Ok, jag valde att citera nermander men bara för att det verkade vara representativa uttalanden för hela tråden.
Jag säger att navigera med GPS är jättelätt att lära sig så man går miste om en massa information om friluftsliv som man annars hade fått sig till livs under tiden man lärt sig hantera karta och kompass.
Ja det känns korrekt. Men jag vill tillägga att bara för att man tar med sig en GPS är det ju inte säkert att man får den nytta av den som den faktiskt är kapabel att ge. Även en GPS kräver ju någon kunskap och vana.
Skulle man köra moppe för 30 år sen så var man tvungen att lära sig hur koppling och växellåda fungerar...
Nej dagen moppar kräver ju inte någon sådan kunskap. Därför saknas ju viss insikt om hur moppen funkar. Ungefär som med bilen, dagens körkort kräver ju inte någon tekniskt insikt om hur bilen fungerar liknande körkorten för 50 år sen. Men det är ju andra bilar idag.
Skulle man fotografera för 30 år sen måste man veta hur bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup interagerar med varandra.
Vill nog tillägga att idag går det att lära sig fotografera mycket fortare pga direkt feedback på inställningar. Minst lika djupa kunskaper om bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup går att förvärva betydligt fortare med digitala systemkameror.
Ju enklare nåt är att lära sig desto mindre extra lär sig folk.
Att "hoppa över" karta och kompass för gå direkt på GPS är nog ett misstag. Att GPS leder till någon sorts "bekvämlighetskorrumption" (tror uttrycket i detta sammanhang kommer från B Thomasson) köper jag direkt. Kan man inte navigera med karta och kompass kan man inte få ut allt ur en GPS heller. Man måste öva på karta och kompass för att säkra dessa kunskaper. Samma gäller för GPS, öva och skaffa vana. Gärna kombinera för att lära sig båda systemen fortare. Snabbare feedback gör all inlärning snabbare och säkrare.
Sen rent allmänt tror jag att vi kör mer på säkerhet idag än förr. Jag hade heller ingen cykelhjälm som barn. Inte så mycket kunskap och minimalt med erfarenhet, ett grumligt omdöme är väl alla egenskaper som utmärker barn. Även för vuxna som börjar med något nytt blir paralleller med barn relevant.
Att det sker olyckor med folk som brister i erfarenhet och förberedelser kan inte komma som någon överraskning. Att dra slutsatsen att det är elektroniken som bär skulden är nog förhastad. Om man förlitar sig på en ficklampa så måste man ta med tillräcklig med batterier. Eller?
Att mobiltelefoner kan ha dålig täckning kan väl knappast vara mobilens fel.
Hur många förlitar sig på en båtmotor (som man inte begriper sig på) när de ger sig ut på sjön?
Båtfolket och friluftsfolket växer i antal, klart det blir incidenter.
Jag brukar dubblera sånt jag anser mig behöva för att vara säker.
Så tänkte jag inte förr men att vara ute i naturen ensam fick mig att tänka mer på vad som kunde hända och att jag måste klara ut ev problem själv.
Många säkerhetsdebatter här på utsidan får mig också att tro att vi kör mer på säkerhet idag.
mvh thomas