Akto, Unna eller Nallo?

Unna

Har haft mitt Unna som paddeltält under två säsonger och är mycket nöjd.

Golvytan är så stor att det inte är några problem att ta med det viktigaste in, resten mellan inner och yttertält.

Lätt att sätta upp och tar liten plats i packningen. Har inte varit ute i tillräckligt dåligt väder för att försöka laga mat "innomhus" men det funkar säkert med att vika bort innertältet som många talar om.

Lycka till/Jan

Akto

Hantering Akto är enkelt, dock gör de fyra "hörnstolparna" att man inte kan trycka ner det i säcken hur som helst.
Det bästa med Akto är att det är lätt, mycket lätt. Stort är det inte, det är inte många cm från näsan till taket när man ligger ner. Det går t.ex. inte att sätta sig rakt upp från liggande. Jo, det går men då får man en uppfriskande kalldusch av all kondens som det blir mycket av. Golvytan är förhållandevis stor men eftersom det bara är en takstång så minskar takhöjden snabbt mot kanterna.
Samma sak i absiden, gott om golvyta men klent med takhöjd. I mitten är det bra med utrymme för matlagning mm... Tyvärr är det där som man tar sig in och ut.

pal2; sa:
Raskesven; sa:
pal2; sa:
.....
Jag letar snarare efter ett hyfsat lätt kåta-alternativ, just för att det är så skönt med utrymmen.
.....
Mvh/Peter P.
Kanske Venors minsting kan vara något?
http://www.mamut.com/venor

Vikt för bomull/poly: 4,25 kg
Vikt för nylon ripstop: 3,30 kg

Moskosels lättaste väger 3,8 kg (Arran)

Alla med vikten inklusive mittstång och pinnar.

Raskesven

Lets sno the tråd!

jo de har jag småkikat lite på. Moskosels kåtor har jag sett i verkligheten å de verkar jättefina. Venors är säkert bra de med (och billigare tror jag). Om jag bara tar mig tid att sätta mig in i kåtorna och vad som passar mig bäst samt sväljer förtreten att packvikten går upp med mellanskillnaden på mitt Nallo och en kåta (alternativt springer lite på gymmet så det inte gör så mycket) så blir det säkert slag i saken. Jag har noll erfarenhet av tältning med kåta så där finns lite maggropskänslor att komma över, kondens, hård vind osv, men det går nog. Det finns visst lite trådar om kåtor........ :)

Myskoefficienten MÅSTE bara vara över 100%!

Peter P.

ps. fast jag måste nog ta en försäkring mot hillebaner om jag byter mitt nallo mot en kåta. ds.
Jag har ett (ännu oprovat) sånt här:
http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=7163&G=800&P=795
2,7 kg med golv, mittstång, pinnar och påsar till allt säger hushållsvågen till skillnad från den uppgivna vikten på 2,4 kg.

Tack för alla svar!
crazy; sa:
Nallot är värt det. Jag har ett tremanna för ensambruk.
Humms.. Det väger ju faktiskt bara 3 hg mer.. Man måste ju nästan kunna sova på bredden i det tältet om man är själv :cool: Varför man nu skulle vilja det.. Får nog räcka med ett tvåmans för mig om det blir ett sånt ändå. :)

Ett Nallo2 för ensambruk är king, eftersom absiden gott räcker till för både säck och matlagning. Tältet är grymt snabbrest, även själv. På två man (eller man+kvinna som i vårt fall) reser man tältet på 1:19 inkl stormlinor sommartid. 2 kanaler, 2 stänger, enkla linsträckare och hela baletten; det går snabbt att få upp och komma in i det när fulvädret kommer till kvällen. Hanterbarheten är fantastisk, något jag saknar lite med vårt Nallo2GT.

GT är nästan ett måste när man är två (och har hund!), annars ryms inte alla grejor + köket i absiden. Ofta vill man ju breda ut sina saker för att torka, och då räcker inte vanliga Nallo2's absid åt två.

Om jag gör en jämförelse mellan mitt enmanstält (knappt två ryms kanske) TNF Mountain Marathon och mitt gamla Nallo, så vinner det senare på alla punkter. 0,7 kg tyngre, och 3x så mycket plats. Mycket snabbare att sätta upp, bättre ventilation, mer stabilt etc etc. Till nöds funkar Nallo2 även vintertid, även om vissa tycker ventilationen är för dålig.

Absiden på sidan

Jag hade ett Akto, sålde det och köpte Nallo 2, som jag inte gillade alls, så nu har jag ett Akto igen. Det avgörande var att jag vill ha absiden bredvid mig, inte vid huvudänden.
För övrigt håller jag med om att Akto gärna finge vara 10 cm högre inuti, men det är väl det enda som inte är perfekt. Innertältet är mycket rymligt när man ligger ned, och absiden räcker till. Ventilationen är i dagens version mycket bra. Än har jag inte råkat ut för mycket hårda vindar, men min gissning är att det skulle klara sådana bra.

Re: Absiden på sidan

Boludo; sa:
Jag hade ett Akto, sålde det och köpte Nallo 2, som jag inte gillade alls, så nu har jag ett Akto igen. Det avgörande var att jag vill ha absiden bredvid mig, inte vid huvudänden.
För övrigt håller jag med om att Akto gärna finge vara 10 cm högre inuti, men det är väl det enda som inte är perfekt. Innertältet är mycket rymligt när man ligger ned, och absiden räcker till. Ventilationen är i dagens version mycket bra. Än har jag inte råkat ut för mycket hårda vindar, men min gissning är att det skulle klara sådana bra.

Jag håller med Mikael B och föregående inlägg att Akto är ett mycket bra tält och dessutom lätt. Dess styrka är absiden som sträcker sig på längden och gör att man får mycket plats i tältet, tex ryggsäck, kök och övrig utrustning och sedan är det rymligt i innertältet.

Nackdelen är höjden som är ca 90 cm, hade det varit 10 cm högre, då hade det varit en stor skillnad! Jag brukar använda mössa för att slippa kännas vid huvudet. Ibland lossnar jag på innertältet för att få mer höjd. Jag är 185 cm lång.

Unna är också ett bra tält men saknar absiden vilket är en nackdel för mig. Annars bra med självstagande tält men vikten är halv kilo tyngre än Akto.

Det handlar hela tiden om kompromiss och alla tre modeller är lika bra. Vad som beror på är hur mycket man vill kompromissa och väga sitt behov av en viss tältmodell.

Jonas

azog; sa:
Tack för alla svar!
crazy; sa:
Nallot är värt det. Jag har ett tremanna för ensambruk.
Humms.. Det väger ju faktiskt bara 3 hg mer.. Man måste ju nästan kunna sova på bredden i det tältet om man är själv :cool: Varför man nu skulle vilja det.. Får nog räcka med ett tvåmans för mig om det blir ett sånt ändå. :)

Jag brukar bre ut alla mina saker och ibland ligger jag diagonalt om underlaget är gropigt. Den varianten var dessutom 10 cm högre vilket gör det bättre att sitta under. Finns inger med irriterande än när huvet kommer åt duken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
såg Vi som använder HB Unna för och nackdelar Bo och sova 55

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg