Sämre & sämre
När jag läser igenom tråden så verkar det bara bli sämre och sämre.
Det enda koordinatsystem som fungerar när man som jag rör mig på MC i Europa (Skåne) är det urgamla DD,MM,SS. Eller Lat/Lon som en del kallar det. Inte f-n kan jag ställa om min GPS till lokala koordinatsystem när jag förflyttar mig mellan Skåne, Danmark, Tyskland, Polen, Norge & Litauen. Till Stockholm kör jag numera aldrig eftersom jag inte vet var alla seveneleven ligger där man måste betala vägskatt.
Jag har inget alternativ till. DD, MM, SS. På sjön (inte Mälaren utan riktiga sjön) funkar inget annat. Därför beklagligt att Stockholms lokalbefolkning bestämt att den landbaserade delen av räddningstjänsten skall använda det lokala svenska XY-systemet. Medan sjöräddningen använder ett annat.
Beklagligt är oxå den obegripligt låga kunskapsnivån hos räddningstjänstens larmmottagare. Jag har larmat vid ambulansbehov långt ute i skogen 3-4 gånger. Ingen gång har dom kunnat redogöra för vilken info dom ville ha.
Exempel: Min MC med GPS står 50 m bort från min olycksbroder. Jag tar hans GPS, noterar att den är inställ på Garmins idiotiska default DD, MM.MMM och frågar larmtjänst om det är OK. Jovisst säger hon. Jag uppger koordinaten varvid hon protesterar och säger att minuternas decimaldelar inte får vara större än 60. Jösses. Noll koll. Jag ställer om GPS:en och ger henne X,Y. Det visar sig dock att de två damerna i ambulansen hade järnkoll. När jag väl fick telefonkontakt direkt med dem så funkade allt.
Nej. RT90 är idioti i räddningssammanhang. För en tid sedan körde jag zigzag på grusvägar längs norska gränsen. Då borde jag alltså ställt om mellan svensk & norskt lokalsystem 5-6 gånger per dag. Eller?