Tar mej rätt att gnälla,då jag bor i Jokkmokk samt strax utanför Kvikkjokk.En stor del av mitt närområde och fina skogar,leder är ju då "förbjudet" område för mej och vovven.Känns väldigt fel att dra så långt över ån efter vatten för att vara ute en dag eller så längs fina leder och skogar. Min hemkommun består ju till stora delar av parkerna Sarek,Padjelanta,Muddus.
För övrigt är det ju numera också mycket som stör det vilda livet inne i parkerna,helikoptrar ,skotrar etc...
För övrigt är det ju numera också mycket som stör det vilda livet inne i parkerna,helikoptrar ,skotrar etc...
Ni som förespråkar hund i nationalparken (Sarek) måste ju ha missat hela syftet med nationalparker - ett område med särskild skyddsvärd natur. Det är med andra ord inte ett område skapat för människors olika behov, utan naturens. DET kan ju inte vara jättesvårt att acceptera och förhålla sig till.
Finns mängder av olika regler i nationalparkerna - följ dom eller avstå nationalparksvistelse. Finns ju gott om annan natur att släppa ut hund i. Ty hunden bryr sig ej om den är i nationalpark eller utanför. Ert gnäll är endast egoism.
Dessutom - det finns nationalparker dit hundar är välkomna, ex.vis Sonfjället och Fulufjället. Ni behöver inte åka till Norge för denna lyx. Era hundar kommer att älska en vistelse där.