Bra idé!
160270; sa:
Jag skulle vilje köra en av vasalöpperna, men har aldrig åkt längdskidor. Jag har hört att det är möjligt om man är bra tränat och lära sig tekniken, men i så fall vilket lopp är bäst att börja på: tjejvasan eller halvvasan? Är det här ett galan ide? (jag bor i skåne)
Det är inte alls en galen idé. Det bästa tipset är att ta kontakt med någon lokal skidklubb. Där kan du få hjälp med allting, från utrustningstips till teknikträning. Dessutom så har de säkert ett par träningsläger där de åker iväg till något mer snösäkert ställe.
När det sedan gäller att träna till något klassiskt lopp i Vasaloppsveckan så gäller det att försöka få till såpass skidlik träning som möjligt om snön lyser med sin frånvaro. Bra alternativ är t.ex:
* rullskidor - mycket bättre stakträning än så kan man inte få och ju mer du klarar av att staka under ett lopp desto snabbare går det...
* skidgång med stavar, gärna i en backe. Rätt utförd är det bra träning för diagonalåkningsmusklerna.
* roddmaskin - mycket bra träning för bål och ben. Många roddare presterar väldigt bra resultat i skidspåren...
* löpning - helt OK träning för diagonalåkningsmusklerna
* simning - tränar många muskelgrupper
Sedan så finns ju Bråsterk, Staffanexpander och liknande hjälpmedel också men det är garanterat överkurs för dig. Oavsett vilken så bör din lokala skidklubb kunna hjälpa dig!