Även litet fynd kan vara ett fynd

Såg i går på ett loppis en nästan ny Opinel nr 8 för 5E (Åland) och eftersom jag märkte att försäljaren inte visste dess värde lyckades jag pruta ned den till 2,2E. Liten affär kan rädda ens dag.
koivu

Såg i går på ett loppis en nästan ny Opinel nr 8 för 5E (Åland) och eftersom jag märkte att försäljaren inte visste dess värde lyckades jag pruta ned den till 2,2E. Liten affär kan rädda ens dag.
koivu
Det var ett bra pris. Rfr eller kolstål? Vilken träsort i handtaget?

~Paul~

Kolstål, träslaget är jag lite osäker på men ljusbrun färg.
koivu
OK. Bra förvärv, hur om helst. Till skillnad från andra så föredrar jag dock rfr-stål eftersom Opinel på senare tid kör med Sandvik 12C27 i sina rostfria och 1075 i sina kolstålsvarianter.

~Paul~

Bok brukar vara lätt att känna igen, medan päron ser ut som lönn (tänk Fender-hals!).

På en så liten bit som ett knivskaft kan det ju möjligen vara svårt att avgöra träslag om man inte är rätt kunnig.

Besökte Botaniska Trädgården, Göteborg i söndags. Härligt med alla läckra blommor.
Inte minst Azaleor och Rhodedendron.
Avslutade besöket med att köpa var sn Opinel i butiken. Fint! En sjua och en åtta. Nöjda :)

Jag har en Opis nästan i varje jacka jag äger. På det viset så slipper jag riskera att stå där "naken" när man väl behöver en kniv ;).

Vad fick du ge för dem på Botaniska?

~Paul~

Jag har en Opis nästan i varje jacka jag äger. På det viset så slipper jag riskera att stå där "naken" när man väl behöver en kniv ;).

Vad fick du ge för dem på Botaniska?

~Paul~

Japp absolut. Jag skulle känna mej oerhört naken om jag inte hade en kniv och ficklampa på mej+ en multitång. Jag måste köpa en gåborts tång att ha i gåborts byxorna.

Seved

Japp absolut. Jag skulle känna mej oerhört naken om jag inte hade en kniv och ficklampa på mej+ en multitång. Jag måste köpa en gåborts tång att ha i gåborts byxorna.

Seved
Hahaa, vi måste vara släkt. Det är exakt det jag också släpar på. Jag har min Bahco multitång, 1-3 olika knivar, Leatherman Micra, Surefire Nitrolon G2 ficklampa, ARC AAA miniledlampa, Photon 2 miniledlampa samt SwissTech UtiliKey. Bland andra prylar!

~Paul~

Ha ha ja precis nästan. I jobbar byxorna har jag en slidkniv från en amerikansk knivmakare, en gammal gerber tång och en fenix p2d och en liten fenix och micra i nyckelknippan. Men som sagt jag skulle vilja ha en lestherman charge AL.
När jag i undantags fall har finbyxor på mej så har jag BM vex kniv i den plus en Surefire E1E. Men som sagt jag har inte kommit så lågnt som till finbyxor på länge. Ha ha så fort jag gör nåt här hemma så får jag antingen ank eller hönsskit men mest troligt slippdamm och linolja på mej så det är ingen större vits.

Seved

Det tråkiga är att man ganska sällan behöver de här prylarna. Trots det skulle jag inte drömma om att vistas utanför hemmet utan dem.

~Paul~

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg