Är risktagandet förändrat i friluftslivet?

Hur kom diskussionen in på "dagens ungdom kan inte kompass - blabla förlitar sig på GPS blabla". Är det belagt med statistik att antalet olyckor ökar som beror på att folk gått vilse pga att de förlitar sig på GPS? Känns mer som nån sorts ösketänkande från teknikfientliga surpuppor.

Jag själv är halvgammal (42) och upplever det inte som att dagens friluftsintresserade ungdom är vare sig bättre eller sämre på att orientera sig i naturen än vad jag växte upp med.

Vet inte om du syftar på mig? Känner mig inte teknikfientlig. GPS är ett fantastiskt hjälpmedel. Kartan o kompassen får hänga med ändå. Gör jag fel då eller hur menar du?

Att då vissa (kanske yngre) inte känner till riskerna att förlita sig enbart på smartphone så är det väl värt att lyfta fram. Fjällsäkerhetsrådet och andra gör det. Att berätta om att det inte finns täckning ibland och att det kan finnas vissa risker som man bör tänka på som att ta med extra batteri mm är väl inte fel. I min värld finns det ingen motsättning mellan en bra GPS och en liten kompass och en bra karta, tvärtom.

Sedan mynnar tankarna ut generellt i om säkerhetstänkandet har förändrats som TS inledde med. Huruvida man är surpuppa i det här funderande samtalet är jag dock något osäker på. Kanske?

Tror förövrigt också att dagens ungdom inte har sämre kunskaper i orientering än dagens 42 åringar generellt har.

... Att då vissa (kanske yngre) inte känner till riskerna att förlita sig enbart på smartphone så är det väl värt att lyfta fram. Fjällsäkerhetsrådet och andra gör det. Att berätta om att det inte finns täckning ibland och att det kan finnas vissa risker som man bör tänka på som att ta med extra batteri mm är väl inte fel. I min värld finns det ingen motsättning mellan en bra GPS och en liten kompass och en bra karta, tvärtom.

Sedan mynnar tankarna ut generellt i om säkerhetstänkandet har förändrats som TS inledde med. ...
Jag tror att alldeles för många, oberoende av åldersgrupp, litar alldeles för mycket på sin smartfååån - alldeles för ofta. Exempel från närstående i verkliga livet: Min sambo har zero känsla för väderstreck och riktningar, säger jag "norrut" så förväntas jag peka ut den generella riktningen också - annars så blir det verbala protester. [Å andra sidan så kan hon en massa om språkligheter och grammatiktermer etc som jag bara brukar replikera 'går det att äta?' på...]

Häromdagen så skulle hon köra ut från södra Uppsala till 282:ans rondell över E4 för att sedan via E4 norrut tas sig mot Enköping. Hon startade upp smartfååånen som navigator och började följa den blå linjen - det var bara det att det var sådana fördröjningar i uppdateringen att hon bara fortsatte rakt fram genom rondellen i tron att hon fortfarande hade en rondell kvar att passera (och hade säkert hamnat i Almunge på väg mot Norrtälje om jag inte hade kört ifatt och fått stopp på bilen)... Hon litade mer på vad smartfåneriet indikerade än vad hon såg runt omkring sig, uppdateringsfördröjning inser hon nog inte vad det är, och någon 'känsla' för att hon var på väg åt totalt galet håll fanns inte... Tur att jag skulle köra samma väg den första halvmilen...

I det där fallet så hade nog inte karta hjälpt heller, och kompass funkar dåligt i en bil...

Så,
en övertro på moderna mojängers felfrihet och exakthet är alltför spridd i samhället.

[Men, faktisk så funkade min egen bilnavigator perfekt när den fick order att (jag ville testa funktionen) ta mig rationellt runt dom jävla biltullarna i Sthlm utan att passera någon av dem, och ändå nå målet på hotellet. Det hade jag inte klarat själv... ]

Det här är bara min känsla, har inga faktabelägg, men jag upplever att "den vanlige vandraren" inte råkar ut för mer än tidigare. De som jag stött på är nybörjare som försökt sig på en presation och generellt varit för oförberedda. Det kan gälla både fysiskt/psykiskt som materialmässigt. Inte förberedda att det fakitiskt skulle vara så jobbigt att gå, inte förberedd på känslor, inte förberedd på dåligt väder, inte förberedd på teknikstrul. Man har så att säga inte testat en övernattning på Sörmlandsleden innan man ger sig på att bestiga alla toppar över 2000m...

Sen tror jag inte att man förr var mindre risktagande, man var bara förberedd när "det sket sig". Man förlitade sig inte på fjällräddningens helikoptrar. Eller på att nästa vandrare skulle kunna hjälpa till. Jag har gjort/hamnat i dumheter/felval men på något sätt tagit mig ur dem på egen hand - för jag hade en aning om hur/en plan B. Och hur hade jag lärt mig det? Jo genom äldre och genom egna erfarenheter. För alla är vi nybörjare någon gång. Gäller väl bara att vara det på rätt nivå...

Bästa rådet jag fått var av en äldre fjällvan herre i Ånn. "Man äter aldig upp sista smörgåsen förrän man håller i husknuten" - inte bara applicerbart på maten man bär med sig utan även på hur man kan göra. Dvs lite som "ropa inte hej..." Bara för att man ser målet så är man ju inte där...

Hur har folk fått den ökade kunskapen menar du?

Peter grunnar och borde få ett svar.
För övrigt vad säger vår kloke "nestor" kring svaren på hans tankar?

Är morakniven utan scouternas certifikat ett hot mot barnens säkerhet? Klarar vi svampskogen utan kompass och GPS. Kommer den urbana modemedvetna friluffsaren riskera något därute? Kommer den gamle mannen som lagt det mesta på hyllan längre förstå vad som händer? Teknik, nya grejor och ett nykulturellt flås som kräver ungdomens glädje inför det nya. "Gubben" hänger nog inte med. Men allt går vidare. Den som på ett varsamt sätt begriper att kunskap är att respektera tidigare generationers kunskap har förstått något. Likväl att anamma det nya.
Kanske vi inte alltid förstår varandra men en sann naturmänniska försöker iallafall. Denne har lämnat "civilisationens" alla krav på att vinna poäng.

Tja, tror jag min enfaldige, typ... 😘

Men stämmer verkligen premissen som vissa i tråden utgår från att alltfler skulle gå vilse i skogen och behöva räddas pga att de enbart orienterar sig med gps? Belägg gärna det isåfall om det nu är så rent statistiskt. Det räcker inte att skriva sarkastiskt och överanvända order "ajFååån" för att det ska vara en sanning.

Jag skulle gissa på att OM fler nu skadar sig idag i friluftslivet så beror det på att dagens friluftsliv är mer centrerat kring "extremsport" och MTB och "trailrunning" osv än förr. Mer explosiv aktivitet mer skador. Och att detta inte har nåt alls med gps att göra. Men det här är bara löst tyckande från min sida som kan motsägas.

Men stämmer verkligen premissen som vissa i tråden utgår från att alltfler skulle gå vilse i skogen och behöva räddas pga att de enbart orienterar sig med gps? Belägg gärna det isåfall om det nu är så rent statistiskt. Det räcker inte att skriva sarkastiskt och överanvända order "ajFååån" för att det ska vara en sanning.

Jag skulle gissa på att OM fler nu skadar sig idag i friluftslivet så beror det på att dagens friluftsliv är mer centrerat kring "extremsport" och MTB och "trailrunning" osv än förr. Mer explosiv aktivitet mer skador. Och att detta inte har nåt alls med gps att göra. Men det här är bara löst tyckande från min sida som kan motsägas.

Öh? Var har det hävdats?
Hur var det med surpuppor, kanske den som sa det var det...😘

Men stämmer verkligen premissen som vissa i tråden utgår från att alltfler skulle gå vilse i skogen och behöva räddas pga att de enbart orienterar sig med gps?

Du har nog feltolkat lite.

Min teori är att fler ger sig ut för att de tror att det räcker med att ha en GPS för att hitta vägen. Men det är inte att de går vilse som är problemet utan att de saknar kunskaper och erfarenhet, eftersom det är mycket enklare att ta sin mobil-GPS och gå ut i skogen än att gå med i nån friluftsorganisation eller gå en kurs för att lära sig karta och kompass.

Förr fick man alltså en del "på köpet" när man var tvungen att lära sig karta och kompass innan man gav sig ut.

Idag ser folk nån dokusåpa på TV och tycker det ser så enkelt och roligt ut.

Du har nog feltolkat lite.

Min teori är att fler ger sig ut för att de tror att det räcker med att ha en GPS för att hitta vägen. Men det är inte att de går vilse som är problemet utan att de saknar kunskaper och erfarenhet, eftersom det är mycket enklare att ta sin mobil-GPS och gå ut i skogen än att gå med i nån friluftsorganisation eller gå en kurs för att lära sig karta och kompass.

Förr fick man alltså en del "på köpet" när man var tvungen att lära sig karta och kompass innan man gav sig ut.

Idag ser folk nån dokusåpa på TV och tycker det ser så enkelt och roligt ut.

Jag håller med. GPSen är inte lika pålitlig som kompassen. Man måste alltid vid turer där man är beroende av orienteringsförmåga alltid ha med karta och kompass samt kunskap i att bruka den. Däremot är GSP ett mycket bra komplement.

Den individuella gränsen

Elektroniken kan vara ett fint komplement om man gillar teknik, inom dess begränsingar. Jag har en del och kommer på mig med att bära utan att nyttja.

Oerfarna som ger sig ut överskattar nog sin förmåga lite oftare numera än förr.
En av grundorsakerna är nog sämre egenkunskap. En annan kan vara att glömt den där extra måltiden och drycken i packningen.

De jag träffat på ute i spenaten som haft bekymmer har varit bortom sin egen verkansradie. Blivit blöta isina bomullskläder. Fallitit i terrängen och blivit statiska. Ätit upp skaffningen och tappat orienteringen.

Med målsättningen att alltid komma hem måste man ibland bryta i förtid. Korta färdvägen, erkänna sina begränsningar.
Är alla nya äventyrsinriktade nybörjare det? Med ny utrustning till priset av en hyfsad jordenruntresa?

Det är ju görbra att man ibland kan bli räddad av norska räddningshelikoptrar, men är det klokt att försätta sig i situationen?

Karta och kompass fungerar utmärkt och jag avser inte sluta med det eller att bryta i tid.

go tur

Hur mycket skiljer det idag mot för 10,15 och 20 år sedan i statistiken?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kasgus01 Vad är detta för fjällrävensovsäck? Allmänt om friluftsliv 3
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg