Har jag ignorerat det faktum att du kan tjäna några cm med innertältet uppdraget? Jag jämförde ju höjd både med och utan innertält.Försökte lyfta debatten lite då tältköpare ofta lyssnar på rykten utan att veta vem som för fram dessa och stirrar sig blind vid en enskild egenskap så att de 'missar att se skogen för alla träd'. Ungefär så som du nu gör när du väljer att ignorerar det faktum att den innertälthöjden är reglerbar, att ett lågt tält även ger vissa fördelar samt att Akto och Ringstind1därför får anses ha lite olika användningsområde. Framsidan av myntet är ju att den aningen lägre höjden kapar lite vikt och avsevärt förbättrar förmågan att klara blåst. En viktigt egenskap för vissa men ganska ointressant för de flesta användare som inte ofta vistas ute i dåligt väder.
Vet inte hur du kan ha missat att många forumdeltagare genom åren klagat på allt i från kondens, innertak höjd, vikt, längd, högt pris osv, så till den milda grad att detta tycks ha upphöjts till sanningar om Akto/Nallo och andra HB-tält. Debatten blir helt ointressant när man glömmer bort att dessa avigsidor ett resultat av den övergripande design man valt för att dessa tält skall fungera optimalt i svåra väderförhållanden och göra så även efter många års användning. Att de billigare kopior som dykt upp har liknande problem talas det samtidigt tyst om.
Ringstind och Akto är konstruerade för närmast identiska användningsområden, bara man får tag i ett Ringstind där duken går ner ordentligt till marken. Det är lite ojämnt med den saken.
Missat forumdeltagare som klagar på HB? Knappast. Jag har klagat på mitt Niak, även på mitt forna Nallo, även på Soulo. Jag har till och med klagat på min kåta från Moskosel, top of the line! Att det klagas på tält och kåtor som kostar mycket är inte konstigt. Kostar något relativt mycket SKA det vara bättre än något som kostar relativt litet. Men jag har klagat på billiga tält också. Att klaga på ett dyrt tält är dock inte samma sak som att säga att det är dåligt
Vad du tog upp var klagomål på höjden. Det är inget klagomål, det är ett konstaterande. Visst kan Akto var lite mer vindtåligt pga den lägre höjden, men inte mycket. Vad gäller hårt väder har jag varit ute tilräckligt mycket för att av nyare grejer ha upplevt såväl knäckt mittstång till kåtan, av både vind och snö, som böjd båge till Ringstind. Kansko Aktot klarat det, men jag tvivlar.
"Övergripande design....-." Du låter som en produktkatalog. Jag och de flesta andra här är väl medvetna om alla trade-offer som finns vid val av inte bara tält utan i alla val av all utrrustning. Var inte rädd att hålla en kritisk inställning, även om du köpt något som kostar mycket.
Raskesven