Jag cyklar 40 km per dag igenom Göteborg, och visst så stöter jag på en och annan man som inte respekterar lagar och förordningar.
Men va i helvete är det för fel på alla kvinnor/tjejer som inte har en tanke på vad som händer runt om kring dom eller skiter fullständigt i vad som förväntas i trafiken? Jag menar inte då inte alla cyklister! Jag menar också bilförare som inte kan ge mig lite utrymme på en 70-väg utan möte. Jag blir inte alls förvånad när en kvinna har varit inblandad i olycka!
Jag är trött, och rädd för dom där ute!
Vad har ni för erfarenhet?
/Martin
Jag bor i Linköping, en stad där det cyklas
mycket. Även om jag (se annat inlägg) blivit påkörd av en bilist en gång är det framförallt andra cyklister och fotgängare som är problemet. Jag kunde ge otaliga exempel. Tre kan räcka.
På en viss större gata finns åtskilda cykelbanor och gångbanor på bägge sidor.
Cyklister som begagnar cykelbanan på den vänstra sidan möter på den gatan aldrig rött ljus - påbudsskyltar och ljussignaler finns endast i motsatt riktning. Jag har hittills aldrig sett en cyklist som inser att han ska ta hänsyn till korsande trafikanter (åtminstone cyklister) som har grönt (Iofs har jag även stött på cyklister som kör mot rött och pratar i telefon samtidigt). Är det två som cyklar i bredd antingen fyller de ut hela cykelbanan och vägrar väja för mötande cyklister - eller begagnar rentav den ena cyklisten gångbanan. I det första fallet förutsätts tydligen mötande cyklist begagna gångbanan, i det andra fallet förutsätts den mötande väja vänster utan att kunna se vad som kommer bakom
(själv väljer i sådana situationer att bara stanna - det är det effektivaste sättet att demonstrera att ni skapade problemet,
det är ert ansvar att lösa det).
Ett exempel på idioti bland fotgängare är Hunnebergsgatan som på vissa sträckor är avstängda för biltrafik. Där finns körbana för cyklar i mitten och trottoarer på bägge sidor. Lijväl är det vanligt med fotgängare som går flera
(ända upp till fem) i bredd utan att begagna trottoarerna. Är de, säg, tre i mitten med plats att cykla om kan man inte vara säker på att en eventuell mötande cyklist väljer att väja höger - och det ser man först i sista stund.
När jag cyklar ut på landet erfar jag alltid en stor frihetskänsla när jag kommit så långt ut att cykelbanorna tar slut och jag slipper stångas med andra cyklister. De är genast mycket färre. Bilisterna är oftast mycket hänsynsfulla - t ex på obevakade cykelöverfarter händer det ofta att vänstersvängande bilister lämnar företräde och tydligt markerar det.