sajberjohan; sa:
Finns det puritabs att köpa någon annanstans eller finns det något vettigt alternativ?
Puritabs och andra kemikalier är väl bara effektiva mot biologiska agenter.
men hur är det med allt annat som aska, icke biologiska partiklar mm mm.
Varför inte börja med filtrering och sedan fortsätta med att behandla det som återstår ? alternativt köpa ett filter som fungerar med omvänd osmos. Då kan du ju även använda saltvatten om du skulle behöva det.
När det gäller xinix så är min erfarenhet att om du förvarar dem kallt och mörkt så håller de väldigt mkt längre än den officiella hållbarhets datumet. (flera månader längre) men att det räcker med att ha dem i en svart påse som inte ligger framme i solljus.
vi hade med oss ner till egypten.
så att det skulle vara något större problem tycker jag inte, inte i mitt fall iaf.
Den gula färgen är ju en klar markering om det är potent eller inte. sedan skall ju enl tillverkaren det gå att använda det även om det inte är potent, men då skall man dubbla dosen.
Annars om du renar mycket så verkar ju MSR MIOX vara en klart intressant produkt.
Beroende på hur mkt batterierna till den kostar så kommer man ganska billigt undan om man skall göra många liter vatten.
Sedan finns det tydligen en grunka med ultraviolettljus som skall fungera bra. Steri-Pen. men själv är jag lite skeptisk till denna produkt. nog mest beroende på min egen okunskap om den.
lycka till