Är vi skapta så olika ?

Samma erfarenheter här. Jag tror att kvinnor generellt är sämre bilförare för att de har mindre erfarenhet.

Jag brukar roa mig med att se vem det är som sitter bakom ratten när jag står vid trafikljus och väntar på att få grönt. Jag började med detta 1997 när jag gick en sommarkurs i journalistik på GU där vi skulle räkna män och kvinnor på bilder i tidningar (jag vet, det låter millimeterfjantigt, men det bjöd på ett uppvaknande ingen av oss var beredda på).

Sedan 1997 har jag aldrig varit med om att se fler kvinnliga bilförare än manliga under tiden jag väntat vid en trafikljus. Jag har inte fört statistik, men jag skulle tro att det går fyra manliga bilförare på en kvinnlig. Kvinnorna har troligtvis körkort, och kanske betalar de dessutom för bilen de sitter i, men de sitter oftare i passagerarsätet än bakom ratten vilket ger dem sämre möjligheter att säkert framföra fordonet i fråga när de väl ska köra.

Nästa gång ni ska nånstans med bilen - se till att kvinnan i sällskapet kör. För allas vår säkerhet.

Samma erfarenheter här. Jag tror att kvinnor generellt är sämre bilförare för att de har mindre erfarenhet.

Jag brukar roa mig med att se vem det är som sitter bakom ratten när jag står vid trafikljus och väntar på att få grönt. Jag började med detta 1997 när jag gick en sommarkurs i journalistik på GU där vi skulle räkna män och kvinnor på bilder i tidningar (jag vet, det låter millimeterfjantigt, men det bjöd på ett uppvaknande ingen av oss var beredda på).

Sedan 1997 har jag aldrig varit med om att se fler kvinnliga bilförare än manliga under tiden jag väntat vid en trafikljus. Jag har inte fört statistik, men jag skulle tro att det går fyra manliga bilförare på en kvinnlig. Kvinnorna har troligtvis körkort, och kanske betalar de dessutom för bilen de sitter i, men de sitter oftare i passagerarsätet än bakom ratten vilket ger dem sämre möjligheter att säkert framföra fordonet i fråga när de väl ska köra.

Nästa gång ni ska nånstans med bilen - se till att kvinnan i sällskapet kör. För allas vår säkerhet.

Bra sagt Monica.

Jag har faktiskt mest problem med medelålders manliga busschaufförer. De är oftast stressade, otrevliga och verkar ha glömt bort trafikregler/inte lärt sig nya sedan de tog körkort. Har man grönt som cyklist på ett bevakat övergångsställe så måste man som cyklist inte lämna företräde för en buss som också har grönt och ska svänga vänster - eller har jag helt missuppfattat det? Det som gör det hela läskigt är att jag oftast har grabben i cykelkärran (jättestor och jättegul med vimplar, reflexer och extralampor, dvs svår att missa - även om man sitter högt upp i ex en buss) bakom mig. Jag är då extra försiktig och väljer därför bevakade övergångsställen, även om jag mäste cykla en liten omväg.

Jag har faktiskt mest problem med medelålders manliga busschaufförer. De är oftast stressade, otrevliga och verkar ha glömt bort trafikregler/inte lärt sig nya sedan de tog körkort. Har man grönt som cyklist på ett bevakat övergångsställe så måste man som cyklist inte lämna företräde för en buss som också har grönt och ska svänga vänster - eller har jag helt missuppfattat det? Det som gör det hela läskigt är att jag oftast har grabben i cykelkärran (jättestor och jättegul med vimplar, reflexer och extralampor, dvs svår att missa - även om man sitter högt upp i ex en buss) bakom mig. Jag är då extra försiktig och väljer därför bevakade övergångsställen, även om jag mäste cykla en liten omväg.

Övergångsställe? - du menar cykelöverfart, antar jag. Om du har grönt så har svängande fordon väjningsplikt. Den kvinna som inte respekterade detta gentemot mig den 12/2 2008 kl. 9.58 fick 60 dagsböter för vållande till kroppsskada (tre frakturer, muskelskada). Dock brukar problemet vara högersvängande fordon - vänstersvängande brukar hämmas lite av fordon i motsatt färdriktning.

Jag cyklar 40 km per dag igenom Göteborg, och visst så stöter jag på en och annan man som inte respekterar lagar och förordningar.

Men va i helvete är det för fel på alla kvinnor/tjejer som inte har en tanke på vad som händer runt om kring dom eller skiter fullständigt i vad som förväntas i trafiken? Jag menar inte då inte alla cyklister! Jag menar också bilförare som inte kan ge mig lite utrymme på en 70-väg utan möte. Jag blir inte alls förvånad när en kvinna har varit inblandad i olycka!

Jag är trött, och rädd för dom där ute!

Vad har ni för erfarenhet?

/Martin

Jag bor i Linköping, en stad där det cyklas mycket. Även om jag (se annat inlägg) blivit påkörd av en bilist en gång är det framförallt andra cyklister och fotgängare som är problemet. Jag kunde ge otaliga exempel. Tre kan räcka.

På en viss större gata finns åtskilda cykelbanor och gångbanor på bägge sidor.
Cyklister som begagnar cykelbanan på den vänstra sidan möter på den gatan aldrig rött ljus - påbudsskyltar och ljussignaler finns endast i motsatt riktning. Jag har hittills aldrig sett en cyklist som inser att han ska ta hänsyn till korsande trafikanter (åtminstone cyklister) som har grönt (Iofs har jag även stött på cyklister som kör mot rött och pratar i telefon samtidigt). Är det två som cyklar i bredd antingen fyller de ut hela cykelbanan och vägrar väja för mötande cyklister - eller begagnar rentav den ena cyklisten gångbanan. I det första fallet förutsätts tydligen mötande cyklist begagna gångbanan, i det andra fallet förutsätts den mötande väja vänster utan att kunna se vad som kommer bakom
(själv väljer i sådana situationer att bara stanna - det är det effektivaste sättet att demonstrera att ni skapade problemet,
det är ert ansvar att lösa det).

Ett exempel på idioti bland fotgängare är Hunnebergsgatan som på vissa sträckor är avstängda för biltrafik. Där finns körbana för cyklar i mitten och trottoarer på bägge sidor. Lijväl är det vanligt med fotgängare som går flera
(ända upp till fem) i bredd utan att begagna trottoarerna. Är de, säg, tre i mitten med plats att cykla om kan man inte vara säker på att en eventuell mötande cyklist väljer att väja höger - och det ser man först i sista stund.

När jag cyklar ut på landet erfar jag alltid en stor frihetskänsla när jag kommit så långt ut att cykelbanorna tar slut och jag slipper stångas med andra cyklister. De är genast mycket färre. Bilisterna är oftast mycket hänsynsfulla - t ex på obevakade cykelöverfarter händer det ofta att vänstersvängande bilister lämnar företräde och tydligt markerar det.

...

Vem ska se till det? Självklart är det vanan som mycket avgör hur säkert man kör. Men det är väl upp till var och en att se till att man får den vanan. Dvs man får helt enkelt aktivt sätta sig bakom ratten och ta hundpassen. Visst finns det en del karlar som inte släpper in kvinnan till ratten, men jag tror nog att de flesta män tar långpassen på bilsemestern för att vara snälla. Det ligger lite i vår "natur" att ta skitjobbet och offra sig.

Den som svänger in på en väg har alltid väjningsplikt för de som färdas parallellt med den vägen man kommer ifrån. Om bussen svänger vänster in på en väg spelar det ingen roll om cykeln kommer på motkörande vägbana, cykelbana eller övergångsställe. Vi har ju en annan lag om att man ska väja för gående (!) vid övergångsställen men inte cyklar, vilket kan röra till det, men här måste man väja för att man svänger. I bilden ska bussen väja för ALLA cyklisterna. Racern på vägen, pendlaren på cykelbanan och barnet på övergångsstället.

Sen gäller det ju att överleva också. Jag skulle knappast köra förrän jag fått ögonkontakt med föraren och tydligt sett att han tänker släppa fram mig. Här i Falun har vi en livsfarlig korsning med dold sikt. Bilarna som kör in på vägen (fullt stop) måste se i två speglar. I dem syns cyklister dåligt. Bilarna kör oftast fram (halvt ut i vägen) så att de ser. När man då kommer i sitt morgonmarschtempo till jobbet söker man givetvis ögonkontakt och har händerna beredd på bromsarna. Flera gånger har bilar kört rätt ut framför mig, trots att vi sett varandra i ögonen. De räknar med att cyklister är långsamma och att de hinner ut. Det gör de inte!

Bilagor

• trafik.gif
    trafik.gif
    3.4 KB · Visningar: 465
Övergångsställe? - du menar cykelöverfart, antar jag. Om du har grönt så har svängande fordon väjningsplikt. Den kvinna som inte respekterade detta gentemot mig den 12/2 2008 kl. 9.58 fick 60 dagsböter för vållande till kroppsskada (tre frakturer, muskelskada). Dock brukar problemet vara högersvängande fordon - vänstersvängande brukar hämmas lite av fordon i motsatt färdriktning.

Mja, det är ett kombinerat övergångsställe och cykelöverfart där det finns både "herr gåman" och cykelljus (grönt-gult-rött)...

Jag brukar halvstanna till trots att jag har grönt och titta på chauffören men ibland sitter busschaufförerna och tittar åt andra håller eller håller på med sin mobiltelefon (smsar? Får dom (i yrkestrafik) det?) och då är det svårt.

Sen måste jag bara säga (skryta) att jag kör bättre bil än min man. Särskillt om det finns gående eller cyklister i närheten. Det tror jag är för att jag själv cyklar och går i mycket större utsträckning än honom - jag vet hur det känns att vara oskyddad men också att man kan vara mera tankspridd när man är till fots/på cykel...

Djungels lag i trafiken är att stor väjer inte för något. Efter att ha sett tre bilar vid olika tillfällen bli inklämda och mosade av bussar förstår jag att som cyklist måste man lämna företräde eller bli mosad.
Reflexer och avstånd samt uppmärksamhet är det enda som hjälper.
Enligt trafikförsäkringsbolagen så är unga män vådligt överrepresenterade i olycksstatistiken, hamna inte ivägen för en dylik.
go tur

Relax, take it easy, Bcool... Gissa vem som förlorar vid en krock, cykeln el bilen el fotgängaren ?? Det är alltså upp till cyklisten att se till att vara lite smart och inte smälla. Köra snabbt och aggresivt kan man spara till raksträckor utanför innerstan -- ;)

En bra regel i trafiken är att inte försöka hinna före, man hinner alltid bakom. Lever man efter den regeln klara man sig länge!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
utflyktsintresserad brittiska cykelmärken - vad är vad? Långcykling 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg