen men det är inte värt extrabesväret.

Bengt
 
Tack Begnt för ditt svar. Mycket riktigt är det En Gps och inte enbart en antenn jag är ute efter, ibland arbetar pekfingrarna snabbare än hjärncellerna.
Är det samma gps i CF varianten som i BT varianten? Att Fortuna skulle haft kvalitetsproblem har jag sett på nätet, bla på http://www.pocketgps.co.uk/fortuna-clip-on.php
Har ni något negativt att säga om Fortuna Clip-on, eller blir allt guld och gröna skogar om jag köper en.

Magnus
 
Bengt, viss är det märkligt att Fortuna GPS, som din erfarenhet säger är känslig som morrhåren på en katt, har patch-antenn?
Samma antennsort som dinerfarenhet också säger är närmast oduglig, jämfört med quad-helixantennerna.

Det är något lurt här, med erfarenheterna eller med det tekniska.

Anders
 
"bildbevis"

Min danske kollega beställde sin idag, hans pris: 1695 danska kronor (ca 2100 svenska), Soltek vill ha 2800 kr inkl frakt. På hemsidan finns en jämförelse mellan standard och xtrac inställningen. Som nästan alltid gäller det att man inte vet hur testen är gjord, är det vid samma tidpunkt, förutsättningar etc... Jag tycker dock att den ger en fingervisning om att Xtrac inställningen ger en betydande förbättring av möjligheten att få en fix. Hur positionen är jämfört med verkligheten ska bli intressant att se.
Nu har jag bett min kollega att beställa en till mig också, dock EJ från Soltek.

http://www.topdane.dk/FortunaClipOnBluetooth.htm

Magnus
 
Anders
Jag har inte studerat teknologin tillräckligt och har ingen aning om antenn typ kanske patch ?? Men uppenbart är att den bearbetar satsignalerna grundligare i XTläget. Den grundligheten tar lite tid och ger ett eftersläp på 200-300 meter i 100 kph men inte märkbart om man går i en storstad eller i skog. Jag antar (vet ej än)också att det kan gå lite ut över noggrannheten i XTläget -skall kolla upp det.
Eftersom man använder den i XTläget i storstan mest och där kör långsammare är det inte där särskilt störande om man vet om det- hellre det än att tappa fixen!.
Nackdelen är den manuella omkopplingen möjligen. I huvudsak mer än 95% av tiden går den i normalläge.
Jag har ett nätverk med flera som utvärderar den nu och det är bara positiva signaler so far- dyker det upp negativa intryck-förmedlar jag dem hit var så säkra!
Skall själv testa den grundlig på en långresa i feb mars och har en navkompis som använder den mycket på snöscooter i sträng kyla så vi räknar med att komma med en neutral utvärdering med extremanvänding avseende temperaturer åt båda håll i tempskalan och uthållighet senare i vår!

Bengt
 
Magnus
Jag svarade inte på din fråga-
Jag har ännu inte stött på nått negativt men kommer att utvärdera den aktivt mycket de närmaste månaderna -En erfaren (= praktisk drift) navkompis har använt den en månad nu och det är bara lovord so far.
Jag är också helnöjd efter en mängd tester på vägen och under svårare förhållanden framför allt då man kan navigera efter en annan strategi nu.
Då Gpsen är så uthållig utan strömförsörjning är den på för jämnan och håller alltid fixen- Ipaqen slår jag på när jag behöver den och aktiverar blåtands "handshake" som Ipaqen direkt frågar efter=ett pek på skärmen och Fugawi eller TomTom som jag har aktivt för tillfället kommer upp med positionen direkt!! Ingen väntan på fixen!!Det innebär att man i praktiken kan köra sladdlöst en hel dag om man kan delar av vägen!Självklart utnyttjar man transportsträckor till uh-laddning man skall pyssla med nåt när man kör!:)

Bengt
[Ändrat av bigben 2004-01-29 kl 22:02]
 
Aha!

Jaså, det finns en mer avancerad beräkningsalgoritm i Fortuna. Det förklarar ju en del.

Av formen på mottagaren kan man sluta sig till att den nästan säkert har en patchantenn inbyggd. Det verkar ju lovande, för det innebär att det tidigare resonemanget, som framförallt Bengt fört här, om att quad helix i exempelvis en sådan SporTrak som Bengt har, kontra patchantennerna i mottagare som exempelvis Garmin iQue eller Vista, skulle vara mycket bättre, det resonemanget kan vi nu kasta i papperskorgen. Det är bara att implementera XTrack i fler mottagare.

Kul att se att utvecklingen ibland ställer gamla erfarenheter totalt på huvudet.

Testen på den refererade websidan är inte gjorda vid samma tillfälle. Det kan man lätt se på att de tillgängliga satelliternas antal och position har ändrats. Programmet som körts är uppenbarligen ett sådant, som listar satelliterna i ordning från högst elevation till lägst, så det framgår tydligt att det gått en icke oansenlig tid mellan testen.
Titta exempelvis på satellit 09, som inte finns alls på den dåliga bilden, men som seglat upp på fjärde plats i den bra bilden. Detta trots att det inte finns mer än nio satelliter kvar på den bra bilden.
Alltså kan man ta för givet att satellitgeometrin är ganska kraftigt annorlunda vid de två tillfällen, då mätningarna är gjorda.

Jag betvivlar inte att det är skillnad på driftsätten för antennen, men det visade testet är uppenbarligen lögn och förbannad dikt. Så mycket värre, eftersom de flesta potentiella köpare antagligen inte är lika erfarna som en del av oss i detta forum, och därför inte hade genomskådat ett sådant fusk.
Att de skulle väntat tills geometrin blev sämre, när XT-mätningen gjordes, är naturligtvis också tänkbart, men föga troligt.

Anders
 
Medan en del spekulerar i tekniska specifikationer och vad den sa då och den då och tydligen inte inser att det är ett tekniksprång vi ser i form av en innovation -som gjort att de stora drakarna hamnat på efterkälken-- så strävar vi praktiker vidare med nåt som ser riktigt bra ut för multianvändning på snöscootern ,på sjön,på vägen, i stan och i skogen.

GPSdelen på för jämnan-och PDAn som sätts på när den behövs- för den har ständigt fix tillgänglig.

Bengt

-





Bengt
 
Magnus-Jag glömde en sak- i mitt förra inlägg

Du vågar väl köpa en Fortuna GPS??- Risken du tar är egentligen bara att den inte långsiktigt testats- om du tvekar -vänta några månader till så kommer det fram mer fakta -var så säker
Teknologin kommer säkert hos alla när de stora pengarna börjar styra men det dröjer nog för det verkar som man listigt låst upp en del mot patent för att sätta press på de stora drakarna.
Om du vill vara säker på precisionen ner till bästa Garminnivå av geocashingskäl eller annat kanske du skall vänta för allt finns inte än verifierat av användare som brukar vara bästa recensionen.
Men är du en normalanvändare - lite i bilen kanske på båten eller i stan kanske i skogen med enAquapåse är den mer än bra för du har fixen i alla lägen.
Det finns nog ingen anledning att tro att det är några större avvikelser på de huvuddata de anger.

Mitt sista råd som pragmatisk praktiker är ta "fan mot väggen målande" som stundom förekommer här när argumenten tryter ta det med med en god nypa salt-det förekommer i de flesta sammanhang när plötsliga förändringar uppträder-en självbevarelsedrift kanske?. :)

Bengt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Homann Extern antenn till GPS? Navigering 12
Siggebo Antenn till vista Navigering 1
Jonas.O Extern antenn till etrex? Navigering 2
Tony_Avesta Tester av antenn och fäste till Vistan. Navigering 9
atton Yttre antenn till GPS Garmin etrex venture Navigering 21
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
ceasar97 Garmin Astro Antenn Navigering 45
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
Sjoco Garmin Quest antenn Navigering 2
Backlund Extern antenn Navigering 17
skiman Antenn 60 CS Navigering 31
jonasolof Yttre antenn bra och billigt Navigering 10
KrilleKrokodil "Re-radiating" antenn.... Navigering 3
marcuslundmark Antenn och Batteritid? Navigering 10
jasy Extern antenn för t.ex. Etrex Navigering 5
olhe Billig och bra antenn Navigering 0
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
Peaceful Yttre antenn Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar