Överlevnad allmänt
Själv är jag så gammal att der var nära tjugo år sen jag första gången träffade Stefan och hade förmånen ha honom som lärare. Överlevnad och primitiv teknologi har roat mig i över förtio år. Tillämpning är ett sätt att konfimera vad som funkar och vad som är fnys. Just överlevnadsmarknaden är full av pigga förslag från fotöljsittare som även trycks, men den är inte den enda praktiska delen som får ta råd från dessa herrar och damer, vilka aldrig rört mer än manuspappren de åstakommer.
Eddie McGee s bok förklarar det där bättre och på ett mera humoristiskt sätt.
Om vi kunde tillgodogöra oss renlav utan att bli dåliga av den, med metoder som går att åstakomma, året om, så är det mycket intressant.
Att det går att koka i kokgrop utan kärl, det köper jag gärna, men ser också begränsingarna med svårigheter att finna tillräckligt med gräs och vatten då tjäle råder.
Det är ju en sak att en sommarkväll gå ut med en kycklig och lite kryddörter, gräva en grop i sanden, stensätta, elda däri. Lägga ner maten, täcka över, ta en fin strandpromenad i månskenet, komma åter och tända ljus och korka upp vinet samt ta fram maten och njuta.
En helt annan är att ha gått vilse, vara utan utrustning och reda sig med det man har i fickorna.
Jag har själv gått vilse, mången gång, men hittat landmärken och kunnat ta mig tillbaka till utrustningen och den har varit kvar, ännu. Men jag har kamrater som råkat mer illa ut.
Förlorar man sitt fordon långt utanför civilisationen, driver packningen åt ett håll och du åt ett annat så gäller det för att överleva att komma åter till civilisationen, helst medan du är frisk och stark. I Sverige är vi lyckliga för att avstånden är relativt korta. Det finns gott om mycket större obygder.
Jag söker ingen prestige i det här men om Stefan har ändrat sig om det går att leva av renlav, utan lakning eller spjälkning i renmage (ingen direkt höjdare) så vill jag gärna uppdatera mina gamla kunskaper och källor. Av Skånepågen så förstår jag att vi alla finns i söder, måhända dax för en Scania survive sammandragning?
Go överlevnad önskar vänligen
Johan K