Äta lavar

Re: Hälsan vid överlevnadsövningar

johankse; sa:
Att då syssla med att laka ut närningsmässigt svag mat i timmar verkar rent utav urbota dumt. Hade den tiden lagts på att ta sig mot bebodda trakter så förbättras ju oddsen betydligt snabbare.
Johan K

Hmmm näringsmässig svag mat. Visst är det ett j..vla meck att laka ur. Näringen är det nog inget fel på då de lavar, som tas upp i olika överlevnadsböcker, innehåller co 80-85% kolhydrater! Vid rätt tillagning och lite tillvänjning kan vi tillgodose oss ca 70% av detta. Jämför man det med andra relativt näringsrika vilda växter så överstiger lavarna dem ganska rejält. Nu finns det dock ett lite lättare sätt att tillaga dem på som ger samma resultat. Det tar dock fortfarande lång tid men och andra sidan kan man göra en rejäl laddning som varar ett tag. Man tillagar dem i kokgrop i ca 8 timmar (över natten) då försvinner de bittra ämnena och blandar man i lite bär är det inga problem att äta. Givetvis är det också viktigt att magen och tarmarna får jobba med något.

//mattias

Re: Re: Hälsan vid överlevnadsövningar

Man tillagar dem i kokgrop i ca 8 timmar (över natten) då försvinner de bittra ämnena och blandar man i lite bär är det inga problem att äta. Givetvis är det också viktigt att magen och tarmarna får jobba med något.

//mattias [/QUOTE]

Tillagar dem i kokgrop? Skall de ligga i vatten eller?
Kan du förklara närmare?
Skulle vara intressant att veta.

Kokgrop

Det går ut på att man tillagar födan med varma stenar. Värm stenarna i elden. Knytnävsstora stenar bör ligga i elden ca 2 timmar. Antingen kan man elda i gropen tillsammans med stenarna eller så har man elden brevid och flyttar de varma stenarna ner i gropen. Laven ska vara blöt när den läggs ner i gropen. Har man inte eldat i gropen så marken blivit varm kan man täcka botten med pinnar så stenarna inte har kontakt med marken. Lägg ner de varma stenarna i botten på gropen. Lägg därefter ett ca 10 cm tjockt lager av fuktig vitmossa, gräs eller annat icke giftigt växtmaterial. Lägg i det blöta lavpaketet och ytterligare ett 10 cm tjockt lager av fuktigt växtmaterial. Ovanpå detta lägger man resten av de varma stenarna. De översta stenarna kommer att sjunka ner en del men detta gör inget. Överst lägger man ett tjockt lager granris, bark eller vad man nu har tillhands. Sedan täcker man det hela med jord (ta den jorden som blev när du grävde gropen. Man kan även täcka gropen med ett tygstycke eller en presenning. Det finns även andra varianter på kokgropar. Man kan tillaga både kött, fisk och växter på det här viset.

//mattais

Tillredning i kokgrop utan kärl!

Det låter ju helt formidabelt.
Vad har du för läsbara referenser?
Att blanda mat och ytjordbakterier under lång tid och låg temperatur låter nämligen lite lurt för mig.
Har lagat grytor och bakat bröd i kokgropar men då alltid i kärl med lock. Det går det bra att koka i kokgrop insvept i blad som är inbakade i lera, jag har provat det receptet i glödhögen ovan jord och det gick bra.
Jo föresten har du något piggt tips om bär på vinter och försäsongen när lavarna är väsentliga som eventuell föda.
Ser fram mot ditt informativa svar.

Go överlevnad

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-03-13 kl 09:42]

Kokgrop

Jag vet inte så mycket om kokgropar men temperaturen borde rimligtvis vara minst 70 grader, både för att hindra bakterier för att växa men också för att det skall ske någon "tillagning".

Re: Tillredning i kokgrop utan kärl!

johankse; sa:
Att blanda mat och ytjordbakterier under lång tid och låg temperatur låter nämligen lite lurt för mig.
Har lagat grytor och bakat bröd i kokgropar men då alltid i kärl med lock. Det går det bra att koka i kokgrop insvept i blad som är inbakade i lera, jag har provat det receptet i glödhögen ovan jord och det gick bra.

Han skrev ju "Lägg därefter ett ca 10 cm tjockt lager av fuktig vitmossa, gräs eller annat icke giftigt växtmaterial. Lägg i det blöta lavpaketet och ytterligare ett 10 cm tjockt lager av fuktigt växtmaterial." och det är väl ungefär samma sak som att svepa in det i blad?

Kokgropar har ju använts sen bronsåldern (en snabb sökning på just "kokgrop" gav rätt många intressanta träffar, bl.a. en som hänvisade till indianer som just lagat lavar i kokgrop). Temperaturen lär tydligen räcka till att baka bröd så den är det nog inget större fel på.

/Peter

Re: Tillredning i kokgrop utan kärl!

johankse; sa:
Det låter ju helt formidabelt.
Vad har du för läsbara referenser?
Jo föresten har du något piggt tips om bär på vinter och försäsongen när lavarna är väsentliga som eventuell föda.
Ser fram mot ditt informativa svar.

Go överlevnad

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-03-13 kl 09:42]

Givetvis ska man inte blanda jord med den mat man tänkt tillaga. Låg temperatur tjaa det vet jag inte precis, stenar av bra kvalitet håller uppemot 600 grader. Kokgropar är ett mycket gammalt sätt att tillaga mat på. Väldigt många ursprungsbefolkningar världen över har använt sig av olika kokropar innan moderna kokkärl fanns. Man kan även elda ovanpå kokgropen för att få extra värme. Eller köra ner en eller två käppar i kanten av gropen innan man lägger i stenar, växtmaterial och maten. När gropen är fylld och täckt med jord drar man upp käpparna och häller ner vatten. Därefter täcker man igen hålen. Då blir det mer varm ånga nere i gropen. Maten tillagas genom att vätskan i maten kokar och tillsätter man vatten hjälper den varma ångan också till. Fördelen är att maten inte bränns vid eller behöver passas hela tiden. Lavarna tycker jag nog är väsentliga som föda året runt. Näringsämnena ändrar sig nämligen inte nämnvärt under året. Om man tvunget skall ha bär i lavblandningen under den tid på året då bär normalt inte påträffas (!) så går det att hitta t.ex. lingon och tranbär under snön (eller om det är barmark) som kan användas. Annars kan man ju krydda med lite stensöta rot.

//mattias

Lavar utan lakning

Jag citerar från Stefan Källmans, Vilda växter som mat och medicin, sid 57. ISBN 91-534-1690-2.
"En urlakning i enbart vatten tar lång tid, och man får dessutom inte bort lavasyrorna helt och hållet. Det hjälper inte heller att enbart koka lavarna, vilket har visats i finska studier."
Vad har du för källor som jag kan läsa och ta del av frågade jag tidigare och några sådana har du tyvärr inte hänvisat till ännu.
Därför vidhåller jag att tiden bör satsas på att ta sig från katastrofsituationen och i första hand äta något som kroppen kan tillgodogöra sig som rotsoppa eller tallbarrste, inte att förglömma rent, gott och gärna varmt vatten.

Go överlevnad

Johan K

Ätbara lavar efter tillvänjning är

Islandslav, manlav och navellavar.
Som medicin kan användas renlav och skägglav.
Direkt från sidan 41 i Källmans bok.
Tror det är dags att dra ett bestämt streck nu!

Go överlevnad

Johan K

Re: Lavar utan lakning

johankse; sa:
Därför vidhåller jag att tiden bör satsas på att ta sig från katastrofsituationen och i första hand äta något som kroppen kan tillgodogöra sig som rotsoppa eller tallbarrste, inte att förglömma rent, gott och gärna varmt vatten.

En av de första reglerna när det gäller överlevnad är ju att INTE förflytta sig om det inte är absolut nödvändigt. Eventuellt eftersök kommer ju med största sannolikhet att leta efter dig där du är (undentaget är ju om du av nån anledning hamnat lång ifrån där du borde vara). Förflyttning kräver massor med extra energi och innebär dessutom att man utsätter sig för mera faror. För svensk del räknar man väl med att man hittas inom 3-4 dygn från det att man rapporteras som saknad, och då är det garanterat lämpligast att stanna, bygga skygg, göra upp eld och se till att få i sig vätska och 500 kcal kolhydrat om dygnet (minimibehovet för att hålla blodsockret uppe).

Sen är ju lavar inte det man väljer i första hand om det finns annan föda att tillgå, men om marken är frusen är det ganska svårt att gräva upp rötter (för att inte tala om ifall det ligger snö på marken).

Nu vet inte jag om informationen i Handbok överlevnad är gammal och inte gäller längre (det är ju Källman som är en av författarna till den), men den finns att läsa på http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ .

/Peter

Mera om renlav ur Källmans Vilda växter som...

Sid 61.
"Gulvit renlav har också använts som nödföda i många fall i det nordliga området. Laven innehåller ingen lavstärkelse. Det är omvittnat att många mådde mycket dåligt efter att ha ätit renlavar."
längre ner:
"Maginnehållet som brukar ätas från ren består främst av olika renlavar.Renarna bryter ner dessa till till kolhydrater, som vi människor till stor del kan ta upp som näring i tarmkanalen."
Det senare smakar inte gott, vet av egen erfarenhet, men vid det tillfället finns det tillgång på varmt blod, kött och inälvor....som är betydligt aptitligare och mera lättillagat. Blodet kan drickas som det är.
Om vi talar överlevnad i Sverige så vill jag envist hävda att så länge som sällskapet inte har någon oflyttbar i sig. Gå mot bebyggelse och bebodda trakter.
3-5 dygn i naturen utan mer än vad du har i fickorna låter häftigt, men jag lovar det är fyllt med bestyr....och medger vädret, eller annat, inte flygning så kan du få sitta mycket längre.....på den tiden hinner du ut, även i långsamt tempo.

Go överlevnad

Johan K

Guest

Gäst
Kok-grop.

Då jag känner Mattias mycket väl,så kan jag intyga
att kok-grop fungerar alldeles utmärkt,vi har gjort en del överlevnds-turer tillsammans ute i skogen.
Har ätit både lava,kyckling på detta tillagningssätt.
Jag lever fortfarande...
Mvh Nicklas.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg