Vi fortsätter historiegrävandet... Och jag kan nu besvara min egen fråga från oktober '17
Jag har kommit över en katalog från Haglöfs Ryggsäcksfabrik AB i Torsång, Borlänge;
Katalog 71-72 --- vilken nästan är som en Rosettasten för oss nördar. Den ger flera mycket bra klargöranden som vi saknat. Någon har vårdat den här katalogen väl åt oss, den kom i en pärmplastficka i A5-format där den nog bott under större delen av sitt nästan 50-åriga liv.
Jag skannar in några riktigt intressanta sidor och visar här. Grönlandsramen anges här till att ha funnits i knappt två år och Grönlandssäcken erbjuds i tre färger: Blå, Grön och Orange. (En sjösäckspackpåse erbjuds som tillval i samma tre färger.) En intressant iakttagelse är att axelremmarnas övre infästning mot ramen på bilden med den lösa ramen är med likadana skruvar+D-ringar som det alltid varit i nedre ändan. Att de slutade upp med detta beror säkerligen på den försvagning som borrhålen innebar - samtidigt som de nogsamt i den här katalogen framhåller att ramens avsaknad av svetsar → ingen materialförsvagning...
Ett par nyheter för året är den nya patentsökta Mantor-selen - samt den lösning med platta dubbla metallbeslag och ett sytt+nitat tumgrepp som vi är vana med för axelremmarnas snabba och bekväma längdjustering. Ingen av säckarna på bilderna i katalogen har det spännet på sina bärremmar, så det var sannolikt en
väldigt ny nyhet som presenteras här i katalogen. I texten anges att Mantorn har snabbregleringen, men det ser inte så ut på bilden... Likaledes erbjuds ett stoppat avbärarbälte som ett tillbehör som gissningsvis är nästan lika nytt. I tre storlekar.
Det finns ett foto från Grönlandsexpeditionen '70 och där ser det ut som om deltagarna varken använde avbärarbälte eller packpåse på sina Grönländare, orangea allihop. Och med varsin röd plastpulka på släp...
Stövlar, och inte en skymt av varken skidor, pensionärspinnar eller draksegel - som väl anses som oundgängligen nödvändiga av nutidens Grönlandsbetvingare. ;-)
Ja, just ja. Inte ens en antydan om någon Alaskasäck ännu. Men Skarja, den finns...