Någon säger att han vill ha tröja x och rabblar upp varför han vill ha den,
Han säger "Rejäla, grymt välgjorda ulltröjor", vilket för all del kan vara sant, men jag har haft gott om rejäla och välgjorda ulltröjor som inte kommit i närheten av det priset (~2500 enligt tillverkarens hemsida), därav frågan vad han betalade "extra" för.
då kommer du och kastar ur dig att den är dyr (subjektivt) och frågar vad han betalar extra för (rätt objektivt). Jag tycker ditt sätt att resonera är korkat, pinsamt och snålt. Vilket är strikt skilt från dig som person.
Skitsnack, du kan inte kalla "sättet nån resonerar" för diverse otrevligheter och sedan påstå att du inte kallar *personen* för detta.
Och om vi ska vara på den nivån, vad är "Tänk till två gånger innan du påstar såna dumma frågor igen." för formulering? Särskilt från en som märker ord med den frekvens du visat upp i den här tråden. Gör om, gör rätt.
Men du tycks leva i någon skev variant av verkligheten där man betalar för märket vilket kanske finns inom vanlig damkonfektion men knappast det som avhandlas här. Varken Dale eller Ivanhoe har några jättemarginaler.
Och du har aldrig varit med om att en vara får ett högre pris pga att den har "rätt" märke? Tror snarare din verklighet är en smula skev, eller åtminstone din naivitet väl stor.
Nu var det Dales priser jag ifrågasatte, inte Ivanhoes, de var med som exempel på en tillverkare som producerade varor till extremt bra kvalité och till halva Dales priser, och har åtminstone delar av sin tillverkning i Sverige.
Angående referenser så tycker jag du kan gå och ta och kolla på två plagg i verkligheten och bedöma efter det. Eller ännu hellre åk och hälsa på dem.
Ok att du påstår att du jobbar med textilier, men det gör inte jag. Jag har kort sagt varken tid eller lust att åka runt till diverse tillverkare. Däremot har jag sett ganska många plagg i verkligheten, och ganska snabbt kunnat konstatera att ökat pris inte alltid korrelerar med ökad kvalité. Om producenten dessutom inte garanterar någon extra hänsyn mot folk, fä eller miljö finns det inte mycket annat att förklara prisskillnaden med än med märket. Och det är möjligt att Dale har tockna garantier, men de var isf begravda i så mycket marknadsföringssnack att jag inte pallade att hitta dem.
De varorna som woolpower säljer stickas på trikåbyn (Norrköping) om bor i mellansverige. Det finns en värld utanför internet.
Jasså, det säger du? En värld utanför internet, det visste jag inte. Men då ljuger väl Woolpower rakt ut när de påstår att deras produktion är i Östersund på deras hemsida? (
http://woolpower.se/om-oss/)
Jag har inget behov av att du ska förstå, jag förklarade för de som är intresserade varför det finns en prisskillnad, som du, förfördelad som du verkar vara, trodde kom frän märke snarare än produktionsmetod.
Jag vill ha referenser när folk kommer och kläcker ur sig en massa tvärsäkerheter, det finns gott om folk som snackar vitt och brett om saker de inte vet nåt om på internet (de är inte riktigt lika frekvent förekommande utanför, märkligt nog, eller om det är att de inte märks lika tydligt...)
Förr i tiden när textilier var dyrare så var det självklart att kunna bedömma kvalitet på allt som inte kunde göras i hemmet. I takt med att folk fick högre disponibel inkomst valde man att köpa billigare och billigare. Resultatet är där vi är idag. Städer och köpstäder fulla av ren skit tillverkade på sätt vi aldrig skulle kunna tänka oss att jobba i.
Håller med om den sista delen av påståendet iaf. Vet dock inte om jag till fullo köper "folk var bättre förr"-biten.
Din mentalitet fortsätter i den riktningen. Jag tycker att det är fel. Saker måste ändras. Vi måste värdera kvalitet och produktion.
Hah, nej, du har mycket fel. Jag berättade väl nyss om mina tre (3) ivanhoetröjor jag bott i hela den kalla delen av året i åratal trodde jag? Jag är fullt beredd att betala för funktion och kvalité, men det är inte alltid jag upplever att jag får så mycket mer av dessa bara för att jag öppnar plånboken lite vidare.
Jag är också beredd att betala extra för mulesing free, fair trade, KRAV, lokalproducerat och diverse andra märkningar där jag upplever att tillverkaren på ett trovärdigt sätt lovar en mer human/hållbar produktion. Jag upplever dock att detta saknades hos Dale, men fann det inte omöjligt att jag missat något, eftersom jag bara snabbt skummade igenom deras hemsida. Därav frågan vad Smogz betalat extra för.