Vilka butiker har manuell uppdatering av vad som sålts?Känner väl igen situationen.
Något jag hittat som nästan är slut överallt trots att det knappt fanns några från början.
Sedan när jag väl hittar att det skall finnas i en butik nära mig och kollar lagersaldot...
för att sedan upptäcka att det inte finns när jag väl besöker butiken.
AI har inget med lagersaldo att göra. De flesta som jobbar i butikerna eller på andra ställen
förutsätts kunna eller får en snabbkurs i att hantera en dator för företagets behov.
I verkligheten så antingen saknar de kunskap eller tid för att justera lagersaldot.
Ofta är systemen inte kopplade för att justera lagersaldo när något blir sålt utan det måste göra manuellt i datorn efter försäljning.
Vem gör det när dagen börjar närma sig gå hem?
Vem kan det?
Sedan datorn gjorde intåg i hemmen så har det funnits en nästan religiös övertro på vad
en dator kan åstadkomma.
AI är inget undantag.
För att en AI skall tränas till en nivå där den börjar bli träffsäker så krävs enorma mängder data.
Vanligaste källorna är sociala medier för att samla data till en AI.
Allt som folk lämnar ifrån sig på dessa plattformar skapar enorma mängder data som kan
bland annat användas för att träna en AI. (Du läste väl igenom villkoren när du anslöt dig till
facebook, X, google etc så du vet att de kommer att samla allt du gör för andra syften?)
Sedan kan man undra hur mycket folk delar med sig av.
Är det ärligt innehåll de delar med sig av till andra?
Vad gäller AI så blir den inte bättre an data underlaget den tränas på.
I/O på utrikiska eller som det heter på svenska - skit in skit ut.
Jag har varit med om butiker som har haft en växande eftersläpning på lagersaldot i flera år.
Lagersadot justeras inte på 5 år och under tiden blir felmarginalen gigantisk då ingen rättar till det.
Om man inte automatiskt räknar ner en i antal tillgängliga då man såljer en, helt automatiskt, då har den butikens IT-avdelning misslyckats totalt.
När det kommer en leverans med nya prylar så räkans lagersaldo upp och vid försäljning ner, hur svårt kan det vara - INTE ALLS för en dator.
Vill man vara säker har de felsta butikskedjor: "Köp och hämta i butik" och finns den då hemma så kan man ofta hämta inom 30-60 minuter och man kan välja att betala hemma eller på plats. Smidigt då man surfat fram sin pryl hemma, ser att den finns i närmaste butik och man slipper kassakön och går istället direkt till uthämtningen. Har funkat bra för mig på tex elgiganten. som ett webköp, med snabb leverans och desutom möjlighet till byte/reklamation och hjälp i fysisk butik.
/Patrik