AI lurenrej?

Känner väl igen situationen.
Något jag hittat som nästan är slut överallt trots att det knappt fanns några från början.
Sedan när jag väl hittar att det skall finnas i en butik nära mig och kollar lagersaldot...
för att sedan upptäcka att det inte finns när jag väl besöker butiken.
AI har inget med lagersaldo att göra. De flesta som jobbar i butikerna eller på andra ställen
förutsätts kunna eller får en snabbkurs i att hantera en dator för företagets behov.
I verkligheten så antingen saknar de kunskap eller tid för att justera lagersaldot.
Ofta är systemen inte kopplade för att justera lagersaldo när något blir sålt utan det måste göra manuellt i datorn efter försäljning.
Vem gör det när dagen börjar närma sig gå hem?
Vem kan det?
Sedan datorn gjorde intåg i hemmen så har det funnits en nästan religiös övertro på vad
en dator kan åstadkomma.
AI är inget undantag.
För att en AI skall tränas till en nivå där den börjar bli träffsäker så krävs enorma mängder data.
Vanligaste källorna är sociala medier för att samla data till en AI.
Allt som folk lämnar ifrån sig på dessa plattformar skapar enorma mängder data som kan
bland annat användas för att träna en AI. (Du läste väl igenom villkoren när du anslöt dig till
facebook, X, google etc så du vet att de kommer att samla allt du gör för andra syften?)
Sedan kan man undra hur mycket folk delar med sig av.
Är det ärligt innehåll de delar med sig av till andra?
Vad gäller AI så blir den inte bättre an data underlaget den tränas på.
I/O på utrikiska eller som det heter på svenska - skit in skit ut.
Jag har varit med om butiker som har haft en växande eftersläpning på lagersaldot i flera år.
Lagersadot justeras inte på 5 år och under tiden blir felmarginalen gigantisk då ingen rättar till det.
Vilka butiker har manuell uppdatering av vad som sålts?

Om man inte automatiskt räknar ner en i antal tillgängliga då man såljer en, helt automatiskt, då har den butikens IT-avdelning misslyckats totalt.
När det kommer en leverans med nya prylar så räkans lagersaldo upp och vid försäljning ner, hur svårt kan det vara - INTE ALLS för en dator.

Vill man vara säker har de felsta butikskedjor: "Köp och hämta i butik" och finns den då hemma så kan man ofta hämta inom 30-60 minuter och man kan välja att betala hemma eller på plats. Smidigt då man surfat fram sin pryl hemma, ser att den finns i närmaste butik och man slipper kassakön och går istället direkt till uthämtningen. Har funkat bra för mig på tex elgiganten. som ett webköp, med snabb leverans och desutom möjlighet till byte/reklamation och hjälp i fysisk butik.

/Patrik
 
Biltema och Julas system funkar bra. Jag brukar kolla deras lagerstatus innan jag åker och handlar, och de har alltid haft det inne som står i lagerstatus.
 
Biltema och Julas system funkar bra. Jag brukar kolla deras lagerstatus innan jag åker och handlar, och de har alltid haft det inne som står i lagerstatus.
Och jag har haft nästan lika stor utur där som med IKEA.

Lagersaldo i butik är inte helt lätt att få rätt dock, det är beroende på att både införsel och utförsel av både normala (leverans, köp) och onormala (retur, visningsex, stöld, felplacerat/borttappat, återfunnet) anledningar förs in snabbt och rätt i systemet. Fullständiga inventeringar där personal räknar exemplar på hyllor är dyra i tid, och förlusten i saldofel landar i snitt nånstans mellan "kunden kommer hit multipla gånger och spenderar ännu mer" till "kunden tycker att vi är en jävla skitbutik och väljer konkurrenter framöver".
 
Biltema och Julas system funkar bra. Jag brukar kolla deras lagerstatus innan jag åker och handlar, och de har alltid haft det inne som står i lagerstatus.
Tyvärr inte min erfarenhet. Har varit med om flera gånger på både Biltema och Jula att produkter är slut trots plus saldo på nätet. Flera gånger att delar till cyklar varit slut på Biltema. En gång skulle jag ha något på Jula och valde en butik som låg lite längre iväg som hade +10 i lager. När jag kom dit konstaterade personalen att alla var stulna. Personalen sa att dom har mycket stölder så ofta saldot inte stämmer på deras produkter.
 
Och jag har haft nästan lika stor utur där som med IKEA.

Lagersaldo i butik är inte helt lätt att få rätt dock, det är beroende på att både införsel och utförsel av både normala (leverans, köp) och onormala (retur, visningsex, stöld, felplacerat/borttappat, återfunnet) anledningar förs in snabbt och rätt i systemet. Fullständiga inventeringar där personal räknar exemplar på hyllor är dyra i tid, och förlusten i saldofel landar i snitt nånstans mellan "kunden kommer hit multipla gånger och spenderar ännu mer" till "kunden tycker att vi är en jävla skitbutik och väljer konkurrenter framöver".
Tyvärr inte min erfarenhet. Har varit med om flera gånger på både Biltema och Jula att produkter är slut trots plus saldo på nätet. Flera gånger att delar till cyklar varit slut på Biltema. En gång skulle jag ha något på Jula och valde en butik som låg lite längre iväg som hade +10 i lager. När jag kom dit konstaterade personalen att alla var stulna. Personalen sa att dom har mycket stölder så ofta saldot inte stämmer på deras produkter.
Jaja, min erfarenhet är annan än era. Sist jag behövde kolla lagerstatus var när jag köpte en bilkudde till dottern på Biltema var det slut men Jula hade två. Jag åkte in till Jula och de hade två bilkuddar kvar. Men när jag köper olja eller Bensin till trimmern brukar jag inte kolla för det brukar de ha massvis av.
 
för att inte orsaka förvirring bör det nog hållas isär vad som är NK (Nordiska Kompaniet)och vad som är Naturkompaniet.
Båda har iofs hög nivå på priserna.
 
Har ingen tro på att det att skriva på nätet att man har en vara som man inte är speciellt bra marknadsföring, i alla fall inte i längden. Möjligt att det kan fungera ett tag för varor där det finns en lite dyrare och bättre variant i butiken men för det flesta tror jag bara folk blir irriterade.
 
Jag/Vi skulle ha en röd byrå från IKEA. Kollade lagerstatus i Happis. Åtta stycken. Tar väl ungefär 90 minuter från Luleå till Happis med bil. När vi kom fram fanns det noll stycken på hyllan. Om någon säger mig att IKEA i Happis säljer åtta stycken röda Hemnes på 90 minuter på en vardag eller att någon råkar snatta den mängden på 90 minuter så är det liiiiiite svårt för mig att tro det. Liksom inget man stoppar i fickan.

Jag har stått i en IKEA butik och fått en plocklista bekräftad av personalen, och att det skulle finnan gott om varor på lagret. Dock visade sig att i hyllan ett kolli skulle ligga i, låg något annat. Visade sig att någon förmodligen ställt en pall på fel plats vilket det blir nästan omöjligt att hitta den utan att inventera hela hyllsystemet.
Skulle vara intressant att veta hur mycket varor som står "fel" på olika lager runt om i landet och därmed "försvunnit".
 
Det brukar vara rätt vanligt att titta på "order fulfillment rate" när det gäller varulager. Många nöjer sig med 95%. Ska du upp i 98% eller högre brukar det kosta rätt mycket mer. Det är förvånande hur mycket mer i lager du behöver för att kunna täcka de sista procenten...