Akto med flera..

Försökte lyfta debatten lite då tältköpare ofta lyssnar på rykten utan att veta vem som för fram dessa och stirrar sig blind vid en enskild egenskap så att de 'missar att se skogen för alla träd'. Ungefär så som du nu gör när du väljer att ignorerar det faktum att den innertälthöjden är reglerbar, att ett lågt tält även ger vissa fördelar samt att Akto och Ringstind1därför får anses ha lite olika användningsområde. Framsidan av myntet är ju att den aningen lägre höjden kapar lite vikt och avsevärt förbättrar förmågan att klara blåst. En viktigt egenskap för vissa men ganska ointressant för de flesta användare som inte ofta vistas ute i dåligt väder.

Vet inte hur du kan ha missat att många forumdeltagare genom åren klagat på allt i från kondens, innertak höjd, vikt, längd, högt pris osv, så till den milda grad att detta tycks ha upphöjts till sanningar om Akto/Nallo och andra HB-tält. Debatten blir helt ointressant när man glömmer bort att dessa avigsidor ett resultat av den övergripande design man valt för att dessa tält skall fungera optimalt i svåra väderförhållanden och göra så även efter många års användning. Att de billigare kopior som dykt upp har liknande problem talas det samtidigt tyst om. ;)
Har jag ignorerat det faktum att du kan tjäna några cm med innertältet uppdraget? Jag jämförde ju höjd både med och utan innertält.

Ringstind och Akto är konstruerade för närmast identiska användningsområden, bara man får tag i ett Ringstind där duken går ner ordentligt till marken. Det är lite ojämnt med den saken.

Missat forumdeltagare som klagar på HB? Knappast. Jag har klagat på mitt Niak, även på mitt forna Nallo, även på Soulo. Jag har till och med klagat på min kåta från Moskosel, top of the line! Att det klagas på tält och kåtor som kostar mycket är inte konstigt. Kostar något relativt mycket SKA det vara bättre än något som kostar relativt litet. Men jag har klagat på billiga tält också. Att klaga på ett dyrt tält är dock inte samma sak som att säga att det är dåligt

Vad du tog upp var klagomål på höjden. Det är inget klagomål, det är ett konstaterande. Visst kan Akto var lite mer vindtåligt pga den lägre höjden, men inte mycket. Vad gäller hårt väder har jag varit ute tilräckligt mycket för att av nyare grejer ha upplevt såväl knäckt mittstång till kåtan, av både vind och snö, som böjd båge till Ringstind. Kansko Aktot klarat det, men jag tvivlar.

"Övergripande design....-." Du låter som en produktkatalog. Jag och de flesta andra här är väl medvetna om alla trade-offer som finns vid val av inte bara tält utan i alla val av all utrrustning. Var inte rädd att hålla en kritisk inställning, även om du köpt något som kostar mycket.

Raskesven
 
Lutar mer och mer åt att det får bli ett Ringstind 2, dels pga innerhöjden och även det lite bättre utrymmet.
Finns vad jag fattat i "nya" och "gammla" modellen, vad skiljer ?
Gärna ett tips på vart hittar jag till bästa pris ?
 
/
Ska man jämföra med Akot är det väl Ringstind 1 man ska jämföra med och inte 2:an. Mitt Ringstind 1 väger 1,75 kg komplett, med andra markpinnar och extra markögla ditsydd. Tanigare markpinnar och ingen ögla så grejar det kanske 1,6 kg men inte mindre.

Rasklesven

För kännedom:
Jag har precis köpt ett Ringstind light 1 och det väger in på 1,62kg komplett*
(* men utan reservstångsdel, replappar och seamsealer)

// Peter
 
Tarptent Scarp 1 verkar intressant. Bra storlek, bra vikt, 4-säsongs, storm-pitch, smart lösning av "ändpinnarna", bra omdömen, bra pris. Tvekar dock eftersom jag tycker att yttertältet slutar väl högt ovanför marken.

All min kunskap om tältet är teoretisk. Någon med praktisk erfarenhet?

http://www.tarptent.com/scarp1.html

Enligt denna blogg så kan man snart få Scarp 1 med tältduk som går ner till marken. Man kan även få innertältet utan mesh. Fungerar bara ventilationen så torde det bli ett svårslaget tält.

http://summitandvalley.blogspot.com/2009/10/scarp-1-news.html

Har själv nyligen köpt ett MSR Carbon Reflex 1. Tar man bort packåsar så hamnar man strax över 1 kg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg