Respekten för regler
Respekten för lagar, regler och trafikljus tycks minska bland både bilister och cyklister. Och bland gångtrafikanter! I Lund, där jag cyklar 4 km 2 ggr/dag ser jag mest cyklister bryta mot regler och mot vanligt sunt förnuft. Jag har aldrig krockat med någon bil men flera gånger med cyklister i hög fart. (Vid något tillfälle slarvade jag själv, får erkännas.)
En och annan bilist är dock livsfarlig. En äldre man jag kände blev dödad när en ung kille i bil körde om en annan bil precis framför övergångsstället där mannen just gick över gatan.
Bildörrar som öppnas mitt framför en cyklist är förfärligt, men det enda som hjälper är att som cyklist vara förutseende. Tyvärr går det inte att cykla så fort som man vill då. Men det är ju en alltför liten tröst att man hade rätt när man väl ligger i asfalten.
Cyklister i Lund bryter mot nästan allt som går att bryta mot, men visst finns det cyklister som cyklar rätt också. Att sms:a när man cyklar (har bara sett tjejer/kvinnor göra detta) eller att som cyklist eller gångtrafikant förflytta sig med hörlurar i/på öronen (både män och kvinnor) är irriterande för andra och livsfarligt för en själv. För att inte tala om vad som kan hända när man som cyklist betraktar cykelbanans rödljus som ett dåligt förslag som man kan strunta i.
Jag förstår att Trafikverket är bekymrat. Och att trafiklärare som ska lära folk att köra har en tuff uppgift. Tycker
Hans
Respekten för lagar, regler och trafikljus tycks minska bland både bilister och cyklister. Och bland gångtrafikanter! I Lund, där jag cyklar 4 km 2 ggr/dag ser jag mest cyklister bryta mot regler och mot vanligt sunt förnuft. Jag har aldrig krockat med någon bil men flera gånger med cyklister i hög fart. (Vid något tillfälle slarvade jag själv, får erkännas.)
En och annan bilist är dock livsfarlig. En äldre man jag kände blev dödad när en ung kille i bil körde om en annan bil precis framför övergångsstället där mannen just gick över gatan.
Bildörrar som öppnas mitt framför en cyklist är förfärligt, men det enda som hjälper är att som cyklist vara förutseende. Tyvärr går det inte att cykla så fort som man vill då. Men det är ju en alltför liten tröst att man hade rätt när man väl ligger i asfalten.
Cyklister i Lund bryter mot nästan allt som går att bryta mot, men visst finns det cyklister som cyklar rätt också. Att sms:a när man cyklar (har bara sett tjejer/kvinnor göra detta) eller att som cyklist eller gångtrafikant förflytta sig med hörlurar i/på öronen (både män och kvinnor) är irriterande för andra och livsfarligt för en själv. För att inte tala om vad som kan hända när man som cyklist betraktar cykelbanans rödljus som ett dåligt förslag som man kan strunta i.
Jag förstår att Trafikverket är bekymrat. Och att trafiklärare som ska lära folk att köra har en tuff uppgift. Tycker
Hans