Eftersom jag är auktoriserad och inte skulle blinka om jag såg nån ta upp två pers på varsitt halvrep, så är jag väldigt nyfiken på om någon fått fram fakta i frågan.
Personligen har jag oerhört svårt att se något problem. Belastningen vid topprepsklättring är så oerhört mycket lägre än vid lead så repen har gott och väl marginal. Att sedan saker kan kapas över kanter är alltid ett problem. Större vid tunnare rep så klart, men det finns ingen magisk gräns. Men jag är villig att ompröva om någon kan visa på rekommendationer från tillverkare eller andra auktoriteter!
Ha det!
John
...jag är också auktoriserad å sånt där å hej och hå, och klart förvirrad just nu. 5 sidor diskussion, och det mest konkreta som kommit fram är länken till Beal som jag och nån mer postade - där en tjockis per halvrep är ok - och hänvisning till SKF (som både jag och John är auktoriserade genom) och SBO.
Jag kan ge namn, plats, datum och nästan klockslag på när jag fick den här infon från både SKF och SBO, men det spelar ju verkligen ingen roll eftersom det bara blir en hänvisning till andra auktoriserade personer (som kanske hänvisar till nån annan auktoriserad, och sen blir det bara en cirkel av det). Som sagt minns jag bara ytligt vilken motivering dom hade och har googlat halvt ihjäl mig efter mer info.
Om Beal säger "ok" för sina halvrep så är det ju ok - iaf för privat bruk, och det är väl det trådstartaren utgick från. Vad som sen gäller för guider och instruktörer blir väl en fråga för resp organisation att reda ut, och gärna motivera. Rekommendationer osv utan motivering känns ju klart omotiverat i sådana här fall (observera ordvitsen!).
Nu har det slutat storma på Keb, så nu blir det inget mer fjantande på utsidan.se - nu ska det fjantas på skidor istället!