Jag vet inte hur mycket jag normalt äter. Jag har aldrig räknat (kilo)kalorier. Ibland går jag upp i vikt, ibland ned. Jag väger idag (vid snart 67 års ålder) ungefär lika mycket som när jag var 40 år yngre,
67-68 kg (jag är dock kortare, 174,5 cm mot tidigare 177, så det blir högre BMI!!)
Men jag har lagt om min diet en hel del p g a väl högt blodtryck och äter oftare och mer än tidigare,
alltid efter fysisk aktivitet, t ex.
På vandring är det en avvägning. Jag ska orka, jag ska inte bli seg eller hungrig, men det finns gränser för hur mycket jag har lust att bära. På fjällvandringar, som numera sällan blir mer än en vecka, räknar jag med 700 gram om dagen - jag har experimenterat med lite olika sammansättning - helst skull det vara mer fett och proteiner. Jag gissar att det blir 3000 kcal om dagen och att jag går ned 1, högst 2, kg. Svårt att veta, ty jag hinner äta upp mig på hemresan.
På kontinenten räknar jag med 800 gram plus att jag tar alla chanser som finns att bättra på kosten om jag passerar en stuga eller en by med matställen och affärer. Från 2003 försökte jag i flera år verkligen maximera användningen av tältet och då blev det problem. 2005 gick jag 31 dagar i Pyreneerna (utan vilodagar, vädret var vackert varje dag). Jag hade 18 fria övernattningar, varav 17 i tält, och tappade säkert 4-5 kilo, lite fler än lämpligt. 2007 gjorde jag två turer i Pyreneerna, 16 och 5 dagar. Av 20 (15+5) övernattningar var en enda under tak, sen var det två på camping och 17 fria. Det hände (på campingplatserna) att jag frossade i fet ost och liknande för att inte gå ned för mycket. Och 2009 satte jag ett annat rekord på en 11-dagarstur i Alperna, där samtliga 10 övernattningar var fria.
Tyvärr tror jag inte all förlorad vikt är fett.
Jag har lugnat mig och bestämt för mig att använda tältet bara så mycket att det underlättar. Försommarturena 2010 och 2011, båda mest i Schweiz, nöjde jag mig med 9 resp. 7 bivacknätter
plus några campingnätter och en (2010) som gäst på en fäbod, men med egen mathållning.
Sensommarturen 2010, 16 dagar, gick delvis genom Parc National de la Vanoise där fri bivack är förbjudet, och det blev sådär 7 bivack, 2 camping, 5 stugor och en natt på hotell. Det är den balans jag eftersträvar resten av mitt kontinentala vandrarliv, hälften eller så i tält. Man ska vara snäll mot sin kropp när man är så gammal som jag.