OT
Till Håkan Borg. Jag förstod att du inte bryr dig om vad du klättrar på, gissar att du klättrar sporadiskt och inte mer än sv 4-5 och är nöjd med det, bara du är ute, eftersom du arrogant (sätt dig in i vad andra klättrare kan tycka) säger att det är bara att åka till en ny klippa (vad gör du när alla blir stängda för klättring - åker till Verket?) och fr ett senare inlägg säger att du i huvudsak mestadels besökt tre berg i Stockholm. (Vad har UCPA med vår accessfråga att göra, mer än att fransmän generellt verkar ha en annan inställning till klättring än svenskar??). Jag har förståelse för den inställningen. Detta gäller emellertid inte för alla klättrare.
Jag uppskattar fina linjer, som ex. 12e mekanismen, Uffes Under, Clark Kent el Lois Lane. Repeterar gärna dem. Det är fortfarande kul att åka till Grönbrink, även om man gjort de flesta leder där, fast det lockar mer att åka till andra (närmre) klippor. Dessutom finns det inte många hårdare leder i Grönbrink el. Vårdberget. Prova Tyresö
, otroligt fin natur, bra läge, mkt bra, ofta välsäkrad klättring. Särskilt i det 5-6 registret och många lite svårare leder. För övrigt har jag inte varit på Dödskalleberget sedan 2000, för det håller på att växa igen och bultarna är inte bytta eftersom vi skulle hålla en låg profil för att kunna få klättra där senare. Det går ju bra...
Har jag någonsin sagt något om att tjurskalligt HÄVDA att vi har rätt att klättra, så rätta mig. Det har jag hur som helst inte menat, utan vitsen var att lyfta ett växande problem ytterligare till ytan. Så klart att det är bäst att se det som ett privilegium att få klättra på någon annans mark (Tyresö kommuns, upperbarligen, tack Per J för upplysningen - alltså delvis din mark, eller?). Men det är även min rätt att hävda mig mot de som inte vill ha klättrare i sin närhet av principskäl och därmed försöker med obskyra argument för att få bort dessa människor. Jag kan mycket väl sätta mig in i deras situtation, men om vi klättrare för en sansad debatt, visar hänsyn och de låtsas göra det, fast inte bryr sig för de vill ha totalförbud, får väl det stå för dig att kalla mig för arrogant och du kan fortsätta ta "markägarnas" och "Tyresögrannarnas" parti.
Är det någon som försöker "förbättra dina möjligheter att utöva klättring" (läs utomhus, inne verkar du klara dig...) är det väl bl.a. jag, eftersom jag, till skillnad mot dig, bryr mig om att klätterförbud införs på många ställen i landet och specifikt här i Stockholm.
Som andra redan sagt, det handlar om att identifiera varför det egentligen är problem, fundera och försöka göra något åt det (gärna nytänkande), dvs om man nu bryr sig om att klippor stängs ner. I det ingår självklart att sätta sig in i ev. grannars och markägares situationer. Kom med något vettigt i debatten, vettja. Sätt dig in i vilka skäl klättrare kan ha för att klättra och varför det i många fall helst sker på flera olika klippor.