Ang. Sarekvandring

(klipp)

Min egen första fjällvandring var för övrigt i Sarek/Padjelanta :) Dock med tidigare utevana och med erfarnare personer i sällskapet.

Samma för mig, Sarek var första vandringen fast vi gick en grupp ungdomar utan allt för stor fjällvana (15-17 år). Däremot var vi väldigt friluftsvana (fältbiologer :) ) och visst hade vi varit till fjälls några av oss.

Och naturligtvis gick vi en färdväg som inte var så krävande. Vi skjutsades över Laidaure av Ville själv och Sigurd hämtade hitom Nammatj när vi kom ner från vår lilla tur några mil inåt Sarek på platån bakom bakom Skierfe och ner och tillbaka genom Rapadalen. Ingen av dem hade några synpunkter på att vi var unga och nybörjare, vi visade vår färdväg och de förklarade att vi nog skulle kunna få se björn från Nammatj om vi gick upp där :). Vilket vissa också gjorde.

På samma tur stötte vi troligen ihop med Löparlarsson (Rune "energikakan" Larsson). Han beskriver en vandring längs kungsleden 1978 på sin hemsida och hur han stöter ihop med ett gäng fältbiologer i Aktse. Tidpunkten stämmer :). Men det är en annan historia...

//J
 
Underskatta inte Ráhpavágge

Jag vill bara skicka en varningens ord till de som tror att Sarek är en barnlek, folk har dött i mängder samt att fler råkar ut för olyckor och fall. Visst, den enkla motorvägen som beskrivs ovan kan nästintill vem som helst göra, men tar man några steg utanför normalrutten blir det genast svårare.
// Jocke

Underskatta inte Ráhpavágge, eller andra Sarekdalar heller för den delen. Själv blev jag tvungen att vända och backa ut ur Sarvesvágge i slutet av augusti 2005, p.g.a. för mycket vatten. Jag har gått på en stig som förvandlats till ett ler-ras och kanat huvudstupa ner i slänten på väg från Pielaslätten till Snavvavágge. Det är ingen omöjlighet att råka ut för snöstorm i Sarek i augusti.
Har man tur är det bara att knalla på, som sagt, men i Citaten nedan kan man ana att så inte alltid är fallet:

Gick från Nammatj upp till Vassjajåkotj i Rapadalen i slutet av augusti 2001, utan problem med vad. Gick ner dagen därpå och det var på håret att jag överhuvudtaget kunde komma fram pga vattnet. Rapaälven steg ungefär 1.5 meter (jag mätte senare med hjälp av fotografier) på 18 timmar, jokkarna ovanför Litnok var ett par meter djupa, jag stog i knädjupt vatten redan på stranden vid ett tillfälle. Kom fram tack vare att jag träffade några andra vandrare med livlina och fällda träd.I kröken ungefär en km ovanför Litnokstugan vräkte ca 40 cm vatten ut på myren öster om älven. Kanalen mittemot Litnok var omöjlig att komma över (fick gå tillbaka till myren (se ovan) och gå runt. På myrens nedre del var det ca 1 m djupt. De sista 3 km var stigen helt översvämmad, man såg inte var stigen slutade och älven började, ganska otäckt faktiskt. När jag stog framför skylten vid Sarek-gränsen var det i nästan knädjupt vatten...
Läntha berättade att han ett par gånger om året får hämta folk som fått all nerblött när man tältat nära älven på vad man trott vara helt säkra ställen.
Långtidsprognoser är nog inte möjliga att göra. En natts hårt regn kan förändra läget totalt.
Har fö gått genom hela Rapadalen vid andra tillfällen utan problem.

.... Och så till vädret. Snö och regn 5 av åtta dagar. Endast en dag med vackert väder. Neitarrepvagge passerades med 22 m/s i ryggen och snöstorm. En ruskig upplevelse uppe i passets stenöken! Natten därefter uppmätte vi 26 m/s. Vaknade upp med drygt en dm nysnö kring tältet. Vi hade regelmässigt snöbyar på ned till 600 metersnivån. Definitivt den sämsta av mina fyra Sarekvandringar sett till vädret.
En upplevelse rikare så ser jag trots allt redan fram emot nästa vandring!!

Jag gick Kuopervagge och en bit in i Rapadalen och tillbaka. Sedan Ruotesvagge till Änomjalme och Ritsem.
Jag hade tänkt vada över Rapatätno vid Tielmavadet. Det gick överhuvudtaget inte. Alldeles för mycket vatten. Fortsatte sedan en bit in i Rapadalen med sikte på Nammatj. Det var extremt blött och dyigt. När jag hade sjunkt ned till låren i gäggan fann jag ingen annan råd än att vända om...

Inställningen: Jag blev inte överkörd när jag gick över övergångsstället, alltså är det helt ofarligt att gå över där, omöjligt att bli påkörd är livsfarlig.

...men ändå blir jag en smula besviken; var det inte svårare än så att gå i det mytomspunna (läs överreklamerade) Sarek?

Jag vet inte med vilken inställning du kom till Sarek, tydligen någon Macho-inställning att Sarek skulle bevisa hur häftigt tuff du är som gått där. Överreklamerat? vet inte vilken reklam du läst men... själv är det den fantastiska storheten i naturen, som nästan tar andan ur en, som får mig att återvända till Sarek gång på gång... ödsligheten, de dramatiska topparna, glittrande vattendrag... att vara onåbar mm.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Underskatta inte Ráhpavágge, eller andra Sarekdalar heller för den delen. Själv blev jag tvungen att vända och backa ut ur Sarvesvágge i slutet av augusti 2005, p.g.a. för mycket vatten. Jag har gått på en stig som förvandlats till ett ler-ras och kanat huvudstupa ner i slänten på väg från Pielaslätten till Snavvavágge. Det är ingen omöjlighet att råka ut för snöstorm i Sarek i augusti.
Har man tur är det bara att knalla på, som sagt, men i Citaten nedan kan man ana att så inte alltid är fallet:







Inställningen: Jag blev inte överkörd när jag gick över övergångsstället, alltså är det helt ofarligt att gå över där, omöjligt att bli påkörd är livsfarlig.



Jag vet inte med vilken inställning du kom till Sarek, tydligen någon Macho-inställning att Sarek skulle bevisa hur häftigt tuff du är som gått där. Överreklamerat? vet inte vilken reklam du läst men... själv är det den fantastiska storheten i naturen, som nästan tar andan ur en, som får mig att återvända till Sarek gång på gång... ödsligheten, de dramatiska topparna, glittrande vattendrag... att vara onåbar mm.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen


Men...precis allt det du beskriver kan ju inträffa i stort sett var som helst i fjällkedjan. Snöstorm i juni, juli eller augusti kan inträffa från Dalarna till treriksröset. Ett exempel: förra sommaren blåste det 20-22 sekund och var fyra minus med snö vid nallostugan. Högre upp i stendalarna runt Tarfala var det ännu mer blåst. Inget onormalt, sådana oväder drar över en eller två ggr per sommar. För några år sedan omkom fö en turist tragiskt i en sådan sommarstorm.

Själv har jag gått längs Tarfalajåkk och balanserat i den branta slänten för att stigen var helt översvämmad flera kilometer.

I Sieldutvagge norr om Vuoggatjolme har jag sett hur stora lerras tagit med sig stigen. Några dagar senare slog vädret om och det blev snö med minusgrader i mitten av Juli. Sen fick jag gå två mil extra för att en bro hade rasat (det gick inte att vada pga högt vattenstånd).

I Jämtlandstriangeln har jag genomfört en vandring i början av juli, där i stort sett alla större vattendrag var kraftigt översvämmade och omöjliga att passera. Vid ett tillfälle gick jag över tre mil på en dag för att ta mig runt en jokk där ismassorna dansade.

Vad jag vill säga är att sådana upplevelser möter alla som vistas i fjällen regelbundet och det är inget unikt för Sarek-området. Däremot kan topografin i högfjällsområden göra det vanskligare att gå runt ett översvämmat område. Gäller för Sarek såväl som för andra branta områden. Detta är dock inget som jag uppfattar som särskilt dramatiskt utan mer en planeringsfråga.

Inte heller är jag så övertygad om att Sarek skulle vara farligare pga otillgänglighet. De största "katastroferna" i modernt friluftsliv har inträffat i jämtlandsfjällen - dels lavinolyckan i Silverfallet, där vad jag minns nu 6 eller 7 personer dog. Dels den obehagliga olyckan i Anarisfjällen där nästan en hel grupp frös ihjäl i närheten av stugorna och utrustade med både termosar, sovsäckar och mat.

Kan tilläggas att det händer då och då att människor drunknar eller råkar ut för allvarliga tillbud i ...Handölan, helt nära Storulvåns fjällstation.

//J
 
Skolutflykt

Inför åk2 gymnasiet Jokkmokk kan man gå en tur i som innefattar att gå i Rapadalens nedre del och även på glaciär.
 
Jag vet inte med vilken inställning du kom till Sarek, tydligen någon Macho-inställning att Sarek skulle bevisa hur häftigt tuff du är som gått där.
Nu får det det väl räcka med oförskämdheter och personliga påhopp!

Jag tycker man skall akta sig för att fälla omdömen om människor man inte vet något om.

Inställningen är, som alltid när jag rör mig i skog och mark, att uppleva natur och vildmark och möta utmaningar. Denna gång blev det tyvärr inga utmaningar, men väl en storartad naturupplevelse.
 
