Allvar i accessfrågor

Alldeles i anslutning till Dödskalleberget ligger Dyviks lövängar, beskrivning finns här http://www.tyreso.se/templates/Page____1776.aspx. (Hur lägger man in länkar ...?). Möjligen ligger även Dödskalleberget (kallas i beskrivningen Korpberget) inom det som föreslås bli naturreservat.

Kommunen äger marken, men den arrenderas tydligen av en intresseförening som sköter området, vilket innebär att ängarna hävdas, dvs slås med lie, för att bevara framför allt floran och ett öppet landskap.

Stockholms Klätterklubb skulle ju kunna erbjuda denna intresseförening att hjälpa till med att hävda ängarna. Detta kräver rimligen en viss arbetsinsats, men klättrare är ju starka! På så vis skulle goodwill och en anda där man samverkar skapas, i stället för att som nu uppleva att det finns intressekonflikter.

Kommentarer?

Olle, länken funkade inte.

Det låter intressant, frågan är då hur många som kan tänka sig att jobba. Och ska bara de som jobbar få klättra i så fall? Kanske uppvärmning på ängen med lie och sedan klättring?

Kul att nån gillar kreativa förslag!

Det är att tänja den svenska flexibiliteten till sin gräns ;-) men på nåt sätt bör "Klättersverige" få myndigheterna (Tex Länsstyrelse eller kommun) att förstå att klättring inte kan göras varsomhelst och KAN störa grannar men är en etablerad sport/företeelse/intresse och därför bör få samma stöd som badning/ridning/hockey m.m.

Ett sätt är att välja ut en vägg och göra en miljökonsekvensanalys och lämna förslag till villkor (inte bullra mer än XXdB, inte vara där utanför kl si - kl så, ta bort skräp, inte hugga ned skog etc.
För att vara populistisk så kan man bifoga en intresselista med x antal klättrare för att visa på antalet intresserade.

Det som kommer hända i slutändan är i bästa fall att kommunen förklarar en vägg som avsedd för klättring, anlägger en Pplats samt med tur en bajamaja under säsong. I mellanfallet hänvisar man till alla hundralappar de lagt på inomhusklätterväggen i skolans gympasal och i sämsta fall så tycker de att det faller under allemansrätten (vilket det lagtekniskt inte gör så fort man börjar borra fast bultar).

Processen för tillstånd är lång (1-2år) och besluten överklagas ofta en eller två rundor men med bra förarbete så är det oftast bara nivån på villkoren som justeras.

Personligen tycker jag att det är absurt vad ett företag faktiskt kan tillåtas i jämförelse med ett gäng naturupplevelsejagande klättrare..
[Ändrat av Saltis 2005-08-12 kl 21:37]

Re: Kul att nån gillar kreativa förslag!

Saltis; sa:
Det är att tänja den svenska flexibiliteten till sin gräns ;-) men på nåt sätt bör "Klättersverige" få myndigheterna (Tex Länsstyrelse eller kommun) att förstå att klättring inte kan göras varsomhelst och KAN störa grannar men är en etablerad sport/företeelse/intresse och därför bör få samma stöd som badning/ridning/hockey m.m.

Personligen tycker jag att det är absurt vad ett företag faktiskt kan tillåtas i jämförelse med ett gäng naturupplevelsejagande klättrare..
[Ändrat av Saltis 2005-08-12 kl 21:37]

Jag vet åtminstone en fotbollsplan som stör närboende. Därför blev det inte tillåtet med elljus, vilket jag kan förstå. Fast i logikens namn borde fotbollsförbud införts på planen, eller?

Ja, det är absurt vad mycket som tillåts när det gäller pengar och lite när det gäller miljön (om det inte gäller pengar - golfbanor får ju ofta anläggas här och där). Klättring ger lite pengar och handlar mycket om miljön. Därför är ditt förslag mycket bra, tycker jag. Om det söks tillstånd, kanske några ögon öppnas för "vårt" problem.

Olle H, det nämns inget om klättring eller diskussion med SKF, fast jag gissar att så skett. Någon som vet? Min gissning är att i och med reservatet kommer specifikt klättring att förbjudas. Såsom skedde vid t.ex. Grottberget i Södertälje.

I den miljökonsekvensbeskrivning(MKB) som Tyresö kommun gjort 2003 nämns faktiskt klättring i området kring Dödskalleberget utan värdering:
Klövberget är ett välkänt utflyktsmål för sina grottor och möjligheter till klättring. Klättring sker även vid en del andra bergväggar inom området.
http://www.tyreso.se/Pubdoc/forv/msf/ÖstraTyresö/Dokument/Miljökonsekvensbeskrivning.pdf

Men man konstaterar i ett annat avsnitt att det finns skyddsvärda djur här och var m.m. Det man vill skydda i ett tredje naturreservat är Dyviks lövängar. Förutom de djur som nämns (oklart vilka dock) så är det "karaktären av skärgårdslandskap" man vill bevara.

