Hur kom diskussionen in på "dagens ungdom kan inte kompass - blabla förlitar sig på GPS blabla". Är det belagt med statistik att antalet olyckor ökar som beror på att folk gått vilse pga att de förlitar sig på GPS? Känns mer som nån sorts ösketänkande från teknikfientliga surpuppor.
Jag själv är halvgammal (42) och upplever det inte som att dagens friluftsintresserade ungdom är vare sig bättre eller sämre på att orientera sig i naturen än vad jag växte upp med.
Vet inte om du syftar på mig? Känner mig inte teknikfientlig. GPS är ett fantastiskt hjälpmedel. Kartan o kompassen får hänga med ändå. Gör jag fel då eller hur menar du?
Att då vissa (kanske yngre) inte känner till riskerna att förlita sig enbart på smartphone så är det väl värt att lyfta fram. Fjällsäkerhetsrådet och andra gör det. Att berätta om att det inte finns täckning ibland och att det kan finnas vissa risker som man bör tänka på som att ta med extra batteri mm är väl inte fel. I min värld finns det ingen motsättning mellan en bra GPS och en liten kompass och en bra karta, tvärtom.
Sedan mynnar tankarna ut generellt i om säkerhetstänkandet har förändrats som TS inledde med. Huruvida man är surpuppa i det här funderande samtalet är jag dock något osäker på. Kanske?
Tror förövrigt också att dagens ungdom inte har sämre kunskaper i orientering än dagens 42 åringar generellt har.