Elefanter hör dock till de djur där jag tycker det är förståeligt att det ibland krävs speciella åtgärder.
Jag tror inte man kan jämföra en elefanthjord med våra små svenska björnar. Många av länderna där de finns är fattiga och det är kokurans om den odlingsbara marken. Och elefanter är sannolikt inget som man bara sisådär jagar bort när de förstör odlingarna. Jag kan absolut "inte" förstå de svenska björn och vargkritikerna däremot har jag full förståelse för att elefanter på många platser kan vara ett stort problem.
Den svenska rovdjursdebatten går inte att jämföra med elefantproblematiken (anser jag).
Jag tycker att det är både och, även i de flesta afrikanska regionerna är de medvetna om att det ska finnas kvar elefanter precis som de flesta av oss här i Sverige är väl medvetna om att det ska finnas svenska björnar men den stora skillnaden är inställningen till problemdjur. I afrika skjuts problemdjuren vilket vi inte kan göra här i Sverige utan att det ska vara världens process för att få det till stånd. Det är det som jag, och många med mig, vill ska skötas regionalt för att få en kortare och snabbare/enklare beslutsväg för att kunna åtgärda problemdjur oavsett art.