Som Johan mycket riktigt påspekar...
Men...precis allt det du beskriver kan ju inträffa i stort sett var som helst i fjällkedjan.... Vad jag vill säga är att sådana upplevelser möter alla som vistas i fjällen regelbundet och det är inget unikt för Sarek-området. Däremot kan topografin i högfjällsområden göra det vanskligare att gå runt ett översvämmat område. Gäller för Sarek såväl som för andra branta områden. Detta är dock inget som jag uppfattar som särskilt dramatiskt utan mer en planeringsfråga.
Inte heller är jag så övertygad om att Sarek skulle vara farligare pga otillgänglighet. De största "katastroferna" i modernt friluftsliv har inträffat i jämtlandsfjällen - dels lavinolyckan i Silverfallet, där vad jag minns nu 6 eller 7 personer dog. Dels den obehagliga olyckan i Anarisfjällen där nästan en hel grupp frös ihjäl i närheten av stugorna och utrustade med både termosar, sovsäckar och mat.
Kan tilläggas att det händer då och då att människor drunknar eller råkar ut för allvarliga tillbud i ...Handölan, helt nära Storulvåns fjällstation.
//J
... så är kanske Sarek mindre olycksdrabbat än andra fjällområden. Det kan naturligt vis bero på att fler vandrar i t.ex. Jämtland. Eller kan det möjligen bero just på det rykte som Sarek har av att vara farligare än andra områden, och detta gjort att folk förbereder sig bättre innan man går där, än man gör i andra områden. Vem vet.


Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Som Johan mycket riktigt påspekar...

... så är kanske Sarek mindre olycksdrabbat än andra fjällområden. Det kan naturligt vis bero på att fler vandrar i t.ex. Jämtland. Eller kan det möjligen bero just på det rykte som Sarek har av att vara farligare än andra områden, och detta gjort att folk förbereder sig bättre innan man går där, än man gör i andra områden. Vem vet.

Grejen med Sarek är ju kanske inte mest att olyckor skulle vara vanligare där, utan att när det väl händer en olycka så är läget värre om man är i Sarek än i Jämtlandstriangeln.

Så länge man inte stukar foten så är Sarek och Jämtland precis lika enkla.
 
Egentligen kan det vara bra att Sarek har ett rykte om sig. Vandrade där första gången nu under sommaren, och fastän vädret var bra och vaden var i gott skick så var det lätt att se hur man kan råka riktigt illa ut om saker börjar skita sig. En i vårt sällskap fick ett fall av spysjuka och feber uppe vid Ruohtesjávrásj, och kombinerat med en lämplig storm kunde vi snabbt ha lagt till hypotermi och annat otrevligt i listan. Som det var kunde vi ta det lugn i solskenet i några timmar, och patienten orkade gå ner på egna ben, och eventuellt ända till Änonjalme. Man kan inte alltid lita på turen, och med långa avstånd mellan nödtelefonerna är det bra att folk har viss respekt för området.
 
Ja ber så mycket om ursäkt!! Jag tog i för mycket. Men det berodde på att jag blev lite upprörd eftersom jag tycker det är farligt när man bagatelliserar vandring i Sarek, som du gjorde. Det kan locka oförberedda vandrare att ge sig på något de inte klarar av.
Ursäkten godtagen. Jag förstår dig också, det är viktigt att folk vet vad de ger sig in på.
 
Åter igen

Åter igen är det några som haft modet att hävda att Sarek inte är märkvärdigare än andra fjällområden sommartid och för den delen kanske också vintertid och att det till del fått mytens skimmer för sin svårtillgänglighet och förmenta krav på nästan outhärdlig erfarenhet av vandraren.

Allt friluftsliv kräver sunt förnuft, vinterfjället kräver mer kunskap och kondition än sommarfjället etc. Oländig terräng, svåra vad, knäknäckande blockterräng har jag stött på i många fjälltrakter, blockterräng är väl i.o.f.s. legio ovan trädgränsen. Långt från väg kan man vara mångenstädes, utan mobiltäckning än flerstädes.

Så sluta haussa upp och snobba med Sarek, ja man ska ha all respekt för vandring i Sarek likväl som annorstädes. Men det man verkligen ska ha respekt för är sin egen förmåga vart än man är och den går inte att bedöma annat än på plats utefter omständigheterna där och då i realtid. Sedan skall man också pressa sin förmåga en aning på varje tur det är så man vinner kunskap och erfarenhet.
 
Så sluta haussa upp och snobba med Sarek, ja man ska ha all respekt för vandring i Sarek likväl som annorstädes. Men det man verkligen ska ha respekt för är sin egen förmåga vart än man är och den går inte att bedöma annat än på plats utefter omständigheterna där och då i realtid. Sedan skall man också pressa sin förmåga en aning på varje tur det är så man vinner kunskap och erfarenhet.

Men vem är det egentligen som haussar och snobbar med sarek? Jag kan inte minnas att jag någonsin läst (på utsidan alltså) att sarek skulle vara extremt.

Det enda jag hävdar är att eftersom en sarekvandring med nödvändighet innebär en tur utanför ordningsställda leder på minst en vecka, så krävs det att man klarar av att leva på enbart det man själv bär i åtminstone en vecka samt kunna orientera och förflytta sig sig utan vägskyltar, spänger och broar.

Det är ju verkligen inte extrema krav med utsidanmått, snarare normalfallet, men jämfört med att gå mellan stugor med servering eller åtminstone matförsäljning så är svårighetsgraden klart högre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Ida-Erika Ang damasker Fjällvandring 25
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
jeff Sarekvandring i sommar Fjällvandring 10
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg