Funderar på att skaffa en Seabird Expedition, men tvekar mellan LV och HV. Viktmässigt ligger jag i övre gränsen för LV och nedre för HV, så vet inte om det är bättre då att köra på mindre eller större? Ska främst användas för kortare dagsturer med matpaus i västkustskärgård, typ Fjällbacka. I förlängningen även längre turer, men så dags kanske jag har bytt upp mig? Är 176 lång. Bred över höft/rumpa, men smal och klen över axlarna. Dessutom har jag någon form av inflammation (?) som blossar upp när jag använder arm/axel, så jag vill ha en så snäll-manövrerad kajak som möjligt.
Tänker så här:
Fördel HV: lättare att komma i med breda höfter, går snabbare pga längd.
Fördel LV: mindre vikt att hantera, bättre närkontaktskänsla med kajaken, någon centimeter smalare = bättre för axlarna.
Hur tänker ni, vad skulle ni rekommendera i mitt fall?
Tilläggsinfo: var först inne på glasfiber pga vikt och roligare enligt många, men eftersom jag är hyfsat ny på havet kan plast vara mentalt skönare för att slippa oroa sig för skrap och skador. Mitt paddelsällskap kommer dock att köra glasfiber; Seabird Scott.
Tips och råd uppskattas mycket, även tips om annan kajak jag borde titta på.
Eller om ni har en lämplig liggande till försäljning förstås!
Tänker att jag vill börja hyfsat billigt och byta upp mig om jag tycker det är fortsatt kul och axeln håller.
Tänker så här:
Fördel HV: lättare att komma i med breda höfter, går snabbare pga längd.
Fördel LV: mindre vikt att hantera, bättre närkontaktskänsla med kajaken, någon centimeter smalare = bättre för axlarna.
Hur tänker ni, vad skulle ni rekommendera i mitt fall?
Tilläggsinfo: var först inne på glasfiber pga vikt och roligare enligt många, men eftersom jag är hyfsat ny på havet kan plast vara mentalt skönare för att slippa oroa sig för skrap och skador. Mitt paddelsällskap kommer dock att köra glasfiber; Seabird Scott.
Tips och råd uppskattas mycket, även tips om annan kajak jag borde titta på.
Eller om ni har en lämplig liggande till försäljning förstås!
Tänker att jag vill börja hyfsat billigt och byta upp mig om jag tycker det är fortsatt kul och axeln håller.