Alternativ till fleece

Det är såklart ändlöst mkt bättre än merparten av varumärkena i handeln, men att jämföra Dale och Woolpower och ställa dem emot varandra och säga att Dale är dyra är korkat.

I verkligheten betalar man sällan "för märket", det är en pinsam myt bland snåljåpar. (Finns såklart undantag, men nu pratar vi om ett norskt stickeri med en marknadsföringsbudget som är försumbar).
Nu ska vi se.. ingen av den "fakta" (referenser tack?) du räknar upp är något man får fram från tillverkarnas hemsida, ändå är man tydligen både pinsam, snål och korkad om man inte känner till den.

Varför är du så förbannat otrevlig?

Nu ska vi se.. ingen av den "fakta" (referenser tack?) du räknar upp är något man får fram från tillverkarnas hemsida, ändå är man tydligen både pinsam, snål och korkad om man inte känner till den.

Varför är du så förbannat otrevlig?

Någon säger att han vill ha tröja x och rabblar upp varför han vill ha den, då kommer du och kastar ur dig att den är dyr (subjektivt) och frågar vad han betalar extra för (rätt objektivt). Jag tycker ditt sätt att resonera är korkat, pinsamt och snålt. Vilket är strikt skilt från dig som person. Men du tycks leva i någon skev variant av verkligheten där man betalar för märket vilket kanske finns inom vanlig damkonfektion men knappast det som avhandlas här. Varken Dale eller Ivanhoe har några jättemarginaler.

Angående referenser så tycker jag du kan gå och ta och kolla på två plagg i verkligheten och bedöma efter det. Eller ännu hellre åk och hälsa på dem. De varorna som woolpower säljer stickas på trikåbyn (Norrköping) om bor i mellansverige. Det finns en värld utanför internet. Jag har inget behov av att du ska förstå, jag förklarade för de som är intresserade varför det finns en prisskillnad, som du, förfördelad som du verkar vara, trodde kom frän märke snarare än produktionsmetod.

Förr i tiden när textilier var dyrare så var det självklart att kunna bedömma kvalitet på allt som inte kunde göras i hemmet. I takt med att folk fick högre disponibel inkomst valde man att köpa billigare och billigare. Resultatet är där vi är idag. Städer och köpstäder fulla av ren skit tillverkade på sätt vi aldrig skulle kunna tänka oss att jobba i. Din mentalitet fortsätter i den riktningen. Jag tycker att det är fel. Saker måste ändras. Vi måste värdera kvalitet och produktion.

Någon säger att han vill ha tröja x och rabblar upp varför han vill ha den,
Han säger "Rejäla, grymt välgjorda ulltröjor", vilket för all del kan vara sant, men jag har haft gott om rejäla och välgjorda ulltröjor som inte kommit i närheten av det priset (~2500 enligt tillverkarens hemsida), därav frågan vad han betalade "extra" för.
då kommer du och kastar ur dig att den är dyr (subjektivt) och frågar vad han betalar extra för (rätt objektivt). Jag tycker ditt sätt att resonera är korkat, pinsamt och snålt. Vilket är strikt skilt från dig som person.
Skitsnack, du kan inte kalla "sättet nån resonerar" för diverse otrevligheter och sedan påstå att du inte kallar *personen* för detta.
Och om vi ska vara på den nivån, vad är "Tänk till två gånger innan du påstar såna dumma frågor igen." för formulering? Särskilt från en som märker ord med den frekvens du visat upp i den här tråden. Gör om, gör rätt.

Men du tycks leva i någon skev variant av verkligheten där man betalar för märket vilket kanske finns inom vanlig damkonfektion men knappast det som avhandlas här. Varken Dale eller Ivanhoe har några jättemarginaler.
Och du har aldrig varit med om att en vara får ett högre pris pga att den har "rätt" märke? Tror snarare din verklighet är en smula skev, eller åtminstone din naivitet väl stor.

Nu var det Dales priser jag ifrågasatte, inte Ivanhoes, de var med som exempel på en tillverkare som producerade varor till extremt bra kvalité och till halva Dales priser, och har åtminstone delar av sin tillverkning i Sverige.

Angående referenser så tycker jag du kan gå och ta och kolla på två plagg i verkligheten och bedöma efter det. Eller ännu hellre åk och hälsa på dem.
Ok att du påstår att du jobbar med textilier, men det gör inte jag. Jag har kort sagt varken tid eller lust att åka runt till diverse tillverkare. Däremot har jag sett ganska många plagg i verkligheten, och ganska snabbt kunnat konstatera att ökat pris inte alltid korrelerar med ökad kvalité. Om producenten dessutom inte garanterar någon extra hänsyn mot folk, fä eller miljö finns det inte mycket annat att förklara prisskillnaden med än med märket. Och det är möjligt att Dale har tockna garantier, men de var isf begravda i så mycket marknadsföringssnack att jag inte pallade att hitta dem.

De varorna som woolpower säljer stickas på trikåbyn (Norrköping) om bor i mellansverige. Det finns en värld utanför internet.
Jasså, det säger du? En värld utanför internet, det visste jag inte. Men då ljuger väl Woolpower rakt ut när de påstår att deras produktion är i Östersund på deras hemsida? (http://woolpower.se/om-oss/)

Jag har inget behov av att du ska förstå, jag förklarade för de som är intresserade varför det finns en prisskillnad, som du, förfördelad som du verkar vara, trodde kom frän märke snarare än produktionsmetod.
Jag vill ha referenser när folk kommer och kläcker ur sig en massa tvärsäkerheter, det finns gott om folk som snackar vitt och brett om saker de inte vet nåt om på internet (de är inte riktigt lika frekvent förekommande utanför, märkligt nog, eller om det är att de inte märks lika tydligt...)

Förr i tiden när textilier var dyrare så var det självklart att kunna bedömma kvalitet på allt som inte kunde göras i hemmet. I takt med att folk fick högre disponibel inkomst valde man att köpa billigare och billigare. Resultatet är där vi är idag. Städer och köpstäder fulla av ren skit tillverkade på sätt vi aldrig skulle kunna tänka oss att jobba i.
Håller med om den sista delen av påståendet iaf. Vet dock inte om jag till fullo köper "folk var bättre förr"-biten.

Din mentalitet fortsätter i den riktningen. Jag tycker att det är fel. Saker måste ändras. Vi måste värdera kvalitet och produktion.
Hah, nej, du har mycket fel. Jag berättade väl nyss om mina tre (3) ivanhoetröjor jag bott i hela den kalla delen av året i åratal trodde jag? Jag är fullt beredd att betala för funktion och kvalité, men det är inte alltid jag upplever att jag får så mycket mer av dessa bara för att jag öppnar plånboken lite vidare.
Jag är också beredd att betala extra för mulesing free, fair trade, KRAV, lokalproducerat och diverse andra märkningar där jag upplever att tillverkaren på ett trovärdigt sätt lovar en mer human/hållbar produktion. Jag upplever dock att detta saknades hos Dale, men fann det inte omöjligt att jag missat något, eftersom jag bara snabbt skummade igenom deras hemsida. Därav frågan vad Smogz betalat extra för.

Hej, m/58 är snarare kommiss snarare än vadmal. Valkad och filtad är typ samma. Men filtning brukar man benämna oönskad valkning. Typ i råullen. Vadmal är mkt tunnare än komiss. Finns en rekommenderad bok som heter preliminär textil ordlista från 50-talet utgiven av teko, den tar upp handelsnamn, väv- och sticksätt samt efterbehandlingar.

Vadmal användes mest till yttertyg på arbetsplagg. Men där finns det bättre varor, anledningen var snarast begränsningar i material och tillgång till teknologi.

Det är svårt att slå en bra stickad tröja som mellanlager.

Halaj!

Tack för svar!
Jag tänkte på filthattar. Typ samma som vadmal men mättat med något som gör att den håller formen, tänkte jag.
Men på Ivanhoes hemsida står:
”Ivanhoe Wool Fleece, I.W.F. är benämningen på vår så unika, filtade ull. Sport Loden heter garnet vi använder, detta är ett Blue Sign certifierat garn från Schoeller Bregenz i Österrike.”

Garnet? Sticka? Jag har då aldrig sett en stickad filthatt!
Nu förstår jag lite bättre.

Jag är ute efter något jag kan ha dagligdags också. Alla funktionskläder är ju i så skrikiga färger. Jag vill inte se ut som Ronald McDonald.

//T

Jag betalade 1100 för min Dale. Vad betalade du för din Ivanhoe. Woolpower är inte ens på samma planet som Dale. Som att jämföra korpen med champions league.

Dessutom betalar folk 1700 spänn för återvunna petflaskor i form av Houdini Powerhoudis, med de i åtanke skulle 5000 för en Dale-tröja vara billigt.

Jag betalade 1100 för min Dale. Vad betalade du för din Ivanhoe. Woolpower är inte ens på samma planet som Dale. Som att jämföra korpen med champions league.

Dessutom betalar folk 1700 spänn för återvunna petflaskor i form av Houdini Powerhoudis, med de i åtanke skulle 5000 för en Dale-tröja vara billigt.
1100 tycker inte jag heller är orimligt, det är väl ungefär vad jag ger för mina tröjor också, det var de 2500 som angavs på hemsidan som lyfte ett ögonbryn.

Woolpower gör bra grejer om man vill ha ullfrotté, så man behöver kanske inte dissa dem för hårt?

Jo, Houdini har ju en del trivsamma miljöresonemang, men på det hela taget misstänker jag att det är ett fall av "betala för märket".

Ytterligare en röst på Ivanhoes tröjor i kokad ull. Det är få tröjor jag ägt som varit så sköna:)
Ett till elternativ att beakta som alternativ till en fleecetröja är Patagonia Nano Puff jacka som fungerar bra som mellanlager.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
Kachkodzöb Ett alternativ för Merrel Moab 3 ventilator behövs Kläder 0
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg