Med åtta-tio timmars vandring per dag och om inget jävlas (typ vad eller extremt väder) går det att avverka denna sträcka enl. följande:
Aktse - Skårkistugan 2 dagar
Skårkistugan - Snavvavagge - Mikkastugan 1 dag
Mikkastugan - Routesvagge - Snjuftjutis/Ahkka 2 dagar
SUMMA: 5 dagar
Men det kanske blir lite stressigt. Kan dock vara bra att ha som benchmark.
Visst är det klart att det går men...
Om jag skulle vandra den sträckan till sommaren skulle jag sikta på följande:
Förutsättning: Du tar dig till Aktse och övernattar där (Dag 0)
Dag 1: Följ leden upp mot Skierfe. Lämna packningen nedanför själva toppen och gå upp med en termos kaffe och något tilltugg. Ta givetvis med kamera och kikare. Njut någon timme. Leta dig i stort sett norrut. det är inte SÅ gott om bra tältplatser här, men en helt OK hittar du strax V Abmojavrre.
Dag 2: Fortsätt norrut en bit och sväng västerut via Vassjvagge, Vassjalåptå och vidare ner i Rapadalen. Vid lågvatten kan man vandra på sandbäddar nere vid älven. Annars får man följa de stigar som finns högre upp. Tälta i trakten av Skårkistugan. Rör er tyst och ni kommer att ha mycket stora chanser att se älgbjässar. Ett av de säkraste ställena är Biellorieppjavrre där de ofta betar i botten på sjön.
Dag 3: Skulle ni ha fått syn på dem är det inte för sent än. Idag ska ni nämligen klättra upp i Snavvavagge. En bit upp i slänten finns ett par utmärkta älgspanarhyllor där ni kan förmiddagsfika. Lunchen tar ni i närheten av Snavvajavrre och innan ni ger er iväg klättrar ni upp på Låddebakte och njuter av utsikten. Den är ett måste om vädret är med er. Fortsätt sedan ner på Bielvalda fram till Bielavarasj där ni slår upp tälten och kan ägna hela kvällen åt djurspaning från kullen ner i dalen. Hittar ni mina vrålsnygga solglasögon där kan ni väl ta med dem.
Dag 4: Vid dåligt väder följer du Ruothesvagge norrut, men jag förutsätter vackert väder. Då följer du istället Pierikjavrres västra strand och svänger så snart som möjligt in i Guhkesvagge. Helst skulle du hinna ända fram till Sarekjavrasj.
Dag 5: Dagstur upp på Nordtoppen. (Ett alternativ till denna toppbestigning är att ta sig upp på Vuoinestjåhkkå, som du redan passerat.)
Dag 6: Snedda över Sareklåpptå fram till Niakrieppjavrasj och tälta där.
Dag 7: Fortsätt västerut genom Nijakvagge och ta dig över till västra sidan av Ruohtesvagge. Följ stigen till trakten av Kisurisstugan. Idag ska du hålla utkik efter järv, speciellt om du har motvind. Hoppas på det.
Dag 8: Änonjalme och båt till Ritsem.
Dag 9-10: reserv.
Givetvis kan denna tur kortas av i td genom att strunta i någon topp, eller att strunta i Guhkesvagge.
Jag har gått hela sträckan, dock inte i en följd.
Go tur önskar HåkanF