va?!
Har aldrig hört talas om att man inte skulle mäta ljus genom objektiv på någon systemkamera. När det gäller kompabiliteten med andra objektiv så har jag fattat det som att man måste ha G-objektiv till d40, medan i princip alla nikons tidigare objektiv funkar på t.ex. d80. Eller har Nikon själva fel i sina påstående då.
D40/d40x/d60 kan ta fler objektiv än D80. Allt annat är ren och skär lögn.
(Jag har jobbat med båda av och till och testa en del gluggar.)
Det som du inte får med en del tidiga(de flesta) AF-objektiv på d40 och dess systermodeller är AF.
Det som dock är ett större problem är att allt under D200 (d40, d50, d70, d40x, d80, d100, d60) saknar ljusmätning med de flesta på baganatmarknaden förekommande AF-objketiv.
Och detta är mycket mer tidskrävande att komma runt (för det går att komma runt genom att ta testexponeringar innan du börjar fotografera på riktigt) än det är att fokusera manuellt.
Om du är ute efter att få tag i billiga bra gluggar på Blocket och Tradera så är det ingen större skillnad på att sitta på ett hus med eller utan AF motor. Då är det en jobbig sak att sitta på ett hus som saknar ljusmätning med gluggar utan CPU och om man ska fotografera landskap eller någonting annat en kamera med DX sensor.
Ska du köpa upp dig vad gäller kompabilitet från Nikons minstingar får du betala väldigt mycket för väldigt lite innan du kommer in på FX sortimentet (D3 och D700) men då pratar vi nog en helt annan prisklass än jag tror de flesta amatörer skulle gå med på.
Mackro till nikon kan får förhållandevis billigt, en Mickro-nikkor 55/2.8 brukar landa på något över en tusenlapp om den är lite använd, kanske så mycket som två tusen om den är nära nyskick, och vassare optik än det hittar du inte balnd zoom-sortimentet precis.
Har aldrig hört talas om att man inte skulle mäta ljus genom objektiv på någon systemkamera. När det gäller kompabiliteten med andra objektiv så har jag fattat det som att man måste ha G-objektiv till d40, medan i princip alla nikons tidigare objektiv funkar på t.ex. d80. Eller har Nikon själva fel i sina påstående då.