Det är just detta som syftet med en seriöst gjord undersökning/förslag är: Att säga vad man vill göra och hur det påverkar naturen för att kunna göra det ifred om än med vissa förhållningsregler! (Och det kan även klättrare kanske ställa upp på??)

p.s. jag är inte klättrare men tycker att ämnet är intressant och att enskildas frihet att vara i naturen är viktig.
[Ändrat av Saltis 2005-08-12 kl 22:05]

Tack för Mathias för informationen i denna fråga!

Det står (gällande klättring) "Då framförallt vinterbefolkningen förväntas öka i de olika alternativen kommer
inte rekreations- och friluftsvärdena att påverkas nämnvärt."
Det är väl en liten värdering.

Jag håller med om att det är viktigt att ha seriösa undersökningar/förslag och jag respekterar många miljöförslag. Det är bättre med regler än inga, särskilt i infekterade frågor som access. Men detta gäller bara när det föreligger någorlunda objektivitet. I Bispbergsfallet har jag förstått att det handlar om jäv (se bl.a. vidare i detta forum).

En fråga, hur många är det som huvudsakligen är ansvariga för faktainnehåll i en MKB när det gäller enskilda miljöfrågor? Anledningen att jag frågar är att jag inte bara är klättrare utan också doktorand. Inom "vit" biologi är det ofta så att det inte räcker med att en person/grupp kommer fram till något. Det ska också debatteras och utvärderas av andra. Mao, skulle en MKB bli annorlunda om flera biologer/ekologer fick delta?

Detta gäller väl inte bara MKB, utan även andra statliga utredningar. Att dessa kan vara enmansutredningar är för mig svårbegripligt. Besluten fattas då på en persons åsikt. Märkligt.

Hur som helst, denna MKB är den grunden för reservatplanerna??

P.S. Jag är även biolog, ornitolog och moss- och lavintresserad. D.S.

Climbers unite!

Jag uppfattar det som att reservatsplanerna bara är på förslagsstadiet (orkar man kan man be om protokoll från det kommunfullmäktige då frågan väcktes). Nämnda MKB ligger bara till grund för Översiktsplanen i Östra Tyresö, eller om det var hela kommunen.

En MKB skiljer sig ifrån en avhandling/forskningsrapport/publicerad artikel i det att en MKB utgör den sökande partens bindande uppfattning i ett ärende. Det är självklart bättre om det är en grupp professorer som uttalar sig om biotopens känslighet för aktuell verksamhet.
Sen finns det förstås nivåskillnader, en MKB för en busshållplats är ingen stor sak medans en MKB för ett kärnkraftverk kanske kräver nya forskningsrön!

Själv har jag en Tekn. kand i Miljövetenskap och är uppvuxen i miljöforskning (IVL) så jag är helt med på vad du menar.

Om jag frågar såhär: Känner du dig lämpad att göra en professionell och saklig undersökning av flora och fauna på och omkring en vägg i Stockholmsområdet (ned till artbestämningsnivå)? Har du kontakt med nog många klättrare för att få till en namnlista? Har du mod att möta berörda intressenter och argumentera för en permanent klättervägg? Är svaren ja så tycker jag du ska köra på! Maila om du behöver hjälp!

Om du bor i Tyresö så finns en annan väg: Medborgarförslag

Re: Climbers unite!

Det lustiga är att en forskarrapport/ett pek nästan aldrig säger att "vi vet att det är så här", utan den säger "vi tror med stor sannolikhet", osv. Att en MKB är en bindande uppfattning betyder väl då, om de som söker är lite ödmjuka, att det borde tillämpas motsvarande försiktighetsprincip när den skrivs, dvs att man borde t.ex. vara försiktig med att förbjuda något eller att tillåta något innan man ordentligt har analyserat alla argument. Alternativt att det som står i MKBn kan vara förhastat och medföra ett felaktigt beslut.

Nu läste jag (man ska inte tro allt i tidningarna...) att det anses att det görs för många MKB för att skattebetalarna ska kunna vara nöjda...

Mitt svar på frågan är tyvärr:
Jag är sannolikt inte tillräckligt kunnig för att kunna göra en ordentlig artbestämning utan konsulthjälp (vilket nog går att ordna). Hur som helst, skulle jag vara anställd av SKF skulle jag definitivt försöka jobba med denna fråga, men jag har tyvärr inte tid. Har en avhandling att få ihop i höst, och jag hoppas på post-doc utomlands därefter.

Men jag hoppas att någon kan ta tag i frågan och i så fall hjälper jag gärna till i mån av tid!

Och nej, jag bor inte ute på Tyresö, även om jag ofta önskat det!
[Ändrat av fling 2005-08-12 kl 23:47]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg