Håhåjaja...
Ärade debattdeltagare,
Diskussioner liknande denna florerade en masse på TV 4 Interaktivs numer avsomnade jaktforum och andra liknande fora. Inte ett ord i denna meningsväxling har varit nytt för mig, inte ett enda argument - från någondera sidan - ögonöppnande. Prepubertala tillmälen från båda lägren brukar förekomma, likaså s.k. argument i stil med "dra åt helvete, kött är gott!" och "de e' ju ba typ fel, liksom..."
När jag nu på ett fint sätt förklarat mig så som varandes ett stycke rutinerad ringräv i den mångstädes närvarande jaktdebatten kan jag kanske få dela med mig av mina erfarenheter från dessa diskussioner...
Vis av erfarenheten försöker jag hålla mig utanför dem. Om jag, karnivor och jägare som jag är, försöker diskutera med en övertygad vegan så 'vet' jag på förhand att han/hon inte kommer att vara receptiv för mina argument - kan måhända tyckas fördomsfullt, men det är mina erfarenheter att så är fallet. Inte heller är jag mottaglig för deras argument, med få undantag. En dylik diskussion bär tydliga likheter med argumentsväxling mellan Darwinister och Bibeltrogna vänner - vi har en skild världsuppfattning, helt enkelt. Öst är öst och väst är väst, aldrig de två mötas.
Veganism är ofta mer eller mindre en religion. Om mitt minne inte sviker mig så var det Carl Sagan som sa att man aldrig kan övertyga en troende om nåt, då dennes tro inte är baserat på fakta utan på en djupt liggande vilja ATT TRO...
Ack så sant.
-- Mats B. Johansson, Umeå