Akka Dome vs Exped Orion

Tydligen har endast Exped (Orion) footprint som tillbehör. Enligt Fjällräven finns detta inte till Akka Dome.

Någon som vet om toppventilen finns på Akka Dome och/eller Exped Orion?

"buy quality, cry once"

Exped har ingen toppventilering, de högsta öppningar är i toppen av dörren.
Åter igen är HB Staika bättre på den punkten men då få man betala ett högre pris, har mindre utrymme och bära mera vikt med sig samt har enligt mig i alla fall en krångligare uppbyggnad med alla krokar som ska klickas i - men det verkar vara en smaksak.

Jag älskade mitt Orion extreme. Rymligt på alla håll fast det var lite för stort eftersom jag alltid är ensam. Onödigt stort så att säga därför sålde jag det. Fickor i alla hörn och en takhylla. Det stora minuset var uppsättningen. Blev aldrig vän med den. För pilligt och krångligt att sätta upp själv. För små detaljer i dåligt värder. Dock, det stora pluset var att man kunde spänna duken rejält så det blev bra tyst även vid hårdare vind.

Mvh / Johannes

Tydligen har endast Exped (Orion) footprint som tillbehör. Enligt Fjällräven finns detta inte till Akka Dome. "

Till alla Exped-tält finns det även footprint (något jag starkt rekommenderar - skönt att ha knäna på vid blött underlag).

Som sagt, fina tält och i mitt tycke mycket snabbt att sätta upp/montera ned.

PS. Kanske du kan få hyra ett för att testa några dygn?

/Anders

Har haft ett Akka Dome 2 några år, kanonbra tält.Använts för paddling och vandring.
Stabilt, gott om ventilation, bra absider. Inte varit i något hårdare väder men jag tror det står pall för en hel del. Enda minuset är att det kan vara lite fippligt att gå igenom bågarna i toppen. Men har för mig att de förbättrat den punkten i senare version.

Har haft ett Akka Dome 2 några år, kanonbra tält.Använts för paddling och vandring.

Stabilt, gott om ventilation, bra absider. Inte varit i något hårdare väder men jag tror det står pall för en hel del. Enda minuset är att det kan vara lite fippligt att gå igenom bågarna i toppen. Men har för mig att de förbättrat den punkten i senare version.

Vad anser du om storleken? Är 2-mannaversionen lagom stor för två personer eller är innertältet nätt och jämt stort nog?

När det gäller ventilationen, finns det någon toppventil? Likaså, är tältet självstående eller krävs det att man spänner en eller två linor för att duken ska stå utspänd?

Vilken färg valde du på tältet, grön eller blå?

"buy quality, cry once"

Har fastnat för den blåa färgen hos Fjällräven och den röda (terracotta) hos Exped, men är trots det lite undrande om den röda färgen bleknar fortare än andra färger pga UV-strålningen. Är detta något som du har märkt? Om man tittar på bilar och deras färger, så är det oftast lacken på röda bilar som bleks fortast.

Måste ärligt säga att jag inte vet, bara haft tältet i ca 18 månader. Tror inte det kommer bli ett problem för mig som använder tältet max 30 nätter per år (kör ganska ofta med tarp). Om färgen bleknar om 5-6 år kanske jag ändrar inställning, men tror så långt inte att det kommer hända (vet inte riktigt vad den skulle blekna till eller om det skulle vara katastrof heller iofs).

Vad anser du om storleken? Är 2-mannaversionen lagom stor för två personer eller är innertältet nätt och jämt stort nog?

När det gäller ventilationen, finns det någon toppventil? Likaså, är tältet självstående eller krävs det att man spänner en eller två linor för att duken ska stå utspänd?

Vilken färg valde du på tältet, grön eller blå?

"buy quality, cry once"

Tillräcklig storlek är ju subjektivt men jag är 191cm lång och tycker det räcker gott för mig och 1 till. För samma yta har jag hellre rejäla absider för blöta saker/matlagning etc än större innertält. Har aldrig upplevt det som trångt i alla fall. Känns snarare rätt lyxigt, med fickor, gear loft etc.

Ja det finns toppventiler. Och flera låga ventiler .Som kan stängas och öppnas inifrån tältet. Välventilerat tält.

Tältet är helt självstående, står bra utan stormlinor. Men givetvis brukar jag ändå staga upp med stormlinor för det mesta bara för säkerhets skull om det drar in fulväder under natten .

Jag har ett grönt Akka . Blått tycker jag iofs är snyggare , men jag gillar att kunna ligga dolt när jag känner för det.

Edit: 3 bilder om det är till nytta

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    43.7 KB · Visningar: 997
  • 2.jpg
    2.jpg
    96.1 KB · Visningar: 1,261
  • 3.jpg
    3.jpg
    64.4 KB · Visningar: 1,237
Senast ändrad:
En fråga som gäller både Exped Orion och Akka Dome, finns det myggnätet i ventilationsluckorna i yttertältet? Det har jag i mitt nuvarande Bergans Compact light och det är guld värt att slippa få in de där små blodsugarna.

Exped Orion har väl inget där? (eller är jag för trött just nu?)
Vet att jag reagerade positivt att min Exped Spica har det men på mitt Orion är dörren = öppningen, vill säger att man öppnar dörren uppifrån helt enkelt och få en glipa som är skyddad av en extra flärp över dörren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
niklastrogen Spänna tältduken på Akka Endurance 3 Bo och sova 2
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
roccster Litet hål i Akka rs/3 Bo och sova 3
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
johan5588 Läckande Fjällräven Akka R/S 3 Bo och sova 9
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3
maka Akka r/s2light el. Namatj2gt Bo och sova 1
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Donuts Akka R/S Light 3 Bo och sova 15
joan019 Akka turist Bo och sova 2
1966 akka Bo och sova 3
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
knucko Akka eller Akka turist? Bo och sova 5
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
pad Akka? Bo och sova 1
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Akka vs Akka Turist Bo och sova 0
Matsan Berguventält vs. Akka turist Bo och sova 0
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Ingle Footprint Arctic Dome 2p? Bo och sova 1
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Lavskrikan Jack Wolfskin Skyrocket III Dome Bo och sova 1
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
plenty1 Allak/Dome ? Bo och sova 2
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg