Ang. Sarekvandring

Jag är en inte alltför van fjällvandrare men funderar på att vandra i Sarek nästa år. Vi har tänkt vandra från Akkastugorna -Kisurisstugan via den utritade stigan vid Snjuftjudisjåhkå till Kisuriskåtan - Ruohtesvaggé - Mikkastugan- Spökstenen- Rapadalen och på nåt vis upp på Skierfe västerifrån och därefter till Aktse och längs Tjaktjajaure till Kvikkjokksvägen för att slippa sista transportsräckan på Kungsleden. Kan även tänka mig att gå sträckan på andra hållet.

Finns det många svåra(omöjliga?) vad att passera? Är de på kartan utmärkta stigarna svåra att följa? Finns det någon bra stig längs Rapadalens norra kant att följa med överblick över dalen och finns det stigar upp mot Skierfe västerifrån? Går det bra att ta en buss från hållplatsen man kommer till vid vandring österut från Aktse?

Har även tänkt bestiga Låddepakte och Niak, är dessa bestigningar svåra och finns det någon särskilt lämplig väg? (då i synnerhet upp till Niak)

Kom gärna med egna reflektioner och tips kring Sarek och färdvägen.
 
Jag är en inte alltför van fjällvandrare men funderar på att vandra i Sarek nästa år. Vi har tänkt vandra från Akkastugorna -Kisurisstugan via den utritade stigan vid Snjuftjudisjåhkå till Kisuriskåtan - Ruohtesvaggé - Mikkastugan- Spökstenen- Rapadalen och på nåt vis upp på Skierfe västerifrån och därefter till Aktse och längs Tjaktjajaure till Kvikkjokksvägen för att slippa sista transportsräckan på Kungsleden. Kan även tänka mig att gå sträckan på andra hållet.

Finns det många svåra(omöjliga?) vad att passera? Är de på kartan utmärkta stigarna svåra att följa? Finns det någon bra stig längs Rapadalens norra kant att följa med överblick över dalen och finns det stigar upp mot Skierfe västerifrån? Går det bra att ta en buss från hållplatsen man kommer till vid vandring österut från Aktse?

Har även tänkt bestiga Låddepakte och Niak, är dessa bestigningar svåra och finns det någon särskilt lämplig väg? (då i synnerhet upp till Niak)

Kom gärna med egna reflektioner och tips kring Sarek och färdvägen.

Jag gick den sträckan plus en hel del till i somras och kan ju ge mina tips. Åk med Harry Skarin från Tjåmotis till Sitoälvsbron istället för att gå den vägen, det sparar tid och kraft.

Gå sedan uppe på platån, österifrån upp på Skjerfe och håll höjden (gör för fanken inte misstaget att gå ner i Rapaäcklet). Låddepakte är en lätt bestigning och görs på ca 30 minuter om man pinnar på lite.

Det finns ett vad på sträckan som man ska ha respekt för enligt mig och det är Tjågnårisjågåsj som är nog besvärligt utan regn. Vid regn blir det lite tuffare, men tydligen går det att gå nedåt i dalen för att få fler fåror, men vi hittade ett bra ställe inte långt från stigen som hjälpligt gick att ta (det hade regnat rätt mkt och varit varmt...).

Nijak är rätt jobbigt att bestiga, se till att ta bestigningen från västra sidan om Nijakjåhkå! Men det är mycket löst grus och lösa plattor som drar iväg, så se till att inte vara under varandra om det blir brantare passager. Fin vy iaf om det är molnfritt mot Ahkka. Men se till att följa 2:a kammen i mitten, den är busenkel, men lång. Den yttersta ner mot Routesvagge är brant i början, men planar sedan ut kraftigt.

// Jocke
 
Tack för tipsen!
.

Har läst att det krävs erfarenhet för att överhuvudtaget ge sig in i Sarek, men om man kan vada, har rätt utrustning och tillräckligt med mat så bör det väl inte vara en omöjlighet, såvida man inte ska vandra på glaciärer och bestiga det högsta berget kankse.;)

Jag är kankse inte någon van fjällvandrare men vistas ofta i skogen och har fjällvandrat 2 gånger

Ge mig gärna definitionen av en erfaren fjällvandrare och lite tips om vad som krävs utav en för att genomföra en Sarekvandring.

Gick Kungleden i somras och jag tyckte inte riktigt att det infann sin någon riktig vildmarkskänsla som jag anser att man kan finna i Sarek :)
 
Tack för tipsen!
.

Har läst att det krävs erfarenhet för att överhuvudtaget ge sig in i Sarek, men om man kan vada, har rätt utrustning och tillräckligt med mat så bör det väl inte vara en omöjlighet, såvida man inte ska vandra på glaciärer och bestiga det högsta berget kankse.;)

Jag är kankse inte någon van fjällvandrare men vistas ofta i skogen och har fjällvandrat 2 gånger

Ge mig gärna definitionen av en erfaren fjällvandrare och lite tips om vad som krävs utav en för att genomföra en Sarekvandring.

Gick Kungleden i somras och jag tyckte inte riktigt att det infann sin någon riktig vildmarkskänsla som jag anser att man kan finna i Sarek :)

Ta det lugnt och metodiskt vid vad och inte stressa sig in i situationer. Det är rätt genomlysande i all vandring i Sarek, blockterräng kan man bryta både ben och armar i om man stressar och faller.

Anledningen till att man som nybörjare ska undvika Sarek är att det är långt till närmaste stuga och glest med folk samt nada mobilteckning. Faller man är man rätt hjälplös och måste förlita sig på att kompisen klarar att ta sig de mil som krävs för att nå telefonen.

// Jocke
 
Har läst att det krävs erfarenhet för att överhuvudtaget ge sig in i Sarek, men om man kan vada, har rätt utrustning och tillräckligt med mat så bör det väl inte vara en omöjlighet, såvida man inte ska vandra på glaciärer och bestiga det högsta berget kankse.;)

Nä med lite allmän utevana, två fjällvandringar bakom dig och lite vanligt sunt förnuft och självkännedom så har du inget skäl att undvika Sarek.

Stora delar är både lättgångna och lättorienterade. (och välbesökta) Det som gör sarek lite mer krävande är att
* Du befinner dig längre från hjälp än på de flesta andra håll.
* Det finns inga stugor el likn, så du måste vara självförsörjande.
* Det är lite anmarch för att komma till de "riktiga" delarna.
* Så gott som alla färdvägar passerar något vad som (åtminstone under ogynnsamma omständigheter) kan vara problematiskt.

Så kontentan är att se till att ha gott om tid och packa med lite mer omsorg.
Gott om tid för att inte behöva stressa över ett vad, där det vore klokare att vänta. Omsorgsfullt packad för att inte sakna något nödvändigt eller släpa på något onödigt.
 
Låter som om det blir en sarektur nästa år då, jag vill dock ha klart för mig om det finns en stig från Skierfe längs med norra kanten av rapadalen så att man slipper släpa sig fram nere i ökända skogen i Rapadalen fram till Skårkistugan. :)
 
Fina Vyer... :)

Njaaa...någon egentlig stig fanns inte när jag gick där för två år sedan...men sträckan är lättgången och bjuder på mycket fina vyer!
Det är bara att gå på tills du passarar höjden 1112m och möter Lulep Vássjájågåsj. Sedan bara följa den ner så stöter du på stigen som tar dig vidare genom Rapadalen!

//A
 
Låter som om det blir en sarektur nästa år då, jag vill dock ha klart för mig om det finns en stig från Skierfe längs med norra kanten av rapadalen så att man slipper släpa sig fram nere i ökända skogen i Rapadalen fram till Skårkistugan. :)
Det finns ett annat alternativ. Att gå bakvägen från Skierfe över högplattån Njunjes och ner i Rapadalen via passet i Vassjavagge. Se kartan:
karta_dag02.jpg

Läs om det vägvalet i min reseberättelse Sarek 1989

Lycka till ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Jag gick samma väg som Anders beskrev, fast gick lite längre norrut innan jag vek av ner i Rapadalen sista biten. Vi hade tänkt komma över 1788-Skårkitoppen men sista glaciärjåhken uppmanade oss att gå ner i Rapadalen (nästa gång åker jåhken på ett ordentligt kok stryk för att återgälda det rena helvetet som råder i en blöt Rapadal).

Nygårds väg ser dock betydligt enklare ut, men bjuder ju inte på samma vyer ner mot Rapadalen, men biten mot Skårki bjuder på en hel del toppar som är mycket vackra, speciellt på morgonen.

// Jocke
 
Sarek - enklare än du tror?

Gick en klassisk förstagångstur (Änonjalme-Routesvagge-Rapadalen-Aktse-Salto) i förra veckan.

Vi var fyra pers varav två helt utan tidigare erfarenhet av fjällvandring och de övriga med en vandring på Kungsleden i Kebneområdet under tre dagar i bagaget.

Sträckan tog knappt sex dar att gå, med sovmorgon till elva, halv tolv tre av dagarna och vi slog upp tältet runt femtiden på eftermiddagen.

Som helhet är sträckan extremt lättgången och mycket bra stig finns i princip hela vägen och vi behövde inte heller ta av oss kängorna en enda gång. Inte en enda mygga heller men mycket folk mötte vi. På Aktse-Salto (Kungsledensträckan) mötte vi dock inte mer än ca 5 pers förutom stugvärdarna. Mycket nederbörd när vi gick i Rapadalen men har man bara regnbyxorna på var det lätt som en plätt.

Med andra ord: otroligt mycket lättare än vad vi hade trott! :) Kan rekommenderas till vem som helt med lite sunf förnuft och lite vana att vistas i naturen.

Jag inser att vi måhända var en smula lyckligt lottade som var förskonade från mygg och vad, men ändå blir jag en smula besviken; var det inte svårare än så att gå i det mytomspunna (läs överreklamerade) Sarek?

Men vackrare vyer får man leta efter!
 
Överreklamerade???

Jag inser att vi måhända var en smula lyckligt lottade som var förskonade från mygg och vad, men ändå blir jag en smula besviken; var det inte svårare än så att gå i det mytomspunna (läs överreklamerade) Sarek?

Jag tycker att ovanstående svar är missvisande och tyder på en dålig insikt i hur det kan vara att vandra i områden såsom Sarek. Den beskrivna turen är förmodligen den vanligaste färdvägen i området och jag kan inte påminna mig om att den betraktas som speciellt svår i något sammanhang. Så fort du avviket från dessa ofta använda stigar och färdväger i Sarek kan du dock stöta på problem. Blockmarker, svåra vad, glaciärer, manshöga videfält etc är vanligt förekommande på turer som går lite mer på "tvären". Bara för att det finns lättgångna färdvägar i området behöver det väl inte vara överreklamerat!? Tvärtom är det en av tjusningen med Sarek. Det finns någor för alla. Från den nyfrälsta vandraren till den erfarne alpinisten. Jag vill alltså inte på något sätt avskräcka någon från att vandra i Sarek om man förbereder sig på ett noggrannt sätt, men samtidigt påpeka att det finns sååååååå mycket mer än ovannämnda färdväg i Sarek. Avslutningsvis vill jag slå ett slag för "baslägervandringen" där man vandrar några dagar och sedan låter tältet stå kvar två eller tre nätter för att bestiga toppar, slappa, fotografera och lära känna området på "riktigt".

God tur!

Björn Nilsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Ida-Erika Ang damasker Fjällvandring 25
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
jeff Sarekvandring i sommar Fjällvandring 10
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg