• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

AI genererat inlägg om hållbarhet !

Tält i ekologisk bomull är ett fantastiskt förslag😂

Det är ett AI genererat idiotförslag på ren Svenska.

Bomullstält passar möjligen i ökenklimat, är tungt och tar tid att torka i fuktigt och regnigt klimat.
Här i norden övergav vi det väl någonstans på 70talet undantaget förtält till husvagnar där man inte behöver bära det på ryggen.

Det kanske är svårt. Det viktiga är att man kan bedömma om det är sant och vettigt. Genom att läsa många olika källor om samma sak.

Det är redan ett problem, då många media har en agenda och vill föra fram ett budskap, inte rapportera opartiskt. Ex DN har i många år ägnat sig åt att gnälla på Trump varje dag, och SvT har under lång tid gnällt på Israel och supportar palestinier. ( sorry for politik, bara exempel )

Oxå jobbigt att alla ska skriva "hållbart" överallt och hela tiden.
Så du tycker det är jobbigt att se ordet "hållbart", men ändå ber du en AI-modell att skriva en text om "hållbarhet". Låter som ett självskadebeteende.

... En fråga är hur man ska kunna skilja mellan maskinskapat och människoskapat innehåll framöver? ...
TS använde i #1 Copilot för sin hållbarhetstext. BBC har låtit testa OpenAIs ChatGPT, Microsofts Copilot, Googles Gemini, och Perplexity på sitt eget material (Apple Intelligence behövde väl inte testas då den redan bevisat sig hos BBC :-( ).

"The answers produced by the AI assistants contained significant inaccuracies and distorted content from the BBC. In particular:
- 51% of all AI answers to questions about the news were judged to have significant issues of some form.
- 19% of AI answers which cited BBC content introduced factual errors – incorrect factual statements, numbers and dates.
- 13% of the quotes sourced from BBC articles were either altered from the original source or not present in the article cited.
"
https://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/documents/bbc-research-into-ai-assistants.pdf https://www.bbc.co.uk/mediacentre/2025/articles/how-distortion-is-affecting-ai-assistants/

Men det är stört omöjligt att säkert skilja maskin och människa eftersom även människors skriv och tänk har stor variation. Hursomhelst, är texten informerande eller roande (för mig) så är jag lika tacksam oavsett vem eller vad som producerat den.

Senast ändrad:
Inte så dumt. Klart bättre än en vanlig googling. Samtidigt lite skrämmande. Blir allt svårare att upptäcka dis- och missinformation och värdera svaren när källorna är mer eller mindre anonyma.
Jag testade chatgpt för några veckor sedan. Det visade sig att den hade väldigt dålig koll på svensk geografi, åtminstone hade den ingen koll på fjällvandring utanför huvudlederna och trodde först att Lunndörrsfjällen låg i Västerbotten, och sedan när jag gick upp och frågade den om fjällvandring i Artfjället så trodde den att jag syftade på ett område i Jämtland. Den blandade också ihop Via alpina purple och Via Alpina Yellow.

Det gav iallafall mig lite hopp om att det under en kort period till kommer gå att genomskåda den.
Men om jag hade gett svaren jag fick till mina kompisar så tror jag inte att någon hade ifrågasatt dem då fjällområdena inte är de mest kända. Så ja, det är skrämmande.

Min kollega är såld på AI (IKT-pedagog). En gång spenderade hon ett par timmar på att få AI att tipsa om brädspel som skulle kunna vara lämpliga för en rätt specifik skolmiljö. Jag är intresserad av och spelar en del brädspel och hade på ett par minuter kunnat ge mer kompetenta svar. Svaren var generiska, fantasilösa och tänkte inte ett steg längre än det helt uppenbara. Antar att tipsen kanske blir bättre allt eftersom modellerna utvecklas/tränas. Men samtidigt lär det även smyga sig in felaktigheter och redundans. Tittade som av en händelse lite på den här studien tidigare idag.

Förövrigt finner jag det på något sätt en smula ironiskt/komiskt att det i rätt stor utsträckning är IT-jobb som håller på att försvinna. Branschen utplånar sig själv, på ett ganska underhållande sätt (tycker iaf jag).

Senast ändrad:
Jag testade chatgpt för några veckor sedan. Det visade sig att den hade väldigt dålig koll på svensk geografi, åtminstone hade den ingen koll på fjällvandring utanför huvudlederna och trodde först att Lunndörrsfjällen låg i Västerbotten, och sedan när jag gick upp och frågade den om fjällvandring i Artfjället så trodde den att jag syftade på ett område i Jämtland. Den blandade också ihop Via alpina purple och Via Alpina Yellow.

Det gav iallafall mig lite hopp om att det under en kort period till kommer gå att genomskåda den.
Men om jag hade gett svaren jag fick till mina kompisar så tror jag inte att någon hade ifrågasatt dem då fjällområdena inte är de mest kända. Så ja, det är skrämmande.
Ja, det är inte svårt att tänka sig situationer som skulle kunna innebära livsfara om man blir lurad av AI.

Jag vet att alla förstå-sig-på:are säger att man alltid ska dubbelkolla AI:ns uppgifter. För det första tror jag att många struntar i det. Av lättja, kan man bland annat tänka sig. Det finns väl en anledning till att de använde AI till att börja med. För det andra förstår jag inte syftet med att använda AI om den är så osäker att man måste dubbelkolla alla faktauppgifter som den presenterar. Det borde väl i sådana fall ta lika långa tid att söka information från en eller flera pålitliga källor, läsa igenom och bilda sig en egen uppfattning. En ganska beprövad metod ändå. Men, det innebär en kognitiv belastning. Något som verkar vara tråkigt och mossigt nuförtiden.

Jag undrar hur chatgpt skulle svara om alla här bad den tolka all text på Rökstenen på sitt egna vis utan att titta på vad människor genom åren har tolkat ur runorna...

Det skulle nog inte funka. Rökstenen skrevs av någon väldigt smart person, sin tids Einstein, som ville trixa till det med koder och briljera med sin kunskap, och påminna alla om att inte glömma gamla sagor och berättelser !! :)

Alla som bor N Dalälven borde betala höga tullar för att passera Söderut. Det orsakar ju så mkt förorening av olika sorter.

Skillnaden är väl att norr om Dalälven åker folk för att ha roligt, till Stockholm åker väl Norrlänningar och Lappfolk bara i fall man är tvungen ?

Så skattetekniskt är det väl lämpligen nöjesresorna som borde beskattas först och högst ?

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg