Spännande plan! Men det här med egen fysisk säkerhet är ju lite olika för person och person, och olika för samma person under olika skeenden av livet. Personligen tycker jag att en av upplevelserna i Alaska just är att man inte har tillgång till mobilnät, internet, elektricitet eller maximal säkerhet, utan att få känna sig lite utlämnad och att man inte är högst upp i näringskedjan.
Men givet detta så ser jag inget behov alls av en hagelspruta i Alaska. Såvida man inte jagar. Det är bara otympligt att bära och förvara säkert, och krångligt vid införsel och vid utredning huruvida det var självförsvar eller ej vid ett användande.
Jag har varit i Alaska ett flertal tillfället, och stött på rätt många björnar (brunbjörn, grizzly och svartbjörn) när jag har bott och vandrat ensam i centrala Alaska, Kodiak, Kenai mm. Och det räcker fullgott med björnspray. För rent självförvar bedömer jag det som bättre än ett hagelgevär. OK, det är mindre effektivt om man bara känner sig illa till mods av en björn som man tycker är för nära utan att den för den skull är aggressiv. Men då kanske Alaska är fel ställe för en. Och det räcker nästan alltid att vid dessa tillfällen bara ge sig till känna, ropa och visa att man är människa och inte backa undan. Och man klarar sig bra även utan björnspray om man är lite mer högljudd. Men lite spray ger ju en extra säkerhet. Men jag har aldrig behövs använda den. På sin höjd osäkrat den vid ett par tillfällen. Och så är det för det stora flertalet av mina bekanta i Alaska. Och jag har själv reflekterat över att jag köper björnspray i Alaska, men inte ens tänkt tanken när jag vandrat och campat i björntäta områden hemma i Jamtland.
Men även spray kräver ju lite användarmedvetenhet: En fotografvän från Tyskland som i höstas riggade upp en privat demonstrationsfilm i Denali när han fyrade av sin spray utan att ta hänsyn till vindriktningen, och det resulterade i att halva pepparspraymolnet blåste tillbaka i hans ansikte. I 4K.
Eller en bekant i Denali nationalpark som för några år sedan tog fel på björnsprayen och sin myggpray, varpå han sprayade sitt huvud med den förstnämnda.
Eller som ett sista exempel: En turist som i höstas råkade fyra av sin björnspray när han satte sig på bussätet i Denali nationalpark, och närmare halva bussen blev nedsprayade.
Mitt förslag är att du struntar i hagelbössan och förlitar dig till björnspray som ett sista skydd. Hoppas att dina planer förverkligas. Jag kan komma och hälsa på över en kaffe nästa gång jag åker 2018