Även litet fynd kan vara ett fynd

Ha ha ja ungefär så. Här hemma använder jag ganska ofta slidkniven o tången faktiskt. Den har man ju med sej hela tiden även om det ibland skulle vara bättre med en vanlig tång.
Nej nu har det blivit en vana att alltid ha dom på mej.

Seved

vi betalade 120 spänn för 7:an med päronskaft och 180.- för 8:an i masur.

Har den stora förmånen att få ha mycket verktyg tjänsten. Fyllt fickorna på arbetsbyxorna till den milda grad att det behövs både grad att det behövs såväl hängslen som livrem :)

vi betalade 120 spänn för 7:an med päronskaft och 180.- för 8:an i masur.

Har den stora förmånen att få ha mycket verktyg tjänsten. Fyllt fickorna på arbetsbyxorna till den milda grad att det behövs både grad att det behövs såväl hängslen som livrem :)

Det låter trevligt. Vi får inte ens ha kniv på jobbet längre för det var en som skar sej Ha ha skratt retande. Så nu säger vi inte till om vi gör oss illa på nåt.

Seved

Jag har en liten undran om opinel, jag har alldrig använt nån. Men den ser fruktansvärt tråkig ut att använda, det ser ut som om det är precis runt skaft är det så.

Seved

Jag har en Opis nästan i varje jacka jag äger. På det viset så slipper jag riskera att stå där "naken" när man väl behöver en kniv ;).

~Paul~

På gott och ont. De där små knivarna är så lätta att man glömmer att de ligger i jackan. Det var inte länge sedan en av mina egenhändigt "pimpade" opineller åkte ner i den stora terroristvapenbaljan på flygplatsen :-(

På gott och ont. De där små knivarna är så lätta att man glömmer att de ligger i jackan. Det var inte länge sedan en av mina egenhändigt "pimpade" opineller åkte ner i den stora terroristvapenbaljan på flygplatsen :-(
Va tråkigt :(. Jag höll på att slänga in kniven i tvättmaskinen tillsammans med tvätten. Kniven var i bröstfickan på min skjorta.

~Paul~

Jag förstår inte riktigt fascinationen bakom opinel som enligt wikipedia är "simple, inexpensive wooden handled pocket-knife". Som morakniv med andra ord fast lite sämre?

Bett i eggen

Jag förstår inte riktigt fascinationen bakom opinel som enligt wikipedia är "simple, inexpensive wooden handled pocket-knife". Som morakniv med andra ord fast lite sämre?
Jag måste hålla med dig om att Opinel inte har någon högre kvalité-känsla precis. Lite för enkel och rapplig låsning av knivbladet enligt min smak. På plussidan är att det är mycket fint bett i eggen. Bra att skära med.
Personliga favoriten att skära med är EKA Fillet.

God tur!

Du jämför en fällkniv med en fastbladare. En sådan jämförelse kan aldrig bli rättvis. Jag är tämligen säker på att en fällknivsmora hade sett ut liknande Opinel.

Den största fördelen med en Opinel är förhållandet mellan pris och kvalité, samt materialval. I de rostfria sorterna så hittar du idag Sandvik 12C27, dvs exakt samma stål som i mororna.

Kolstålsvarianterna har blad av AISI 1075, dvs bara snäppet "sämre" än morornas Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) från Frosts eller Uddeholm UHB15LM (AISI 1778), DIN CK 75/80 (AISI 1080) från Mora of Sweden, tidigare KJ Eriksson.

Handtagsmaterial är antingen bok eller björk, precis som i trämororna. Att låset skulle vara speciellt sladdrigt kan jag inte hålla med om.

Den enda nackdelen är att träet sväller i fuktig miljö och därför kan utfällningen av bladet vara lite trögt ibland. Det går dock snabbt över. Vill man så kan man också behandla pivotskruvens område med diverse lacker eller kemikalier för att undvika det här problemet.

Ytterliagare en faktor för Opinels framgångar är dess skärpotential. Dessa knivar är tack vare sin lätt konvexa slipfas veritabla fickskalpeller. Om man lyckas bibehålla den konvexa slipfasen t ex genom musmattemetoden så har man verkligen en mycket duglig kniv om man håller sig inom gränserna för vad konstruktionen tål.

~Paul~

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg