Ksyrium är utseende inte prestanda
erikahl; sa:
Jag satsar på att köpa racerhjul runt 3000 - 4000 kr. Vad är bäst? jag har spanat på några Ksyruim SCC SL, någon som har någon erfarenhet av dessa? eller är det bättre o satsa på handbyggda?
Om du vill att dina nya hjul skall ge bättre prestanda så finns det bättre alternativ än Ksyrium.
De parametrar hos ett hjul som är viktigast för prestandan är aerodynamiken, vikten, styvheten och accelerationsmotståndet(trögheten).
Aerodynamiken är den klart viktigaste, åtminstone i hastigheter över 20-25km/h.
Att parametrarna är uppräkade i betydelseordning kan man själv ta reda på genom att testa olika (REALISTISKA) värden på de olika parametrarna här:
http://www.analyticcycling.com
Exempel på hur beräkningarna går till finns här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/hjulvikt01.htm
Den tyska tidningen Tour (http://www.tour-magazin.de) har i nummer 7/2002 testat flera olika hjul
Uppmätta vikter för Ksyrium SL:
Fram 730g Bak 884g
Standardhjul med OpenPro-fälg och 32-ekrar:
Fram 676g Bak 781g
Standardhjulen är byggda med 32 aeroekrar och nav från tyska Tune, se:
http://www.tune.de
Tour har också testat aerodynamiken i Mavics vindtunnel.
Aerodynamiken är så gott som samma hos hjulen:
Ksyrium SL: 251g, OpenPro: 258g dvs mindre än 3% skillnad.
Testet visar också att accelerationsmotståndet (trögheten, eng: Inertia) är så gott som samma för hjulen:
Ksyrium SL: 121Joule, OpenPro: 116J, en skillnad på 4%.
Men vad med de 'gamla' Ksyrium-hjulen?
Hur är deras aerodynamik, vikt, styvhet och tröghet?
Tour har i tidigare nummer även testat de 'gamla' Ksyrium-hjulen, tyvärr inte i vindtunnel.
Aerodynamiken hos ett hjul med fälg bestäms till stor del av hur hög profil fälgen har, läs mer på:
http://www.bicyclesports.com/technical/aerodynamics/watts_drag.html
Fälgprofilen är väldigt lik den för CXP33-hjulen, se:
http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/road-prod_fiche?produitsid=46&lg=uk
Ekrarna skiljer dock en hel del och tyvärr är det så att Ksyrium-hjulens ekrar är så feta(1,7 x 5,2 mm) att om de påvekar aerodynamiken gör de det negativt. Sapims CX Ray ekrar är 1,0 x 2,2 mm.
Hjul med CXP33-fälg, och smala aeroekrar, får alltså i praktiken samma aerodynamik som Ksyrium.
Men vikten och trögheten hos hjulen då? Mavic säljer ju Ksyrium-hjulen som lättviktshjul.
Tidningen Tour har i nummer 4/2000 testat de 'gamla' Ksyrium-hjulen och i nummer 7/99 testat hjul byggda med CXP33-fälgar. Här är lite data:
Vikt(f/b) Tröghet
Ksyrium 730g/934g 123J
CXP33 678g/845g 118J
CXP33-hjulen är även i det här fallet byggda med aeroekrar (28/32) och Tune-nav.
Andra exempel på lättviktshjul finns på:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/lightwhe/lightwhe.htm
Men styvheten hos hjulen då? Styvheten beror både på fälgens profil och antalet ekrar, läs mer på:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/hjulstyvhet/hjulstyvhet.htm
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/data.htm
Fälgarnas profil är VÄLDIGT lika hos Ksyrium och CXP33-fälgarna.
Ksyrium-hjulen har 18 ekrar fram och 20 ekrar bak. Hjulen med CXP33 i exemplet ovan har 28 ekrar fram och 32 ekrar bak.
Om det är ngn skillnad i styvhet mellan hjulen så är den troligen inte särskilt stor.
Slutsats
--------
Ksyrium-hjulen, både den nya SL- och den 'gamla' versionen, verkar alltså inte skilja sig nämnvärt prestandamässigt från hjul byggda med OpenPro- resp CXP33-fälgar.
Men det är två saker som Ksyrium-hjulen utmärker sig på:
Utseendet
Priset
Om utseendet gör dem värda priset får var och en bestämma själv.
Men den som betalar extra för att få hjul som är snabbare än standardhjul får mer prestanda för pengarna med andra hjul, tex:
http://www.hedcycling.com/alps.htm
http://www.hedcycling.com/jet40.htm (fram)
http://www.hedcycling.com/jet60.htm (bak)
http://www.hedcycling.com/jet90.htm (bak, snabbt men inte så lätt)
eller
http://www.zipp.com/wheels/303_clincher.html (fram)
http://www.zipp.com/wheels/404_clincher.html (bak)
Men smakar det kostar det....
Ett mer prisvänligt alternativ är då lätta hjul med MINST 30mm hög fälg
dvs Grupp 2 från:
http://www.bicyclesports.com/technical/aerodynamics/watts_drag.html
Ytterligare ett exempel (från 2002):
Campagnolo Zonda, 30mm fälg och en uppmätt vikt på 763g/917g.
OBS
Jag tycker att KÄNSLAN i hjul är viktig, men den största skillnaden i känsla får man med tunna och lätta däck och slangar. Prova tex med Conti Supersonic-däck (vilket kanske inte är det politiskt korrekta rekommendationen här i Sverige numer) och lätta slangar.
/Håkan