Kul att nån tycker att det låter vettigt.
Idén med T-skalan har mognat kanske man kan säga och fått en lite mer allmän, enklare betydelse. T-skalan är helt enkelt min personliga grej, oavsett om andra vill använda den eller ej - spelar mindre roll. Eftersom jag inte är särskilt intresserad av k**mätartävlingar och A5-faller-du-dör-du-mentaliteten måste jag söka motivation i något annat. Passar på att dra Chris Kalous "aid rant"...
http://youtube.com/watch?v=boQHYBhlOcs
Chris Kalous va förresten med på andra bestigningen av Reticent Wall, så han har rätt att snack om A-skalan om man säger så.
Jag är intresserad av att klättra "omöjliga" blanka väggar där det kräver finlir och finess att placera skrot och där man blir "belönad" med en hög grad om man lyckas med några "omöjliga" placeringar. T-skalan motiverade mig att göra Teknikmagasinet. Från början funderade jag på att sätta en rivet, men T-skalan triggade mig att testa och se om det går att få till några knepiga placeringar och därmed sätta en högre grad - som dessutom är naturlig, utan rivets eller BAT-hål. Hade man satt en rivet hade det säkert inte blivit så stor skillnad i A-graden, kanske A2 med rivets eller A2+ utan rivets, men iom att det inte är tillräckligt långt når man sällan A3 på en så kort led.
T-skalan innebär en annan grej - man kanske faller oftare, men då är det roligare att det är som sportklättring - bomber säkringar under och fallet är relativt säkert. Målet är istället att sätta dom där två T5-placeringarna (bara som exempel) istället för att dra 20 meter peckers. Med A-skalan kanske det bara blivit A2 och då kunde man lika gärna plocka fram borren.
T-skalan är endast en kruxgradering, precis som vår friklätterskala. Den börjar på T1 (eller T0 för rivet, bb, bat-hål, chippad placering) och är öppen. Precis som friklättring blir lättare med "science friction"-gummi på fötterna och massa krita så blir den tekniska klättringen lättare med rätt säkringar. Dvs forna tiders klättrare tyckte 5
r va hårda grejer, men idag klättrar vilka blåbär som helst 5
r iom utveckling av utrustning. Precis samma sak gäller T-skalan - i framtiden är kanske T4
r nybörjarleder.
Apropå sandbaging. Jag misstänkte redan från början att det mesta inom aid blir ungefär "lika hårt" och det har märkts i graderingen. Det blir sällan hårdare än T3, det mesta inom intressant aid är nog runt T3. De frileder som ligger på 3
r tycker jag känns lika "hårda" som 4
rna - på samma sätt kommer nog flera tycka om T2 vs T3, kan nog upplevas lite samma sak skulle jag tro, beroende på led och typ av säkringar förstås. I och med att det saknas konsensus är det förstås bara jag som sätter "standarden" för graderna, men det är inget jag ser som varken ett hinder eller något som spelar någon roll - så länge mina "referensleder" håller den grad jag tycker att det är så finns det något att jobba vidare på.
Ett problem är dock att en placering kan ofrivilligt chippas och bli bättre. Precis detta hände på Teknikmagasinet - sömmen smulade sönder vid första placeringsförsöket. I och med att det bara är en T4-placering kan den vara lättare nu än den va när jag gjorde leden. Det hör förstås aidklättringen till, lite som de polerade badkarskanterna på populära kalkstensleder man hört talas om.
Om en friled är svårsäkrad så står det oftast i ledbeskrivningen, inte i graderingen. Man skulle kunna sätta enbart en T-grad utan tillägg och istället skriva hur många meter eller hur många säkringar som ansågs vara kroppsvikt i undertexten.
När det gäller screamers så räknar jag dem som bonus, dvs man kan klättra säkrare på kroppsviktsprylar utan att för den skull få en lägre gradering. Säkringarna skall hålla normala fall utan screamers för att inte kallas kroppsvikt. Eftersom man aldrig vet om säkringarna håller för detta eller ej är en gradering baserad på kroppvikt-i-rad "sårbar för sandbaging" eller tvärtom.
Klättringen har legat lite på is i leran och regnet tyvärr. Har endast repeterat ett par leder, kollat in nya projekt och haft lite "storväggsövningar" (typ 3 standplatser på 20 meter
). Det blir nog att leda ett projekt i helgen dock
/Michel