Akto med flera..

Exped har/hade en modell liknade Akto med en tältbåge som heter Vela 1. Den ska stå upprätt med färre antal markpinnar jämfört med Akto. Istället för en dragkjedja i öppningen "hissar" man upp ena sidan av tältduken.

Jag har provlegat i ett Vela 1 och mina 181cm fick inte riktigt plats.

Använder ett Jack Wolfskin Gossamer när det är lämpligt - att vara nära tältduken är inga problem men om man räknar med att sovsäcken får ständig kontakt med tältduken är det obra.

I mitt Gossamer består hela innertältet av mesh, ypperligt i många fall men lite väl dragigt om det börjar blåsa en del.
 
Samma här...

Funderar på att införskaffa ett nytt tält till nästa säsong.
Vill ha ett lätt för ensamturer, med bra ligglängd (är 189cm)
Har kikat efter Akto-liknande lösningar, ser ut som en vettig design.

Har hittat följande:
Hilleberg-Akto (lite lågt ?)
Helsport-Ringstind 1&2 (2an verkar vettig men kostar en del, lockar mest just nu)
Robens-Small Dreamer (tungt 2,8kg)
Jack Wolfskin-Weight Watcher (lite tungt 2,15kg)

Finns det flera tillverkare med den tälttypen ?
Gärna 2-manna mod som Helsports.

Går precis i samma tankar(och är lika lång..189cm)..har lånat ett Akto för nästa veckas tur i Arjeplogsfjällen... Det är funkis, men lite för litet inuti tycker jag! Sitter jag uppså har jag huvut mot innertältet. Ligglängden är bra och absiden är ok för min minimal utr och så kan man knäppa lös halva innertältet för att få en Stor absid om man vill.

Helsport Ringstind faller bort av ovanstående anledningar(samma prototyp som akto).

Jag velar mellan ett HB Nallo 2 eller ett Soul för ensamvandringar.. Visserligen lite tungt, ca 2kg men då fukar det på vintern oxå!

Alternativet är ett 3-säsongs... MSR hubba, hubba HP o hubba Carbon(1,2kg) är lätta modeller.. Tarptent Rainbow och Double Rainbow är fina alternativ..

Vaude har en ny modell(snarlik Akto) som kommer 2010..klart intressant!

Känns som om jag skulle behöva Minst tre tält :)

//A
 
Går precis i samma tankar(och är lika lång..189cm)..har lånat ett Akto för nästa veckas tur i Arjeplogsfjällen... Det är funkis, men lite för litet inuti tycker jag! Sitter jag uppså har jag huvut mot innertältet. Ligglängden är bra och absiden är ok för min minimal utr och så kan man knäppa lös halva innertältet för att få en Stor absid om man vill.

Helsport Ringstind faller bort av ovanstående anledningar(samma prototyp som akto).
//A



Ringstind 2 är väl både högre och rymligare än Akto och till en vikt på 1,6kg ?
 
Går precis i samma tankar(och är lika lång..189cm)..har lånat ett Akto för nästa veckas tur i Arjeplogsfjällen... Det är funkis, men lite för litet inuti tycker jag! Sitter jag uppså har jag huvut mot innertältet. Ligglängden är bra och absiden är ok för min minimal utr och så kan man knäppa lös halva innertältet för att få en Stor absid om man vill.

Helsport Ringstind faller bort av ovanstående anledningar(samma prototyp som akto).

Jag velar mellan ett HB Nallo 2 eller ett Soul för ensamvandringar.. Visserligen lite tungt, ca 2kg men då fukar det på vintern oxå!

Alternativet är ett 3-säsongs... MSR hubba, hubba HP o hubba Carbon(1,2kg) är lätta modeller.. Tarptent Rainbow och Double Rainbow är fina alternativ..

Vaude har en ny modell(snarlik Akto) som kommer 2010..klart intressant!

Känns som om jag skulle behöva Minst tre tält :)

//A
Ringstind 1 är 110 cm i innertältshöjd, och man sitter just där tältet är som högst. Inte lika lågt som Akto alltså. Tvärtom är det bra med utrymme i Ringstind 1. Även i absiden.

Raskesven
 
Rättelse...

Ringstind 2 är väl både högre och rymligare än Akto och till en vikt på 1,6kg ?

Lite fort och fel av mig..Ringstind 2 är betydligt rymligare än Aktot... Men viktmässig är jag lite frågande, tror att det väger in på ung 2kg... 1,6kg för tältet +/-10%..som mest 1.760kg+260g vilket borde ge 2020gram. Eller som minst 1700gram.

Mina egna erfareheter av viktangivelser brukar vara att viktangivelserna på tält diffar uppåt, tyvärr!

Något som har ett hemma och en våg?
//A
 
Ang Akto

Mycket har det skrivits om detta tält och tyvärr har jag funnit att många negativa påståenden om HB får stå oemotsagda trots att de oftast är felaktiga och bygger på missförstånd/skit bakom spakarna. Takhöjden är tex reglerbar ca +/- 10cm genom att man kortar det tvärgående linan. Jag har den ständigt lite extra sträckt men det gör att man får hålla i ytterduken när man stänger dragkedjan. Är 182cm och sitter numera rak med marginal till innerduken.

Det finns även ganska stort utrymme att modifiera om man vill ha ner vikten. Jag har inskränkt mig till att byta ut metallringarna i hörnen för markpinnarna mot nylonsnöre för att förebygga slitage på duken när det är slarvigt packat och skumpar runt i väskan. Den starka och nöttåliga duken är inte mycket att göra åt men är något man är tacksam för när den klarar blåst lika bra tio år senare.

Kondensproblemen som ofta nämns är inte värre än i andra tält av liknande storlek/konstruktion Liksom andra HB tält är det konstruerat för nordiskt klimat med hög luftfuktighet kombinerat med hård vind och låg temperatur och då måste duken nå ner till backen. Tält med en mittenbåge kräver lite mer omtanke när de reses. Tex behöver de en nästan helt plan yta för att man skall få duken sträckt och öppningarna på kortsidorna fria för vind. Det finns dock plats för en extra båge för att stå stadigare i svår blåst men är inget jag provat.

Den tunna innerduken har flera fördelar mot nät då den skyddar mot drag och att kondensdroppar/regn skall leta sig in i innertältet om ytter och innerduken skulle mötas i blåst. Det heltäckande extragolv som finns som tillbehör hjälper till att minska fukten från marken. Vill man ha bättre ventilation pallar man upp någon sida med något man har tillgängligt eller öppnar upp den tvådelade dragkedjan i dörren. Kan ibland sakna ett grovt myggnät i de stora ventilerna på kortsidorna. Men det är väldigt sällan som jag gör mina bestyr i absiden med dörren stängd för att det regnar och samtidigt har mygg.
Med extragolv och en tarp funkar det ok att sova två under sommarhalvåret.

Är tillbaka med Akto, provade fyra andra tält där emellan men bytte tillbaks när jag hittade ett beg i nyskick under halva priset. Är dock inte någon blind 'hilleban' och har följer intresserat de rymligare Tarptent Scarp och Rainbow 1 och 2. Behöver ett tvåmans och skulle jag handla tält idag hamnar de ganska högt på listan. Är inte helt övertygad om kvalité eller funktion av vissa detaljer och hur mycket marginaler man har på sin sida. Efter önskemål från nordeuropeiska kunder lär det komma en version av Scarp med mer nerdragen duk nu i höst som står sig bättre i blåst.
 
Kommentarer om Akto

Jag köpte att Akto i våras som jag har använt ca. 10 nätter nu. Det är ett fantastiskt bra tält eftersom det är så lätt. För mig som är 175 cm lång passar det utmärkt och jag tycker att det känns rymligt. Absiden är tillräckligt stor för att rymma en stor ryggsäck. Dock är det lite lågt. Jag kan precis sitta rak men jag kan tänka mig att längre personer inte kan sträcka på sig. Jag snackade med en kille som också har ett Akto. Han hakar ner innetältet på dagtid för att få extra sitthöjd.
Marie
 
Mycket har det skrivits om detta tält och tyvärr har jag funnit att många negativa påståenden om HB får stå oemotsagda trots att de oftast är felaktiga och bygger på missförstånd/skit bakom spakarna. Takhöjden är tex reglerbar ca +/- 10cm genom att man kortar det tvärgående linan. Jag har den ständigt lite extra sträckt men det gör att man får hålla i ytterduken när man stänger dragkedjan. Är 182cm och sitter numera rak med marginal till innerduken.
.....
He, för det mesta är det nog snarast så att HB hissas hejdlöst:) Och de gör bra tält.

Vilka negativa påståenden får stå oemotsagda, att tältet är lågt? Det är ju lågt. Akto är 90 cm i innertältshöjd. Även om du tar bort innertältet blir det bara en meter. Jämförbara Helsports Ringstind 1 är 110 cm i innertältshöjd. Därför jag valde det istället för Akto, som jag vet annars är ett bra tält.
/
Ska man jämföra med Akot är det väl Ringstind 1 man ska jämföra med och inte 2:an. Mitt Ringstind 1 väger 1,75 kg komplett, med andra markpinnar och extra markögla ditsydd. Tanigare markpinnar och ingen ögla så grejar det kanske 1,6 kg men inte mindre.

Rasklesven
 
Jag tittade på Tarptents nya Moment som liknar akto fast enskals, superventilerat och superlätt o supernabbt att sätta upp (men jag tycker tarp är dragigt o kallt ibland, inte lärt mig riktigt hur man får till det, så jag tvekade). Så medan jag tvekade såg jag tältrea på ett Colemantält, som hade lätt "scandium" båge, tänkte att sån´t brukar man väl inte ha om resten också är bra. Så förrgår beställde jag ett enmanna på under ett kilo (ca tusenlappen i svenska kr!) och ett tvåmanna på 1,45 kg.

Tror att orsaken till rean är att Coleman bara körde en försöksserie som de inte längre tillverkar, de kör ju annars med lite tyngre och lite billigare tält.

Här är länken http://www.winwood-outdoor.co.uk/acatalog/Ultralight_Tents.html

Om man registrerar sig till deras nyhetsbrev får man 10%rabatt, vilket i mitt fall ungefär motsvarade frakten.

Nu väntar jag på att de ska komma o på att se om de är bra eller om de bara duger. Isåfall får det bli julklappar!

totalvikten är felaktigt
 
Ja, totalvikten är fel på colemantälten.

X1 vägde mer än angivet, en bit över ett kilo, X2 vägde mindre än angivet 1,4. Linorna är tjocka o tunga o byter man mot dyneema 2 m m sparar man ca 50 gram. Pinnarna var mkt bra, gissar scandiumlegering för de är blankare o känns starkare än vanl alupinnar av samma vikt, men om man byter några av v pinnarna mot rund titanpinne kan man spara ytterligare vikt.

X1 var för trång för mig (87 kg, sprider grejerna) men tillräcklig kvalite för tre säsonger (ej fyra tror jag, skulle vara orolig) Bra ventilation. Inte alls oävet att sova i förutom det ringa utrymmet. X2 rymligt, men med en ingång och ej möjlighet att sova skavfötters varför det är lite trassligt att sova två i även om man får plats. Bra ventilation.

Båda var snabba att sätta upp. X1 tål såklart mer vind än x2.
 
Läs på!

He, för det mesta är det nog snarast så att HB hissas hejdlöst:) Och de gör bra tält.

Vilka negativa påståenden får stå oemotsagda, att tältet är lågt? Det är ju lågt. Akto är 90 cm i innertältshöjd. Även om du tar bort innertältet blir det bara en meter. Jämförbara Helsports Ringstind 1 är 110 cm i innertältshöjd. Därför jag valde det istället för Akto, som jag vet annars är ett bra tält.
/
Ska man jämföra med Akot är det väl Ringstind 1 man ska jämföra med och inte 2:an. Mitt Ringstind 1 väger 1,75 kg komplett, med andra markpinnar och extra markögla ditsydd. Tanigare markpinnar och ingen ögla så grejar det kanske 1,6 kg men inte mindre.

Rasklesven

Försökte lyfta debatten lite då tältköpare ofta lyssnar på rykten utan att veta vem som för fram dessa och stirrar sig blind vid en enskild egenskap så att de 'missar att se skogen för alla träd'. Ungefär så som du nu gör när du väljer att ignorerar det faktum att den innertälthöjden är reglerbar, att ett lågt tält även ger vissa fördelar samt att Akto och Ringstind1därför får anses ha lite olika användningsområde. Framsidan av myntet är ju att den aningen lägre höjden kapar lite vikt och avsevärt förbättrar förmågan att klara blåst. En viktigt egenskap för vissa men ganska ointressant för de flesta användare som inte ofta vistas ute i dåligt väder.

Vet inte hur du kan ha missat att många forumdeltagare genom åren klagat på allt i från kondens, innertak höjd, vikt, längd, högt pris osv, så till den milda grad att detta tycks ha upphöjts till sanningar om Akto/Nallo och andra HB-tält. Debatten blir helt ointressant när man glömmer bort att dessa avigsidor ett resultat av den övergripande design man valt för att dessa tält skall fungera optimalt i svåra väderförhållanden och göra så även efter många års användning. Att de billigare kopior som dykt upp har liknande problem talas det samtidigt tyst om. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg