Allemansrätten.

FJS90/91; sa:
Precis Kurt.. Det e här de folkilskna jakthundarna kommer in i bilden, finns få saker som får en stängselklippare att springa som en 40kg gråhund med damp!

...och det är då men "råkar" ha sin hagelbrakare med sig. Gärna också en kompis som kan intyga att bössan var oladdad tills hunden kom.

Gött tycker jag

GO Patric!!!

Gråhund med damp e fint.

Sen kan man väl höja nivån i elstängsel också så att det blir lite Kalle Anka över det hela.

/Mattias

GustavOh; sa:
...och det är då men "råkar" ha sin hagelbrakare med sig. Gärna också en kompis som kan intyga att bössan var oladdad tills hunden kom.

oooohh... läs på lite om vapenlagen innan du går in på annans mark även med plundrat vapen..

Nog är jag lite trög.

Så du är en sån som bara snackar?

Provocera är ju kul så länge det är på skoj. Så fort någon tar det på allvar slutar det vara skoj.

Leka med tanken kan Machiavelli ägna sig åt.

Jag tycker dock att ändamålen inte helgar medlen.

FJS90/91; sa:
oooohh... läs på lite om vapenlagen innan du går in på annans mark även med plundrat vapen..

Det löser sig serru.
Självklart hade jag ett fullt godtagbart skäl till att ha bössan med mig. Jag var ju på väg till din granne (du vet han som legat i fejd med dig om tomtgränsen i tio år). Han funderar på att köpa en likadan bössa och ville låna min för att provskjuta.
Ja sedan anföll din hund och vad kunde jag göra?

Re: Nog är jag lite trög.

engdell; sa:
Så du är en sån som bara snackar?

Provocera är ju kul så länge det är på skoj. Så fort någon tar det på allvar slutar det vara skoj.

Leka med tanken kan Machiavelli ägna sig åt.

Jag tycker dock att ändamålen inte helgar medlen.

Det var väldigt otydligt... Slängde du in Machiavelli bara för att visa att du e intelektuell?

Mina provokationer e sällan där för att dom skall roa, jag vill att folk blir förbannade och börjar tänka istället för att snällt ställa sig i ledet!

GustavOh; sa:
Det löser sig serru.
Självklart hade jag ett fullt godtagbart skäl till att ha bössan med mig. Jag var ju på väg till din granne (du vet han som legat i fejd med dig om tomtgränsen i tio år). Han funderar på att köpa en likadan bössa och ville låna min för att provskjuta.
Ja sedan anföll din hund och vad kunde jag göra?

Precis så jävligt kan det bli.. Jag tror iofs att du får svårt att förklara det för Polisen.

Det blev ganska bra:

Gustav skulle ut och klippklättra på sitt nya favvoplace, problemet var den folkilskne bonnläppen Patric som hade stängslat hela området med ett 3meter högt viltstängsel med tillhörande 32jouls el-aggregat. Med detta i tanken så tog Gustav med en bultsax för att kunna ta sig in till den underbara klippan, Gustav visste oxå att bonnläppen Patric hade en folkislken gråhund med damp... För att rädda sig ur en farlig situation så beslutade sig Gusten att ta med sig sin gammla hagelbrakare och en kompis utan problem med att ljuga för rättsväsendet om det skulle behövas...

Sagt och gjort Gustav och hans lögnaktige polare åkte ut till klippan, vid stängslet så fick bonnläppen Patric syn på dom genom sin kikare och släppte omedelbart damp-hunden.. När Gustav nästan var igenom viltstängslet så anföll gråhunden, men Gustav var beredd och slet fram hagelbössan som både var osäkrad och laddad.. PANG!!

Vad händer i nästa avsnitt:
Träffade Gustav Gråhunden, om inte vad gjorde polaren?

Såg Bonnpatte vad som hände med sin kikare och så så fall var hans studsare laddad?

Vem var den omoraliske polaren, var det kanske den ökände polaren Per eller vems kalsonger tappades..

Kontentan borde vara: Fråga markägern om lov innan man börjar med aktiviteter som man vet kan vara störande, det kostar så lite... Det brukar sällan funka att fråga efter markägaren satt sig på tvären. Hittar man ett grynt ställe på någons mark och markägeren ger sin välsignelse så gör det till ditt smultronställe, sprid inte ut det så att det blir överbefolkat, då blir det problem igen. Med en enkel fråga i rätt tid så brukar det mesta att lösa sig, skulle markägaren vara en tvär en så finns det faktiskt andra ställen att klättra på, man måste inte tvunget skapa en fejd över en sketen klippa..

Papa Drago; sa:
Vad gäller egentligen i skog och mark?
-Om jag klättrar på en klippa på privat mark utan att
1)Förstöra sällsynt mossa
2)Mosa fridlysta fåglar och dess ägg och avkommor
3)Göra åverkan på klippan med borrmaskin och andra verktyg.
4) Inte gör en approach genom en nyplanterad åker

Vad skiljer detta från exempelvis svampplockning?
Kan man verkligen förbjuda klättring på en klippa under dessa premisser?
Vad gäller? nån som vet??

Tillbaka till utgångstråden: SKF tycks ha nån gratis brochyr som beskriver situationen. Se http://www.klatterforbundet.com//content_sub?cat=18&cid=15. Jag har ingen koll på vad de säger, men nummer 2 i din lista är förmodligen betydligt flummigare i verkliga livet än vad du skriver. En klippa kan nog stängas av om det är ett par fugglar som häckar även om de är 200m bort. Fåglar tycks ha ganska stora revir som somliga vill beskydda.

Och mitt lilla bidrag till resten av tråden:
Och om jag nu absolut vill hålla nån klättrare borta från min lilla privata klippa; vilka tillstånd behöver jag för att anlägga en skjutbana??

Re: Re: Nog är jag lite trög.

FJS90/91; sa:
Mina provokationer e sällan där för att dom skall roa, jag vill att folk blir förbannade och börjar tänka istället för att snällt ställa sig i ledet!

Problemet med provocerade, förbannade människor brukar väl annars vara att de handlar överilat, UTAN att tänka och reflektera över konsekvenser. Eller?

Re: Re: Re: Nog är jag lite trög.

gahne; sa:
Problemet med provocerade, förbannade människor brukar väl annars vara att de handlar överilat, UTAN att tänka och reflektera över konsekvenser. Eller?

njae.. det håller jag inte med om, dom du pratar om är inte provocerade till att tänka.. Dom e provocerade långt över gränsen. Balansgång, men vad vet jag.. Det kanske finns folk här som planerar att mörda mig?!?

FJS90/91; sa:
njae.. det håller jag inte med om, dom du pratar om är inte provocerade till att tänka.. Dom e provocerade långt över gränsen. Balansgång, men vad vet jag.. Det kanske finns folk här som planerar att mörda mig?!?

Visst är det en balansgång. Men ärligt talat, om du går tillbaka i den här tråden och i den om solovandring i fjällen, och läser dina inlägg och svaren på dessa. Tycker du verkligen att du har lyckats i balansgången att få folk att tänka till i sakfrågan? Och att du inte BARA provocerar dem så att de blir förbannade och kastar skit tillbaka, utan att tänka?

Om det nu är så att du faktiskt förespråkar att folk ska prata med markägaren innan de gör något, varför är du så angelägen att själv sprida bilden av markägare och jägare som grinollar som gör vadsomhelst bara för att jävlas? Det leder väl bara till att folk tänker "Äh, den där surgubben är ju inte lönt att fråga! Jag klättrar ändå tills någon säger ifrån!"

alla e inte lika tröga!

gahne; sa:
Om det nu är så att du faktiskt förespråkar att folk ska prata med markägaren innan de gör något, varför är du så angelägen att själv sprida bilden av markägare och jägare som grinollar som gör vadsomhelst bara för att jävlas? Det leder väl bara till att folk tänker "Äh, den där surgubben är ju inte lönt att fråga! Jag klättrar ändå tills någon säger ifrån!"

hrm.. jag har i alla fall inte fått dig att tänka om du inte kan utläsa mer av inläggen än så.

Kolla här, det finns 2 sidor av myntet, det finns frilufsarna som intge kan se längre än 1meter framför näsan och ständigt hävdande sin "rätt", allemansrätten.. Varför e det så många som ser sina rättigheter och så få som ser sina skyldigheter?

Sedan så har du surkartarna till markägare och/eller jakträttsinnehavarna, de som inte släpper till en millimeter oavsett om du slår dubbelknut på rövhålet. Det enda dom ser är friluftsturisterna som kommer och fördärvar den mark som han har som sitt levebröd.

Sedan så finns det frilufsare som tar hänsyn och frågar sammtidigt som det finns markägare som inte har några problem med att frilufsarna rör sig i hans/hennes marker..

Tack vare många friluftsturister och deras syn på rättigheter så kommer vi "tror" jag i framtïden att få inskränkningar i allemansrätten, sen kan vi se hur lätt det blir att träna sina hundar, klättra och hålla på med MTB.. Det kanske blir som i Tyskland, ibland hoppas jag nästan det när man kommer ut och ser hur folk skräpar ner, eldar och förstör..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Duracellkaninen Allemansrätten under utredning Klättring allmänt 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg