Även litet fynd kan vara ett fynd

Fynd

För att återgå till fynd kom jag just över ett väldigt kraftigt luftgevär, Hatsan 155, 4,5 mm, bara en månad gammalt för 175 E plus en fällkniv, värde 15 E. Inköpspris för geväret var 379 E. Killen tänkte flytta till Sverige och där är luftgeväret på grund av sin styrka licensbelagt. I Finland är alla luftvapen än så länge licensfria och på instruktionshäftet stod att hastigheten är otroliga 380 m/s i länder utan begränsning på hastigheten.
Koivu

Senast ändrad:
Hahaa, vi måste vara släkt. Det är exakt det jag också släpar på. Jag har min Bahco multitång, 1-3 olika knivar, Leatherman Micra, Surefire Nitrolon G2 ficklampa, ARC AAA miniledlampa, Photon 2 miniledlampa samt SwissTech UtiliKey. Bland andra prylar!

~Paul~

dePaul, jag har läst om din personliga utrustning i några trådar och även tagit till mig av dina insatta råd. men en sak förstår jag inte, vari ligger din förkärlek till bahco-tången, jag tycker den är en så udda fågel i din annars så hög-kvalitativa samling att jag helt enkelt måste fråga.

vari ligger din förkärlek till bahco-tången, jag tycker den är en så udda fågel i din annars så hög-kvalitativa samling att jag helt enkelt måste fråga.
Svaret är mycket enkelt. Det är som vanligt pris-kvalité förhållande det handlar om. För under hundralappen så har jag en tång tillverkad i ypperligt verktygsstål och med Sandvik 12C27 blad. Dessutom är själva tångkäftarnas utformning avsevärt bättre för mitt ändamål (sportfiske) än hos konkurrenterna. Tången är också mycket robustare jämfört med många andra som jag tittat på.

~Paul~

Svaret är mycket enkelt. Det är som vanligt pris-kvalité förhållande det handlar om. För under hundralappen så har jag en tång tillverkad i ypperligt verktygsstål och med Sandvik 12C27 blad. Dessutom är själva tångkäftarnas utformning avsevärt bättre för mitt ändamål (sportfiske) än hos konkurrenterna. Tången är också mycket robustare jämfört med många andra som jag tittat på.

~Paul~

lustigt jag brukar ta till mig av det mesta du skriver här inne, men nu delar jag inte alls din syn. iofs är jag inte så insatt och kunnig, men känslan jag fick när jag höll i bachotången var långt ifrån allt som har med kvalité att göra. jag tyckte den var smäckig, oprecis och utstrålade kina kvalité.

uppsättningen verktyg, med bla. en stor korkskruv tilltalade inte alls mina användningsområden.

i princip alla kännda multiverktyg kommer före bahco tången på min lista.

efter att ha avverkat victorinox, gerber och tre LM har jag nu landat i en stubb-bitsmejsel från Wera + en vanlig kombinationstång från knipex + en mora kolstål + en bahco hajskiftnyckel när jag vistas i miljöer där verktyg verkligen kan komma till användning.

när jag är i mindre mek intensiva miljöer sitter det en LM blast i orginal läderhölstret. den har funkat väldigt bra och har en perfekt uppsättning verktyg.

1. känslan jag fick när jag höll i bachotången var långt ifrån allt som har med kvalité att göra. jag tyckte den var smäckig, oprecis och utstrålade kina kvalité.

2. uppsättningen verktyg, med bla. en stor korkskruv tilltalade inte alls mina användningsområden.

3. efter att ha avverkat victorinox, gerber och tre LM ....
1. Där ser man hur olika man kan uppfatta saker och ting :). Jag finner min tång precis och stadig. Inga glapp någonstans och bra grepp i tångkäftarna som är exakt centrerade och perfekt svarvade.

2. Återigen ser vi på det här olika. Bahcon är enligt min åsikt utrustad med precis de verktygen som jag vill ha. Den enda detaljen jag saknar är en sax. Just korkskruven skulle jag inte vilja vara utan. Förutom dess uppenbara anv. område så huserar min korkskruv också en Victorinox mini-skruvmejsel. Passar perfekt in där.

Kniven var något slö men jag har nu lagt på en 30 g sammanlagd vinkel på eggen med min S-maker och fått fram en mycket fin skärpa.

Den enda missen är (som jag redan omtalat) att när man fäller ut ett specifikt verktyg så följer en del andra med ut också. Dock är inte Bahco-tången ensam om det här. Har hanterat dyrare multitänger som uppvisar samma brist. Dock kan jag leva med det med tanke på alla de andra fördelarna och tångens moderat satta pris.

3. Har alla dessa gått sönder?

~Paul~

1.
3. Har alla dessa gått sönder?

~Paul~

gerbern och min första LM använde jag nästan slut på, i alla fall när det gäller delar av dom. gerbern var totalt usel, det gick inte ens att mjukt och fint försöka klippa av en najtråd utan att det blev halvmånar i avbitaren.

victorinoxen var en fin tång men aldeles för tung, speciellt med tanke på att den extra vikten inte tillförde speciellt mycket, tångdelen var konstruerad på ett sätt så den fjädrade och flexade när man skulle nypa åt.

sen köpte jag en LM som fortfarande finns kvar, som man kan dela och vika in handtagen på så att den ihop fälld bara är hälften så hög som en vanlig. den är kalas men tyvärr finns det då inte så mycket verktyg i den.

sen har jag en liten smutt tång som bara har en skruvmejsel i varje skaft, som man viker ihop och sätter på nyckelknippan. det är faktiskt en kul och användbar grej.

utilikey som jag faktiskt köpte efter att ha frågat dig om det rostfria stålet, finns också.

men som jag var inne på förut, är jag på landet eller ute på nåt där det förekommer mycket mekande fördedrar jag en vanlig kombinationstång (linjetång) från knipex i bakfickan. + victrorinox champ i hölster.

jag tycker det känns synd att slita på dom något dyrare och rackligare multiverktygen då.

av den anledningen tycker jag LM`s idé med bits, utbytbar såg mm är bra, hade gärna sett mer sånt, att man kan köpa lösa delar till vettiga priser. det häftiga hade varit om någon tillverkare blivit så så stor och dominant att han satt en standard, plockat fram olika verktyg och dom andra hakat på så att man kunde byta ut/pyssla ihop verktyg efter eget huvud.

gerbern och min första LM använde jag nästan slut på, i alla fall när det gäller delar av dom. gerbern var totalt usel, det gick inte ens att mjukt och fint försöka klippa av en najtråd utan att det blev halvmånar i avbitaren.

victorinoxen var en fin tång men aldeles för tung, speciellt med tanke på att den extra vikten inte tillförde speciellt mycket, tångdelen var konstruerad på ett sätt så den fjädrade och flexade när man skulle nypa åt.

sen köpte jag en LM som fortfarande finns kvar, som man kan dela och vika in handtagen på så att den ihop fälld bara är hälften så hög som en vanlig. den är kalas men tyvärr finns det då inte så mycket verktyg i den.

sen har jag en liten smutt tång som bara har en skruvmejsel i varje skaft, som man viker ihop och sätter på nyckelknippan. det är faktiskt en kul och användbar grej.

utilikey som jag faktiskt köpte efter att ha frågat dig om det rostfria stålet, finns också.

men som jag var inne på förut, är jag på landet eller ute på nåt där det förekommer mycket mekande fördedrar jag en vanlig kombinationstång (linjetång) från knipex i bakfickan. + victrorinox champ i hölster.

jag tycker det känns synd att slita på dom något dyrare och rackligare multiverktygen då.

av den anledningen tycker jag LM`s idé med bits, utbytbar såg mm är bra, hade gärna sett mer sånt, att man kan köpa lösa delar till vettiga priser. det häftiga hade varit om någon tillverkare blivit så så stor och dominant att han satt en standard, plockat fram olika verktyg och dom andra hakat på så att man kunde byta ut/pyssla ihop verktyg efter eget huvud.
Du går rätt hårt åt dina verktyg. Använder dem ganska frekvent kan man förmoda. Jag kör inte så ofta med multiverktyg. Det är mest kniven som åker fram. Får se hur länge Bahcon kommer att hålla ;).

~Paul~

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg