Jag kan inte heller låta bli att riva lite i den här gamla tråden.
Som i så många fall här i livet så kan man ju inte få allt. Att få en ankare som både är jämviktat och inte chockbelastar tror jag är väldigt svårt. Man kan få det hyffsat jämviktat om man inte rör sig för mycket ur avsedd position och begränsa chockbelastningen något. Men att att få till båda samtidigt, nja. En kort avknuten sliding-X ger ju det. Men om man börjar knyta av varje säkring statiskt blir det mkt svårare. Ofta märker jag att jag hänger i en punkt, när jag byggt en vanlig "SKF stand".
Att placera punktern ovanför varandra är ju klart bättre ur viktfördelningsperspektiv jmf med att ha dem horisontellt förutsatt att man hittar bra punkter och de inte är för nära varandra eftersom vi pratar om is.
Vad det gäller att använda rep eller inte, finns ju för o nackdeler där med.
Allt ha med sig en bit dynamisk rep separat för detta tycker nog de flesta är lite klumpigt, jag har aldrig sett det själv. Då brukar man ju köra med en cordelette, men min ena är gjord av statiskt-repsnöre (och den andra är en "webolette/snakesling", väldigt statisk) . Att bygga av ledrepet funkar bra och är vanligt men är ju inte något dröm om man skulle behöva göra någon typ av räddningsaktion från det ankaret. Det är ju betydligt enklare att escapa och använda repet till att fira iväg med om man har standen byggt med slingor. Nu är det ju tack o lov inte så ofta man behöver göra det (allafall inte jag).
Annars så tycker jag att Andreas stand ser ut som ett typexempel på en minimal stand byggd med rep. Jag tror jag har byggt ett flertal såna själv. Inget konstigt.
Någon föreslog "tycka att ett alabalavalalakovankare vore bättre för en standplats" men det tar så lång tid att bygga. Man vill ju ha två stycken då och då ska det borras 4 hål och pillas med repsnöre. Att bara dra in två skruvar går mkt fortare. Så sparar man på borraden till firningskarna när man helre lämnar lite repsnöre än att 500 spänns skruvar.
Med två bra skruvar (som det ser ut som på Johns bild i första posten) så skulle jag nog köra på jämviktat och ta risken för chockbelastning. En 22cm skruv poppar ju inte från solid is (bilden) som en aningslöst felplacerad kil kan göra. Jag skulle satsa på det i det här fallet. Men i ett fall där jag hade mer suspekta punkter kanske jag skulle tänka anorlunda. Men om jag hade två punkter och jag misstänkte att den ena skulle kunna åka ur så skulle jag nog vilja ha en 3:e